By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13
L 114 , L 114 A , L 114 B , L 114 C
Offentligt
1211377_0001.png
1211377_0002.png
Dato:Sagsnr.:Dok id:
5. februar 20132012 - 2652384619
Folketingets By- og Boligudvalg
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse afspørgsmål nr. 6ad forslag tilinisterenspørgsmållov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov omboligbyggeri (Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere, midlertidiggenhusning, forenkling vedrørende skillevægsarbejder og udbetaling afungdomsboligbidrag m.v.)(L 114). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl114).(DF).Spørgsmål nr. 6:Med henvisning til den del af lovforslaget, der omhandler 2 pct. reglen bedes præciseret, ompct.-reglenlovforslaget betyder, at der kan gives tilsagn om nye almene boliger i en kommune, hvorboligledigheden overstiger 2 pct. og i givet fald under hvilke betingelser, 2 pct. reglen kan fraviges.pct.-reglenDesuden bedes oplyst, hvilke overvejelser ministeren har gjort sig m.h.t., hvad der skal ske med detomme almene boliger, hvis der gives tilsagn om nye almene boliger i en kommune, hvormeboligledigheden overstiger 2 pct.Svar:Lovforslaget betyder, at der i nogle tilfælde kan gives tilsagn til almene boliger i en kommune hvorkommune,boligledigheden overstiger 2 pct.Formålet med ændringerne er dels at give kommunalbestyrelserne bedre mulighed for at tilvejebringeet tilstrækkeligt antal ældre- og plejeboliger, dels at udstyre kommunalbestyrelserne, ikke mindst ierne,landets yderområder, med flere redskaber i planlægningen af den lokale udvikling.planlægningenEfter de gældende regler opgøres boligledigheden samlet for ungdoms familie- og ældreboliger. Detungdoms-,betyder, at kommunalbestyrelserne ikke kan give tilsagn til nye ældre og plejeboliger, hvis der er enerneældre-boligledighed på mere end 2 pct. i kommunen, uanset at boligledigheden vedrører familie og/ellerfamilie-ungdomsboliger. Reglerne kan således i praksis forhindre kommunkommunalbestyrelserne i at opfylde dereserneforpligtelse til at tilvejebringe ældreboliger og plejeboliger i nødvendigt omfang. Det er ikkeomfang.hensigtsmæssigt, og derfor foreslås det, at ældreboliger ikke længere skal være omfattet af 2 pct.pct.-reglen.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
Ungdoms-, og familieboliger vil fortsat være omfattet af 2 pct.-reglen, der som hovedregel skaloverholdes. Lovforslaget indebærer imidlertid, at kommunalbestyrelserne får mulighed for at givetilsagn til almene ungdoms- og familieboliger i en situation, hvor den samlede boligledighed ikommunen overstiger 2 pct., hvis det er velbegrundet.Efter kommunalreformen har vi fået geografisk større kommuner med længere afstande. Derfor kander indenfor den enkelte kommune være flere lokale boligmarkeder. En kommunerelateret reguleringer derfor ikke i samme grad meningsfuld som ved reglens indførelse. Der kan fx indenfor sammekommune være boligmarkeder i stagnation eller tilbagegang, samtidig med at der i den anden ende afkommunen er behov for udbygning for at understøtte et område i vækst.Helt overordnet har kommunalbestyrelserne et ansvar for udviklingen på det lokale boligmarked, ogkommunalbestyrelserne har mange mulighederfor at påvirke boligefterspørgslen via den lokaleboligpolitik og den kommunale planlægning i øvrigt.Kommuner og boligorganisationer er ialmenboligloven udstyret med en række redskaber til at håndtere udfordringen med tomme almeneboliger, og problemet med tomme boliger er også et anliggende, som indgår i styringsdialogen mellemkommunerne og de almene boligorganisationer.Der ændres ikke på, at kommunalbestyrelserne altid skal foretage en samlet vurdering af det lokaleboligmarked (eller de lokale boligmarkeder) og behovet for nyt støttet boligbyggeri, forinden der givestilsagn til nye almene boliger, jf. almenboliglovens § 104, stk. 1. Ligeledes er kommunalbestyrelsernefortsat forpligtet til hvert år at opgøre bestanden af ledige familie- og ungdomsboliger, og til at foretageen vurdering af årsagen til ledigheden og træffe foranstaltninger til at nedbringe den, jf.almenboliglovens § 104, stk. 2.Formålet med den foreslåede lovændring er at udvide kommunalbestyrelsernes muligheder i denlokale planlægning. Men redskabet skal naturligvis bruges med omtanke. Der skal således være godegrunde til at give tilsagn til nye almene ungdoms- og familieboliger i en kommune, hvorboligledigheden overstiger 2 pct. Derfor indeholder lovforslaget også et krav om, atkommunalbestyrelserne underretter Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, hvis 2 pct.-reglenfraviges. Underretningen skal som det fremgår af lovforslaget indeholde den lovpligtige opgørelse overboligledigheden, oplysning om, hvilke foranstaltninger kommunalbestyrelsen har iværksat for atnedbringe boligledigheden samt oplysning om baggrunden for, at kommunalbestyrelsen har fundet detnødvendigt at give tilsagn til nyt alment boligbyggeri.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk