Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 113
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 15.februar 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1208699Dok nr.: 1142468
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 22. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 4 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heit-mann (V).Spørgsmål nr. 4:’’Vil ministeren oplyse, hvilken effekt stramninger i lovningen forventes at havepå unges alkoholforbrug, og om der er evidens for denne forventning? I givetfald hvilken?”Svar:Børn og unges rygning og alkoholforbrug afhænger af mange faktorer. Degældende aldersgrænser for salg af tobak og alkohol til personer under 18 årudgør således ét tiltag blandt en række foranstaltninger med henblik på at be-skytte børn og unge mod de sundhedsskadelige konsekvenser ved indtagelseaf alkohol.De oprindelige aldersgrænser for salg af tobak og alkohol fra 2004 er indførtmed henblik på at sende et klart signal om, at tobak og alkohol ikke skal væreen del af børnelivet. Som det også fremgår af den tidligere regerings lovforslagom en aldersgrænse for salg af tobak og alkohol tilbage i 2003, jf. forslag til lovom forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år, som blevfremsat den 23. november 2003, så er det afgørende, at der bliver alvor og re-spekt om en sådan aldersgrænse.Det nærværende lovforslag har til formål at sikre en bedre håndhævelse af deeksisterende aldersgrænser, bistå butikker m.v. i at løfte deres ansvar for atsalg af tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer kun sker i overensstemmel-se med loven, og anspore til øget selvjustits på salgsstederne.Det er min forventning, at en bedre håndhævelse af aldersgrænserne for salgaf tobak og alkohol kan medvirke til at begrænse de unges adgang til tobaks-varer og alkoholholdige drikkevarer.Videre kan jeg henlede opmærksomheden på, at regeringen i december 2012har fremsat lovforslag om ændring af markedsføringsloven m.v. (L 101) bl.a.med henblik på at styrke beskyttelsen af børn og unge ved at sikre, at der ikkepå nogen måde må anvendes rusmidler, herunder alkohol, enten direkte ellersom virkemiddel i markedsføring rettet mod børn og unge.Afslutningsvist kan jeg videre henvise til min besvarelse af spørgsmål 5, hvordet fremgår, at en styrket og offensiv forebyggelsespolitik, herunder på alko-holområdet, er en helhedsorienteret indsats, som går på tværs af ministerom-
Side 2
råder, forvaltninger, sektorer og myndigheder og som inddrager alle andre ak-tører, der kan bidrage til en styrket sundhedsindsats. Dvs. foreningslivet, inte-resseorganisationer, erhvervslivet og frivillige organisationer.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen