Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 113 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1208699Dok. Nr.: 1092876Dato:12. december 2012
Høringsnotat til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesud-valg vedr. forslag til lov om ændring af lov om forbud mod salgaf tobak og alkohol til personer under 18 år og lov om forbudmod tobaksreklame m.v.1. Modtagne høringssvarMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget høringssvar fra følgendeorganer, organisationer og foreninger:Alkohol og samfund, British American Tobacco Denmark, Bryggeriforeningen, Bør-nerådet, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Regioner, Dansk Center vedr.Alkoholisme og andre Afhængighedssygdomme (DCAA), Dansk Erhverv, DanskSupermarked A/S, Dansk Sygeplejeråd, De Samvirkende Købmænd, Forbruger-ombudsmanden, Lægeforeningen, God Alkoholkultur (GODA), Hotel – Restaurant& Turisterhvervet (HORESTA), Komiteen for Sundhedsoplysning, KL, DanmarksLungeforening, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse, NærbutikkernesLandsforening, Phillip Morris ApS, Skole % Samfund, Vin og Spiritusorganisatio-nen i Danmark og Tobaksindustrien.Fra følgende organer, organisationer og foreninger, der har været hørt, er der ikkemodtaget høringssvar:Blå Kors Danmark, BUPL, Coop Danmark, Danisco Distillers, Dansk UngdomsFællesråd (DUF), DSB, Forbrugerrådet, Foreningen af Socialchefer, HK-Handel,KFUM’s Sociale Arbejde i Danmark, Landsforeningen Lænken, Red Barnet ogRigspolitichefen.2. Bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget2.1 Skærpelse af reglerne vedr. forbud mod salg af tobak og alkohol til per-soner under 18 årStort set alle høringssvar udtrykker opbakning til lovforslagets formål om en bedrehåndhævelse af lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18år.En lang række høringssvar finder, at lovforslaget er et skridt i den rigtige retning iforhold til at beskytte børn og unge mod de sundhedsskadelige konsekvenser vedrygning og indtagelse af alkohol. Flere høringssvar, herunder særligt fra sygdoms-bekæmpende og sundhedsfremmende foreninger, ønsker imidlertid et mere vidt-gående lovforslag, idet de finder, at lovforslaget er udtryk for gode, men utilstræk-kelige tiltag.Kun enkelte høringssvar (brancheorganisationer) finder, at ansvaret for lovenshåndhævelse primært bør placeres hos de unge selv og deres forældre, at degældende regler og straffebestemmelser er tilstrækkelige, og at en skærpelse afreglerne for håndhævelse er unødvendig og/eller for vidtgående.
Side 2
2.2. Forbud mod tobaksreklame på internettet for specialbutikkerFlere høringssvar ser positivt på, eller tager til efterretning, at adgangen til at re-klamere på internettet for salgssteder, der har specialiseret i salg af piber, pibeto-bak og cigarer, ophæves.3. Generelle bemærkninger til de enkelte dele af lovforslagetI det følgende foretages en gennemgang af de i høringssvarene generelle be-mærkninger til de enkelte dele af lovforslaget og dets bemærkninger. Kommentarertil ændringsforslagene erkursiverede.3.1 Skærpelse af reglerne vedr. forbud mod salg af tobak og alkohol til per-soner under 18 årLovens formålDansk Erhverv anerkender, at detailhandlen kan besværliggøre de unges adgangtil alkohol, men mener ikke, at detailhandlen kan hindre indtaget. Dansk Erhvervpåpeger, at forbuddet mod salg af tobak og alkohol til unge under 18 år ikke udgørden væsentligste barriere for unges indtag af tobak og alkohol. Ifølge Dansk Er-hverv afgøres de unges indtag og brug af tobak og alkohol i langt højere grad afandre faktorer, f.eks. forældrenes holdning til de unges forbrug og tilgængelighe-den i private hjem. Ansvaret for de unges adfærd påhviler, Ifølge Dansk Erhverv,først og fremmest de unge selv og forældrene, der bør tage ansvar for unges brugaf nydelsesmidler.Omvendt anfører Bryggeriforeningen, at ESPAD-undersøgelsen ((EuropeanSchool Survey Project on Alcohol and Other Drugs) og skolebørnsundersøgelsenviser, at unge i dag debuterer senere med alkohol og drikker mindre end for blot fåår siden. Ifølge Bryggeriforeningen vil en skærpelse af reglerne for håndhævelsenaf de gældende aldersgrænser for salg af tobak og alkohol kunne medvirke til fort-sat udskydelse af de unges alkoholdebut og begrænsning af de unges alkoholfor-brug, herunder særligt deres forbrug af stærk alkohol.KommentarBemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.AldersgrænserBørnerådet, God Alkoholkultur (GODA), Komiteen for Sundhedsoplysning, Læge-foreningen og Vin og Spiritus Organisationen i Danmark foreslår yderligere stram-ning for salg af alkohol, således at alle former for alkoholholdige produkter (med enalkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover) kun må sælges til personer på 18 årog derover.Lægeforeningen oplyser, at en ensartet aldersgrænse på 18 år understøttes afForebyggelseskommissionens anbefaling. Ifølge God Alkoholkultur (GODA) ogKomiteen for Sundhedsoplysning vil en ensartet aldersgrænse for salg af alkohol,uanset alkoholvolumenprocent, være lettere at håndhæve for butikkerne, da tobakog alle typer af alkohol derved kan sælges til unge 18 år.Videre finder Vin og Spiritus Organisationen i Danmark, God Alkoholkultur (GODA)og Komiteen for Sundhedsoplysning, at en ensartet aldersgrænse for alkohol vilsikre entydig kommunikation over for børn og unge, herunder om at det er usundt
Side 3
at drikke. Komiteen for Sundhedsoplysning finder endvidere, at en aldersgrænsepå 18 år for alle typer alkohol vil understøtte en udskydelse af unges alkoholdebutog reducere antallet af helt unge, der pga. alkoholindtagelse er udsat for konflikter,slagsmål, ulykker og andre utilsigtede hændelser i festmiljøer.Vin og Spiritus Organisationen i Danmark peger på, at der er dokumentation for, aten aldersdifferentiering generelt er ineffektivt og problematisk, bl.a. fordi det med-fører substitution i retning af de alkoholtyper, der ikke pålægges restriktioner, ogsom dermed er lettere tilgængelig, og fordi man sender et signal til unge om, atalkoholtype svarende til en guldøls alkoholvolumenprocent, er uproblematisk.Videre peger Vin og Spiritus Organisationen i Danmark på, at der er dokumentati-on for, at øl er den foretrukne alkoholholdige drikkevarer blandt unge i 35 europæi-ske lande, herunder i Danmark. God Alkoholkultur (GODA) anfører, at uanset pro-dukttypen, så påvirker alkohol kroppen på samme måde, og man får samme virk-ning af en genstand, hvad enten det drejer sig om øl, cider, RTD, vin eller spiritus.Den nuværende aldersgrænse forhindrer derved ikke, at unge under 18 år drikkersig berusede, og God Alkoholkultur (GODA) henviser i forlængelse heraf til, at defortsatte differentierede aldersgrænser kun vil omfatte en lille del af de unge, somindtager store mængder alkohol (dvs. dem, der har drukket alkohol 6 gange ellerflere i løbet af den sidste måned).Lægeforeningen og God Alkoholkultur (GODA) anfører, at en ensartet aldersgræn-se for salg af alkohol vil bringe Danmarks alkoholpolitik på linje med flertallet af deeuropæiske lande. Vin og Spiritus Organisationen i Danmark oplyser, at Danmarkmed en differentieret aldersgrænse går imod tendenserne i det øvrige Europa, hvorman generelt går væk fra aldersdifferentiering, herunder at Frankrig i 2009 hævedealdersgrænsen for alle alkoholtyper til 18 år, fordi differentierede aldersgrænser varfor svær at håndhæve, for svær for forbrugerne at forstå og ud fra det basale ar-gument, at alkohol er alkohol. Vin og Spiritus Organisationen i Danmark ser ensar-tede aldersgrænser som et alternativ til skærpede bødestraffe, jf. afsnittet om bø-destørrelser nedenfor.Omvendt støtter Bryggeriforeningen, at de differentierede aldersgrænser for salg afalkohol til unge mellem 16 og 18 år fastholdes, idet foreningen finder det relevantat skelne mellem drikkevarer med lav og høj alkoholvolumenprocent. Bryggerifor-eningen støtter således, at unge mellem 16 og 18 år kan købe alkohol med et lave-re alkoholindhold, da det er foreningens opfattelse, at det er bedre at debutere medf.eks. øl end stærk alkohol i form af spiritus. Bryggeriforeningen oplyser, at lavalko-holholdige drikkevarer som øl har større volumen pr. genstand, hvilket giver ennaturlig begrænsning for indtaget.KommentarBemærkninger og forslag har ikke givet anledning til ændringer.FotolegitimationDansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd og Nærbutikkernes Landsforbundfinder, at der er behov for et gratis billedlegitimationskort, som vil kunne lette de-tailhandlens håndtering af de fastsatte aldersgrænser betydeligt, og dermed vilkunne bidrage til øget håndhævelse. Dansk Erhverv finder det svært for sine med-lemmer i detailhandlen at håndtere de mange forskellige aldersgrænser, herunder
Side 4
også på andre produktkategorier uden et billedlegitimationskort. Dansk Erhverv,De Samvirkende Købmænd og Nærbutikkernes Landsforbund ønsker, at det of-fentlige udleverer et gratis legitimationskort til alle unge fra det fyldte 16 år, og ikkekun som i dag at stille erhvervelse af billedlegitimation til rådighed for de unge. DeSamvirkende Købmænd foreslår, at det f.eks. kan være i form af et sygesikrings-kort med foto.Videre finder De Samvirkende Købmænd, et gratis fotolegitimation til alle unge vilgøre fremvisning af fotolegitimation så naturligt i butikkerne, som det er for allepassager at vise billet/kort til kontrolpersonalet i tog, busser m.v., hvilket vil letteekspeditionen og sikre personalets arbejdsmiljø.Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd beklager, at deres ønske - somogså tidligere har været fremsat - fortsat ikke imødekommes.KommentarBemærkninger og forslag har ikke givet anledning til ændringer. Det er butiksinde-haveren, restauratøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v., der har ansvaretfor, at der ikke sælges tobak og alkoholholdige drikkevarer til personer, der ikkeopfylder de gældende aldersgrænser. Det bemærkes, at § 1, stk. 1, i bekendtgø-relse nr. 532 af 13. juni 2004 om udstedelse af legitimationskort til personer på 16år, fastsætter, at personer på 16 år og derover kan få udstedt legitimationskort medfoto af opholdskommunen. I medfør af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, kan kommu-nen opkræve et gebyr på højst 150 kr. for udstedelsen af legitimationskortet.KøbsforbudNærbutikkernes Landsforbund finder, at det bør være de unge selv, der har ansva-ret for at overholde de gældende aldersgrænser, og ikke den - forudsætningsløse– erhvervsdrivende. Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd og Vin og SpiritusOrganisationen i Danmark foreslår at supplere det nuværende salgsforbud med etkøbsforbud for unge. Dansk Erhverv foreslår et købsforbud for unge, der ikke op-fylder aldersgrænserne. De Samvirkende Købmænd foreslår et købsforbud for de15 – 17 årige.Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd finder, at indførelsen af et købsfor-bud vil medføre adfærdsændring på købersiden, og alt andet lige medføre færreforsøg på omgåelses af salgsforbuddet fra de yngste kunders side. De Samvirken-de Købmænd anfører, at bødestørrelserne kan differentieres, således at de ungetildeles lavere bøder, f.eks. på kr. 700 svarende til at cykle uden lys.KommentarForslaget er ikke imødekommet. I dag strafbelægges butiksindehaveren, restaura-tøren, hotelværten, kantineindehaveren m.v. med bøde for overtrædelse af salgs-forbuddet. Dvs. at strafsubjektet er dem, der har en økonomisk gevinst ved salg.Kontrol/tilsyn
De Samvirkende Købmænd finder, at det bliver vanskeligt at opnå en bedre hånd-hævelse af reglerne for salg af alkohol og tobak, hvis de kontrolmæssige opgaverforudsættes løst inden for bestående ressourcemæssige rammer. Dansk Centervedr. Alkoholisme og andre Afhængighedssygdomme (DCAA) anbefaler, at myn-dighederne løbende kontrollerer, at loven overholdes, mens Vin og Spiritus Orga-
Side 5
nisationen i Danmark også peger på øget kontrol som en mulighed. De Samvir-kende Købmænd finder, der er behov for at egentlige kontrolkampagner, gerne ibutikker, placeret tæt ved folkeskoler.Alkohol & Samfund og Danmarks Lungeforening, Hjerteforeningen og KræftensBekæmpelse finder, at regler for billedlegitimation, skiltning og højere bødestraffeer rigtige, men utilstrækkelige tiltag, idet der henvises til, at der er internationaldokumentation for, at aldersgrænser for køb af tobak har effekt, når det understøt-tes af en effektiv og systematisk håndhævelse af loven. Alkohol & Samfund fore-slår, at det overvejes at tillægge kommunerne at kontrollere overholdelsen af lovensom det er tilfældet i Holland.KommentarBemærkninger og forslag har ikke givet anledning til ændringer.EvalueringAlkohol & Samfund og Danmarks Lungeforening, Hjerteforeningen og KræftensBekæmpelse anbefaler, at regeringen evaluerer og dokumenterer effekten af deskærpede tiltag senest ét år efter lovens indførelse, idet en evaluering efterfølgen-de vil kunne danne grundlag for en vurdering af, om andre initiativer vil være nød-vendige for at støtte op om håndhævelsen af lovgivningen.KommentarLovforslaget har til formål at sikre en styrket håndhævelse af lov om forbud modsalg af tobak og alkohol til personer under 18 år, og lovens håndhævelse vil blivefulgt løbende.Udstedelse af licens til butikssalg af tobak og alkoholDansk Center vedr. Alkoholisme og andre Afhængighedssygdomme (DCAA) ogDanmarks Lungeforening, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse mener, atloven bør indeholde en hjemmel til at fratage butiksejerne retten til salg af tobak ogalkohol ved gentagne overtrædelser af de gældende regler, f.eks. igennem udste-delse af en licens, der kan fratages. En udstedelse af en licens til salg kan ogsåbruges i andre sammenhænge, f.eks. i forbindelse med overtrædelse af lov omforbud mod tobaksreklame m.v., salg af ulovlige produkter og en begrænsning iforhold til antallet af salgssteder og – tidspunkter. Alkohol & Samfund finder, at deti den forbindelse med den af Alkohol & Samfunds foreslåede evaluering af loven,jf. ovenfor, vil kunne overvejes, om der i loven burde være en sådan hjemmel.Børnerådet foreslår, at butikker kan få frataget alkoholbevilling ved gentagne over-trædelser af reglerne.KommentarForslagene er ikke imødekommet.3.2. Forbud mod tobaksreklame på internettet for specialbutikkerForbud mod tobaksreklame for alle former for digitale medierDanmarks Lungeforening, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse anbefaler,at det eksplicit bør fremgå af loven, at forbuddet mod tobaksreklame gælder alleformer for digitale medier, idet de tre sygdomsbekæmpende foreninger henviser til,
Side 6
at mobiltelefoner spiller en væsentlig rolle i forbindelse med formidling af reklamerblandt andet i form af app’s og sms’er.KommentarForslaget har ikke givet anledning til ændringer. Det bemærkes, at alle former fortobaksreklame er forbudt i medfør af § 3, stk. 1, i lov om tobaksreklame m.v. medde få undtagelser, der er nævnt i lovens § 3, stk. 2, nr. 1-6. Dette generelle forbudmod tobaksreklame gælder alle medier, herunder også digitale medier4. Konkrete ændringsforslag til lovforslagetI det følgende foretages en gennemgang af de i høringssvarene konkrete be-mærkninger og indeholdte forslag til ændringer af de enkelte dele af lovforslaget ogdets bemærkninger. Kommentarer til ændringsforslagene erkursiverede.4.1. Skærpelse af reglerne vedr. forbud mod salg af tobak og alkohol til per-soner under 18 årPligt til at kræve gyldig billedlegitimation fremvist, hvis sælgeren er i tvivlom, hvorvidt kunden opfylder de gældende aldersgrænser (lovforslagets § 3,stk. 1-3)British American Tobacco Denmark, Bryggeriforeningen, Børnerådet, Dansk Syge-plejeråd, Phillip Morris ApS og Tobaksindustrien støtter den foreslåede pligt til atkræve gyldig billedlegitimation fremvist, hvis sælgeren er i tvivl om, hvorvidt kundenopfylder de gældende aldersgrænser for salg af tobak og alkohol.Obligatorisk skiltning om krav om billedlegitimation (lovforslagets § 3, stk. 4)Bryggeriforeningen, Børnerådet, De Samvirkende Købmænd og Phillip Morris ApSbakker op om kravet til obligatorisk skiltning for alle udsalgssteder. De Samvirken-de Købmænd oplyser, at en del forbrugere tror, at salgsforbuddet er en del af de-tailhandlens CSR-politik og/eller kædens/butikkens eget valg, og dermed at salgs-forbuddet er til forhandling i den enkelte butik. De Samvirkende Købmænd anserderfor forslaget som en støtte for detailhandlen.Vin og Spiritus Organisationen i Danmark finder, at obligatorisk skiltning er en mu-lighed der skal afprøves, idet det også bemærkes, at en række detailbutikker i for-vejen frivillig hat opsat skiltning om aldersgrænser.De Samvirkende Købmænd foreslår, at loven også retter sig mod håndhævelsen afde gældende aldersgrænser i forbindelse med salg af tobak og alkohol på internet-tet, hvor der ikke er fysisk kontakt mellem sælger og køber. De Samvirkende Køb-mænd henviser i den forbindelse til, at bankerne i de senere år er begyndt at ud-stede de såkaldte debetkort (Visa Electron, Maestro, MasterCard Direct m.v.) tilpersoner under 18 år. Idet flere og flere internetbutikker i dag modtager andre be-talingskort end Dankortet, anfører De Samvirkende Købmænd, at der kan opståtvivl om kundes alder ved internetsalg. De Samvirkende Købmænd foreslår derfor,at internetbutikker, der modtager betalingsmidler, som også udstedes til personerunder 18 år, skal tydeliggøre de gældende aldersgrænser for salg af tobak og al-kohol i netbutikkernes handelsvilkår/handelsbetingelser. Alternativt foreslår DeSamvirkende Købmænd, at kunden supplerende skal oplyse f.eks. fødselsmånedog fødselsår, når kunden udfylder øvrige oplysninger om leveringsadresse m.v.
Side 7
Omvendt anser Dansk Erhverv obligatorisk skiltning i butikkerne for overflødig ogønsker, at kravet til obligatorisk skiltning udgår af lovforslaget. Dansk Erhverv oply-ser, at erfaringer klart viser, at forretninger har en egeninteresse i at opsætte skilt-ning, og at Dansk Erhverv ikke har kendskab til nuværende problemer som følge afmanglende skiltning.Videre finder Dansk Erhverv det for vidtgående at pålægge forretninger skiltningved lovgivning, da butikker i forvejen pålægges at kontrollere de unges alder i til-fælde af tvivl. Dansk Erhverv henviser i den forbindelse til, at en række specialbu-tikker f.eks. ikke henvender sig til - og sjældent besøges af - unge under 18 år,hvorfor det, ifølge Dansk Erhverv, ikke vil give mening at pålægge disse forretnin-ger skiltningspligt. Endvidere opfordrer Dansk Erhverv Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse til at inddrage relevante organisationer i forbindelse med udformnin-gen af skiltningen.Danmarks Lungeforening, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse foreslår, atden obligatoriske skiltning vedr. kravet om fremvisning af gyldig billedlegitimation,hvis sælgeren er i tvivl om, hvorvidt kunden opfylder de gældende aldersgrænser,bliver suppleret med obligatorisk information om, at man kan få hjælp til rygestopvia stoplinjen.dk. Danmarks Lungeforening, Hjerteforeningen og Kræftens Be-kæmpelse henviser til, at Sundhedsstyrelsen i tilknytning til de obligatoriske skiltepå rygerum og rygekabiner udsender information om de eksisterende hjælpemu-ligheder i forhold til rygestop, jf. § 4 i bekendtgørelse nr. 832 af 7. august 2012 omskiltning i tilknytning til rygerum og rygekabiner på arbejdspladser. Ifølge DanmarksLungeforening, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse har arbejdsgivere eninteresse i, at medarbejdere holder op med at ryge i forhold til sygedage m.v.,mens virksomheder, der tjener penge ved at sælge tobak, ikke har en interesse ifrivilligt at oplyse om hjælp til rygestop.KommentarForslaget fra De Samvirkede Købmænd er imødekommet. Der er udarbejdet ny §3, stk. 6, hvor det pålægges salgssteder på internettet at sikre synlig informationom de i § 1, stk. 1 og § 2, stk. 1 og 2 fastsatte aldersgrænser for salg af tobak ogalkoholholdige drikkevarer. I bemærkningerne til bestemmelsen præciseres det, atsynlig information f.eks. kan være et pop-up vindue, idet kunden går til betalings-funktionen, eller tydelig angivelse af aldersgrænserne i salgsstedets/netbutikkenshandelsvilkår/handelsbetingelser.Øvrige kommentarer og forslag er ikke imødekommet.BødestørrelserBritish American Tobacco Denmark, Phillip Morris ApS og Tobaksindustrien støtterden foreslåede skærpelse af sanktionerne ved overtrædelse af reglerne. Børnerå-det, Bryggeriforeningen, Dansk Sygeplejeråd og Nærbutikkernes Landsforbundstøtter den foreslåede fordobling af de aktuelle bødetakster, såfremt butikken sy-stematisk tilsidesætter de gældende aldersgrænser for salg af alkohol og kravetom fremvisning af billedlegitimation ved tvivl om kundens alder. NærbutikkernesLandsforbund peger på, at en systematisk og gentagende overtrædelse ikke blotsvigter lovens formål, men samtidig fordrejer konkurrencen mellem udbyderne.
Side 8
Dansk Erhverv finder det vigtigt, at butikker, der sælger tobak og alkohol til ungeunder aldersgrænserne, straffes særligt ved grove eller systematiske overtrædel-ser, men opfordrer omvendt til at benytte de eksisterende bødetakster. Dansk Er-hverv er ikke bekendt med, at bødestraffe hidtil har været anvendt i nævneværdigtomfang, og at det derfor er svært at bedømme den præventive virkning af udstedtebøder i praksis. Videre finder Vin og Spiritus Organisationen i Danmark det tvivl-somt, om en markant stigning i bødetaksten vil få afgørende betydning for forebyg-gelsesindsatsen, idet der kun har været relativ få sager, hvor sælger er idømt bødefor overtrædelse af §§ 1 og 2 i lov om for forbud mod salg af tobak og alkohol tilpersoner under 18 år. Vin og Spiritus Organisationen i Danmark bemærker, at derallerede i dag ved udmålingen af bøden skal tages hensyn til, om butiksindehave-ren m.fl. har gjort sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af lovens §§ 1 og2.Det er Dansk Erhvervs forventning, at det med pligten til at kræve billedlegitimationfremvist ved tvivl om kundens alder vil blive lettere at anvende bødestraffe.KommentarBemærkninger og forslag har ikke givet anledning til ændringer.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet eller det of-fentligePå baggrund af tidligere erfaringer vurderer Dansk Erhverv de estimerede admini-strative omstillingsomkostninger ved obligatorisk skiltning, dvs. 10 minutter pr.salgssted svarende til ”ingen økonomisk konsekvens”, som meget lavt sat. DeSamvirkende Købmænd er uenig i, at lovforslaget ikke vil medføre økonomiskekonsekvenser for erhvervslivet og det offentlige, idet en bedre håndhævelse afreglerne for salg af tobak og alkohol bør medføre mindre salg og dermed færreafgiftskroner. For erhvervslivet vil salget - ifølge De Samvirkende Købmænd - for-mentligt blive flyttet til andre varegrupper som især slik, chokolade, sodavand ogandre nydelsesmidler, der ikke har tilnærmelsesvis samme beskatning som tobak.KommentarBemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer. For så vidt angår be-mærkningen fra De Samvirkende Købmænd bemærkes det, at det skønnes, atlovforslaget kun vil have begrænsede økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,idet opmærksomheden dog samtidig henledes på, at det efter gældende ret erforbudt at sælge tobak til unge under 18 år, alkoholholdige drikkevarer med enalkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover til unge under 16 år og alkoholholdigedrikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16, 5 eller derover til unge under 18år. For så vidt angår salg af tobak til personer under 18 år udgør en meget lille delaf det samlede salg af tobaksvarer i Danmark. På sigt må lovforslaget formodes athave den konsekvens, at der bliver færre rygere.4.2. Forbud mod tobaksreklame på internettet for specialbutikkerForbud mod tobaksreklame på internettet for specialbutikker(§ 3, stk. 2, nr.
4)
Dansk Sygeplejeråd bakker op om forslaget. Danmarks Lungeforening, Hjertefor-eningen og Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at forbuddet mod tobaksreklame ikkekun omfatter reklame for salg af piber, pibetobak og cigarer på internettet, men at
Side 9
reklameforbuddet skal omfatte alle tobaksprodukter såsom cigaretter, vandpibeto-bak, snus og andre nuværende eller kommende tobaksprodukter.Nærbutikkernes Landsforening har ikke bemærkninger til lovforslaget, idet Nærbu-tikkernes Landsforening går ud fra, at lovforslaget ikke ændrer på den nuværendeadgang til at vise produkterne på et netsted. Tobaksindustrien tager til efterretning,at reglerne for reklame på internettet for salgssteder, der er specialiseret i piber,pibetobak og cigarer, bringes i overensstemmelse med, hvad der gælder for tilsva-rende fysiske butikker. For at undgå eventuelt efterfølgende fortolkningstvivl anbe-faler Tobaksindustrien, at det anføres i bemærkningerne, at lovforslaget ikke tilsig-ter at ændre den eksisterende lovlige adgang til en neutral visning af produktetsamt prisskiltning i forbindelse med salg på internettet.KommentarForslaget fra Tobaksindustrien har givet anledning til, at præcisere i bemærknin-gerne til § 3, stk. 2, nr. 4, i forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tobaks-reklame, at en neutral visning af og angivelse af pris på tobaksvarer på internettet iforbindelse med salgsfunktionen fortsat være tilladt, jf. lovens § 3, stk. 3 og 4. Detskal bemærkes, at reklame rettet til køberen på fysiske salgssteder, hvor man erspecialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer fortsat er tilladt. Dette gælderogså butiksfacader.Øvrige bemærkninger og forslag har ikke givet anledning til ændringer. For så vidtangår forslaget fra Danmarks Lungeforening, Hjerteforeningen og Kræftens Be-kæmpelse henledes opmærksomheden på, at der gælder et generelt reklamefor-bud for tobaksvarer, jf. § 3, stk. 1 i lov om forbud mod tobaksreklame med de medde få undtagelser, der er nævnt i lovens § 3, stk. 2, nr. 1-6. Dette generelle rekla-meforbud omfatter således også reklame på internettet. Den foreslåede ændring aftobaksreklameloven vedrører en af undtagelserne for dette generelle reklamefor-bud i lov om forbud mod tobaksreklame m.v., jf. § 3, stk. 2, nr. 4.5. Øvrige bemærkningerFlere organisationer, foreninger m.v. peger i deres høringssvar på en række tilknyt-tede initiativer på tobaksområdet. I det følgende foretages en tværgående gen-nemgang af de centrale synspunkter på øvrige tiltag fremkommet i høringssvarer-ne.Alkohol & Samfund og Danmarks Lungeforening, Hjerteforeningen og KræftensBekæmpelse, Dansk Center vedr. Alkoholisme og andre Afhængighedssygdomme(DCAA) og Dansk Sygeplejeråd opfordrer til, at der indføres et reklameforbud foralkohol på samme måde, som der gælder for tobak.Alkohol & Samfund og Dansk Center vedr. Alkoholisme og andre Afhængigheds-sygdomme (DCAA) peger på, at Forbrugerombudsmanden har rettet opmærksom-heden mod en styrkelse af markedsføringslovens § 8, stk. 2, for derved at tydelig-gøre et forbud mod at lade alkohol, herunder symboler for eller henvisninger tilalkohol, indgå i markedsføringen over for børn og unge. Danmarks Lungeforening,Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse anfører, at selvom der eksisterer enaftale mellem alkoholindustrien og staten om alkoholreklamer målrettet børn ogunge, bliver børn og unge eksponeret for reklamer for alkohol, også alkoholrekla-mer, der er direkte målrettet denne gruppe. Alkohol & Samfund oplyser, at deres
Side 10
overvågning af alkoholmarkedsføring gennem 12 år og erfaringer hermed viser, atdet frivillige regelsæt ikke giver reel beskyttelse af børn og unge. Alkohol & Sam-fund foreslår i tillæg til Forbrugerombudsmandens initiativ, at regeringen i EU-regiarbejder for et generelt forbud mod alkoholmarkedsføring.Dansk Sygeplejeråd anfører, at alkoholreklamer ofte tilskriver alkohol egenskaber,som alkoholen ikke har, men som de unge falder for, herunder at man kan opnåsucces seksuelt og socialt ved at drikke alkohol.Komiteen for Sundhedsoplysning efterlyser, at der i lovgivningen formuleres lang-sigtede mål som i visse andre lande, f.eks. cut off (med eksempelvis fødselsårgang2000 som første livslange røgfri årgang), en europæisk satsning med eksempelvisensretning af priser på tobak og alkohol i EU eller fælles forbud mod tilsætnings-stoffer i disse varer.Komiteen for Sundhedsoplysning foreslår, at tobak kun sælges fra særlige ud-salgssteder, og at der skal forevises billedlegitimation ved køb. Ifølge Komiteen forSundhedsoplysning vil forslaget begrænse adgangen til tobaksvarer for alle, uan-set alder og socialt tilhørsforhold, give mindre synlighed ved rygning og køb aftobak, reducere impulskøb og sende et klart signal til borgerne om, at rygning erskadeligt for helbredet. Komiteen for Sundhedsoplysning finder, at forslaget ombegrænsning af udsalgssteder eventuelt kan suppleres med indførelsens af enlicens til at sælge tobaksvarer, der kan inddrages, hvis tobaksforhandleren ikkekræver at se billedlegitimation, eller hvis der sælges tobak til unge under 18 år.Komiteen for Sundhedsoplysning foreslår videre, at afgifterne på tobak hævesmarkant for at forebygge rygestart og motivere til rygestop. Højere afgifter kandesuden forventes at have en særlig positiv effekt på unges forbrug af tobak. Ko-miteen for Sundhedsoplysning henviser til, at der er usikkerhed om sammenhæn-gen mellem afgiftsforhøjelser og grænsehandlens omfang.Komiteen for Sundhedsoplysning foreslår endvidere, at der indføres totalt rygefor-bud mod rygning i den tid og i de miljøer, hvor børn og unge opholder sig, dvs. iundervisningstiden på skoler og uddannelsesinstitutioner samt i fritiden på fritids-ordninger, sportsklubber og lignende. Det er ikke tilstrækkeligt, at rygning er forbudpå institutionernes område, da rygende lærer m.fl. er henvist til at ryge uden forskolens indgang – hvilket giver endnu større synlighed af rygning, end hvis rygnin-gen foregik på matriklen i dertil indrettede rygeområder. Ifølge Komiteen for Sund-hedsoplysning vil forslaget nedbringe rygningens synlighed, mindske risikoen forrygestart, sikre et røgfrit miljø indendørs og udendørs, nedsætte tobaksforbrugetog motivere til rygestop.Lægeforeningen mener, at forbuddet mod tobaksreklamer også bør omfatte etforbud mod markedsføring via emballagen. Tobak skal ifølge Lægeforeningen ikkevære synlig i butikkerne, idet dette kan mindske særligt unges påvirkning af bran-ding og markedsføring og derigennem reducere tobaksforbruget.Vin og Spiritus Organisationen i Danmark anbefaler øget oplysningsindsats i ud-dannelsesinstitutioner og andre steder, hvor børn og unge opholder sig.