Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 111 Bilag 1
Offentligt
1198581_0001.png
1198581_0002.png
1198581_0003.png
1198581_0004.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseSundhedsjura og LægemiddelpolitikDok nr.: 1112870Dato: 19. december 2012
KOMMENTERET HØRINGSNOTATvedrørendeForslag til Lov om ændring af lov om lægemidler oglov om apoteksvirksomhed(Differentierede og øgede afgifter ved forhandling af lægemidler tilproduktionsdyr til finansiering af initiativer til styrkelse af fødevaresikkerhedog dyrevelfærd) – L 111
1. Hørte myndigheder og organisationerEt udkast til lovforslag har i perioden fra den 26. november til den 5. december 2012 været sendt i høringhos:Biodynamisk Forbrugersammenslutning, Dakofo, Danish Meat Association, Danish Seafood Association(DSA), Danmarks Apotekerforening, Dansk Akvakultur, Dansk Erhvervsfjerkræ, Dansk Fåreavl, Dansk GedeUnion, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter, DanskÅleproducentforening, Danske Fugleforeninger, Danske Lammeproducenter, Danske Regioner, DanskeSvineproducenter, Datatilsynet, DAZA (Danske Zoologiske haver og Akvarier), DCA - Nationalt Center forFødevarer og Jordbrug, Den Danske Dyrlægeforening, Det Biovidenskabelige Fakultet ved KøbehavnsUniversitet, Det Danske Fjerkræråd, Det Dyreetiske Råd, Det Farmaceutiske Fakultet på KøbenhavnsUniversitet, Det Jordbrugsfaglige Fakultet på Århus Universitet, Det Veterinære Sundhedsråd, DOSO -DyreværnsOrganisationernesSamarbejdsOrganisation,DTUVeterinærinstituttet,Dyrefondet,Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs ret, Dyreværnsrådet, Erhvers- ogvækstministeriet, Erhvervsstyrelsen (Center for Kvalitet i Erhvervsregulering), Felis Danica,Finansministeriet, Fokus på dyr, Forbrugerrådet, Foreningen af Medicingrossister MEGROS, Foreningen afParallelimportører af Lægemidler, Foreningen Aktive Dyrerettigheder, Foreningen Muslingeerhvervet,Greenpeace, Hatting-Vet ApS, Hestens Værn, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kopenhagen Fur, KUSUND, Landbrug og Fødevarer, A-consult A/S, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn, LandsforeningenKomitéenmodDyreforsøg,LandskontoretHeste,LandsorganisationenGrønHverdag,Lægemiddelindustriforeningen (LIF), Miljøministeriet, Pharmadanmark, Pharmakon, Region Hovedstaden,Rådet for Dyreforsøg, Rådet vedrørende Hold af Særlige Dyr, Skatteministeriet, SPF- Danmark, StatensSerum Institut, Tandlægeforeningen, Veterinærmedicinsk Industriforening VIF, VetPharm Løgstør ApS,Videncenter for Landbrug, Videncenter for Svineproduktion, Vilovet A/S, WSPA Danmark og ØkologiskLandsforening.Udkastet til lovforslag har desuden sammen med høringssvarene været tilgængelige påwww.borger.dkunder Høringsportalen.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget høringssvar fra følgende parter:Danmarks Apotekerforening, Dansk Akvakultur, Datatilsynet, Den Danske Dyrlægeforening, DyrenesBeskyttelse, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet og Landbrug & Fødevarer.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses kommentarer til de indkomne høringssvar, som gennemgåsnedenfor, er anført ikursiv.2. Høringssvarene - generelle bemærkningerDyrenes Beskyttelsestøtter den foreslåede differentierede og forøgede afgiftsopkrævning.HverkenDatatilsynet, Den Danske DyrlægeforeningellerForbrugerombudsmandenhar bemærkningertil udkastet til lovforslag.Forbrugerrådethar af ressourcemæssige årsager ikke haft mulighed for at forholde sig til lovudkastet ogkan derfor hverken tages til indtægt for at støtte forslaget eller gøre det modsatte.3. Høringssvarene - specielle bemærkninger3.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervetLandbrug & Fødevareranfører, at de byrder, som forliget påfører erhvervet, strider imod regeringens politikom, at danske virksomheder ikke skal pålægges nye skatter og afgifter. Landbrug & Fødevarer anførerligeledes, at det er afgørende at de i forliget aftalte byrdelettelser træder i kraft samtidig med indførelsen afden forhøjede afgift.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil der som led i forlig om veterinærområdet for 2013-2016 på Fødevareministeriets område blive gennemført initiativer for erhvervet (besætningsejerne), dermodsvarer merudgiften i dette lovforslag på 8,3 mio. kr. i øget afgiftsopkrævning af omsætningen ved salg aflægemidler til produktionsdyr. Samlet set vil forliget i forligsperioden således være udgiftsneutralt forerhvervet. Forligskredsen vil en gang om året følge op på de tiltag i aftalen, der har erhvervsøkonomiskekonsekvenser. Denne opfølgning skal afdække, om aftalens forudsætninger om faglige effekter ogerhvervsøkonomiske konsekvenser er opfyldt. I den forbindelse vil der også skulle tages stilling tilhåndteringen af tidsmæssige forskydninger af initiativernes implementering.3.2. Afgiftsopkrævningens incitamentsstrukturDanmarks Apotekerforeninganfører, at den foreslåede differentierede afgiftsstruktur ikke med sikkerhedvil blive videreført til slutbrugeren. Afgiften kan fx blive en konkurrenceparameter eller man kan finde, atomkostningerne til gennemførelse og administration af ordningen mere enkelt kan dækkes ind via en generelprisforhøjelse på samtlige lægemidler. I så fald vil der være skabt en finansiering af forligtes initiativer, menordningen vil ikke være egnet til at påvirke brugernes (besætningsejernes) adfærd i den ønskede retning.Dette er en konsekvens af den gennemførte liberalisering og frie prisdannelse på området.Når der lægges afgift på et gode, kan man aldrig med sikkerhed vide, at forhandlerne af godet lader dette slåfuldstændig igennem i deres prisstruktur. Det har imidlertid formodningen for sig, at en fordyrelse af etprodukt for forhandleren også vil føre til, at det pågældende produkt bliver dyrere for slutbrugeren. I denspecifikke situation vil forhandleren endvidere have en interesse i at indikere over for kunden, at det erudefrakommende forhold (ikke en højere avance for apoteket), der fører til en prisstigning, og dermed ladeprisstigningen slå igennem på de pågældende produkter.Danmarks Apotekerforeninganfører endvidere, at udgifterne til tilretning af systemer som følge af ændretafgiftsopkrævning ikke nødvendigvis vil blive afholdt af slutbrugeren, da konkurrencen på området kanvanskeliggøre dette.
Apotekernes udgifter til systemtilretninger kan overvæltes til slutbrugeren, hvis apotekerne og andreforhandlere ønsker dette, idet der er fri prisdannelse. Det er i øvrigt vurderingen, at der vil være tale ombegrænsede udgifter.3.3. Implementeringen af den nye afgiftsstrukturDanmarks Apotekerforeninganfører, at der i forbindelse med implementering af den differentieredeafgiftsstruktur - og derved inddeling af omsætningen af lægemidler til produktionsdyr i 5 omsætningsgruppermed udgangspunkt i ATC-koder - vil opstå en situation, hvor også ordination af disse ATC-koder til ikke-produktionsdyr vil blive afgiftsbelagt.Apoteker og andre forhandlere, der forhandler lægemidler til produktionsdyr, skal allerede i dag foretage enindberetning af deres omsætning af lægemidler til produktionsdyr. Denne indberetning vedrører udelukkendeoplysninger om omsætningen af lægemidler til produktionsdyr. Det foreslåede initiativ retter sig såledesudelukkende mod en opdeling af denne omsætningsindberetning i 5 omsætningsgrupper i relation til endifferentieret afgiftsberegning. Behovet for tilretning af IT-systemer begrænser sig således til alene til den delaf omsætningen, der allerede i dag er afgrænset.3.4. OvergangsordningenLandbrug & Fødevarerfinder, at den foreslåede overgangsmodel med en fortsat enstrenget afgiftsstrukturstrider imod forliget, som primært har til hensigt at skabe en hensigtsmæssig adfærd i relation til anvendelseaf medicin til produktionsdyr.Danmarks Apotekerforeningfinder ligeledes, at overgangsordningen alene vilbidrage til at skabe det forudsatte provenu.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, skal den differentierede afgiftsstruktur dels giveerhvervet incitament til at reducere antibiotikaforbruget, dels tilvejebringe finansiering til Fødevarestyrelsensindsatser vedrørende en ansvarlig medicinanvendelse. Overgangsmodellen vil dels sikre den aftaltefinansiering, dels styrke incitamenterne til et reduceret antibiotikaforbrug, idet afgifterne på antibiotika iovergangsperioden vil være højere end det er tilfældet i dag. Overgangsmodellen sikrer dermed enopfyldelse af intentionerne bag forliget.Danmarks Apotekerforeningfinder, at den forhøjede afgiftssats i overgangsperioden må forventes at blivedelvist finansieret ud af apotekernes avance, idet det på implementeringstidspunktet for den forhøjedeafgiftsats næppe er gennemført de systemtilretninger, der gør det muligt at udskille afgiften på fakturaen tillandmanden. En højere pris i en periode vil derved kunne fremstå som en prisforhøjelse, som apotekernevanskeligt kan gennemføre. Provenuet i overgangsperioden vil derved reelt blive betalt af apotekerne.Apotekerne – såvel som andre forhandlere – kan indføre en prisstigning, selv om den ikke kanudspecificeres på fakturaen til landmanden. Måtte der være tab i forbindelse med indfasningen af den nyemodel, må det formodes, at det udligner sig over tid, ved at apotekerne – og andre forhandlere – regulererpriserne i forhold hertil.3.5.Lægemidler til fisk (akvakultur)SåvelLandbrug & FødevarersomDansk Akvakulturhar påpeget, at der ikke i Danmark er markedsførtantibiotika af typen ”simple smalspektrede penicilliner”, hvorfor lovforslaget vil medføre, at alle antibiotika tilfisk skal pålægges den nye afgift på 5,44 pct. De samme organisationer har bemærket, at der i forliget omveterinærområdet ikke er lagt op til administrative lettelser for fiskeopdrættere. Det betyder, atafgiftsforhøjelse på antibiotika samlet set vil medføre øgede udgifter for fiskeopdrættere. SåvelLandbrug &FødevarersomDansk Akvakulturforeslår derfor, at afgiften på antibiotika til akvakultur også fremadrettetfastholdes på 0,77 pct.
Det er korrekt, at der til behandling i akvakulturbrug ikke pt. er markedsført simple smalspektrede penicilliner.Formålet med den differentierede afgiftsstruktur er at styrke incitamentet til at vælge alternativer tilantibiotikabehandling som f.eks. forebyggende vaccination eller til – når antibiotikabehandling er påkrævet –at vælge de antibiotika, der er mindst kritiske, og som har den mindste risiko for resistensudvikling. Forakvakulturområdet vurderer Fødevarestyrelsen, at ordningen bl.a. skaber øget incitament til brug af vaccinerog samtidig bidrager til at sikre en ansvarlig anvendelse af antibiotika.3.6. Lægemidler til hobbydyr (familiedyr)Landbrug & Fødevarerbemærker, at forbruget af kritiske antibiotika til kæledyr er af stor betydning irelation til risikoen for udvikling af human resistens, hvorfor der – under hensyn til forligets målsætning –også bør opkræves en ny forhøjet afgift på omsætningen af veterinærmedicin til kæledyr.Med veterinærforliget har forligskredsen gennem en differentieret afgift moderniseret afgiftsstrukturen iliberaliseringsaftalen, så den fremadrettet bidrager til at sikre et øget fokus på ansvarlig anvendelse afantibiotika til produktionsdyr og et øget incitament til forebyggelse af sygdomme, bl.a. gennem brugen afvacciner til produktionsdyr.Det er Fødevarestyrelsens umiddelbare vurdering, at valget af lægemidler til kæledyr i højere grad er styretaf de samme faktorer som på humanområdet og kun i mindre omfang af prisen på lægemidlet.Forligspartierne har ved indgåelsen af forliget besluttet, at alene omsætningen af lægemidler tilproduktionsdyr skal være omfattet af den differentierede afgiftsstruktur.3.7. Høringsfristens længdeLandbrug & Fødevarerhar beklaget den korte høringsfrist, da den ikke muliggør ordentlig inddragelse af deberørte parter og indhentelse af fyldestgørende svar på såvel tekniske som indholdsmæssige forhold,hvorfor lovforslagets videre behandling i Folketinget risikerer at ske på et uoplyst grundlag.Den korte høringsfrist beklages. Såvel Fødevareministeriet som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelsemodtager gerne bemærkninger fra høringsparter efter høringsfristens udløb, og ministerierne vil i videstmulige udstrækning tage højde for sådanne bemærkninger.4. LovforslagetMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse har foretaget enkelte ændringer og tilføjelser i det fremsattelovforslag i forhold til det lovudkast, som har været sendt i høring. Disse ændringer er udelukkende afsproglig og lovteknisk karakter.