Retsudvalget 2012-13
L 11 Bilag 5
Offentligt
1177420_0001.png
1177420_0002.png
1177420_0003.png
Til lovforslag nr.L 11
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. november 2012
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven(Forsøgsordning vedrørende kommuners håndhævelse af bestemmelser om cykelparkering)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til1. behandling den 9. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 20. august2012 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 515(2011-12). Den 1. oktober 2012 sendte justitsministeren deindkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Venstres medlemmer af udvalget er overordnet tilfredsemed lovforslaget. Venstre mener, at forslaget giver kommu-nerne en god mulighed for at tage hånd om problemet medcykler, der er parkeret uhensigtsmæssigt, og som er til genefor ældre, handicappede og andre gangbesværede. Venstrefinder samtidig, at lovforslaget bevirker, at kommunen kansikre adgang til nødveje og -udgange.Venstre havde helst set, at afstanden for flytningen afcykler blev udvidet fra 100 meter til 200 meter, og hvor sær-ligt tungtvejende grunde taler herfor fra 300 meter til 500meter. Venstre er af den opfattelse, at en sådan udvidelse vilkunne skabe den fornødne fleksibilitet, der kan være nød-vendig særligt i tæt bebyggede områder.Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at der in-gen tvivl er om, at der er brug for at få ryddet op i de tilfæl-digt parkerede cykler, som kan være til gene for gående vedstationer, skoler, butikker m.v. Noget kønt syn er det hellerikke.Med den kommende Cityringmetro, hvor der anlæggesover 20 nye stationer, samt et antal evakueringsskakter, vilder ske en forøgelse af lokaliteter, hvor parkerede cykler itilfælde af evakuering, kan give anledning til sikkerheds-mæssige problemer.Enhedslisten hilser derfor forslaget velkomment, men detbetyder ikke, at Enhedslisten ubetinget bifalder forslagetsanbefalinger, der mest af alt er lappeløsninger. Det bærerpræg af at være et skrivebordsarbejde, uden megen forståel-se for de vilkår, der bydes det stigende antal cyklister.Problemets kerne er, at der i betydelig grad mangler cy-kelparkeringspladser. Her er Danmark langt bagud i forholdtil f.eks. Holland, Schweiz og Tyskland, hvor der ofte lavesfremragende løsninger i et samarbejde mellem stat, kommu-ne/region og trafikoperatører.Trafikstyrelsen erkender da også i en rapport fra 2009, atder ikke findes tilstrækkeligt med velbeliggende og lettil-gængelige cykel p-pladser ved stationer, butikker, skolerm.v.I stedet for at imødekomme behovet for flere cykelpar-keringspladser ved fx landets største station, Nørreport, oganlægge den planlagte cykelkælder under Æggetorvet, medplads til 1.500 cykler, så blev den fjernet fra Nørreportpro-jektet for at spare 70 mio kr. Det løser jo ikke problemet,
DokumentIdJournalnummer
2
med de mange sjusket parkerede cykler, så mon ikke cykli-sterne vil fortsætte med at parkere tættest muligt på Nørre-port, dvs. på det torv, der skal anlægges ind mod Middelal-derbyen. Det bliver fast arbejde for et kommunalt »korps« afcykelflyttere.Forslaget reducerer antallet af de p-pladser, der er til rå-dighed for cyklisterne. For Enhedslisten tror ikke, det vilvære muligt at finde ledige arealer indenfor en afstand af100-300 meter.Det tror København og Frederiksberg Kommuner hellerikke, og foreslår derfor grænsen hævet til 4-500 meter, menheller ikke det vil under alle forhold være nok. Og det er ik-ke kun i hovedstaden, det kniber med at finde alternative cy-kel p-pladser. Også i mange provinsbyer vil situationen væ-re den samme: håbløs.For antallet af cykler vokser, og så nytter det jo ikke no-get, at komme med et forslag, der reducerer antallet af cykelp-pladser. Ude af øje ude af sind, hjælper ikke. Det gør kunklog planlægning, hvor de, der kender cyklisternes forholdbedst, f.eks. Cyklistforbundet, deltager i planlægningen pålige fod med kommunen og politiet.
Forskelsbehandlingen i forhold til biler er til at få øje på.Også antallet af biler stiger, men her nedlægges ikke p-plad-ser. Tværtimod, går man den modsatte vej, og udvider antal-let af p-pladser landet over. Alene i København med ca.30.000 nye p-pladser.Slutteligt er Enhedslisten af den opfattelse, at emnet ikkeer større, end at det, når der er tilvejebragt et regelsæt, derudstikker ensartede retningslinjer for, hvordan emnet skalhåndteres, bør overlades til kommunerne selv at forvalte op-gaven.Enhedslisten støtter forslaget - halvhjertet på grund af deher nævnte udfordringer, som lovforslaget ikke løser.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-talelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Jacob Bjerregaard (S) Julie Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S) Per Husted (S)Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)fmd.Jonas Dahl (SF)Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V)Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 11Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 11Spm.nr.12TitelSpm. om, hvordan man som borger er stillet, hvis der sker skade på encykel under flytning, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvordan ministeren vil sikre, at cykler ikke unødigt bliver ef-terlyst som stjålne, når de er blevet flyttet, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvordan en ejer af en cykel kan vide, om vedkommendescykel er fjernet af kommunen eller stjålet, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om hvordan man sikrer, at det er de rigtige cykler, der bliver ud-leveret til de rigtige ejermænd, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om hvordan kommunerne vil forholde sig, hvis en cykel er låstfast til et hegn, skilt eller andet, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren ikke mener, at det bør koste et gebyr at få sin cy-kel udleveret, efter den er fjernet, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan kommunerne vil forholde sig til cykler, der holdertil gene på den private del af et fortov, de steder hvor fortovet er en delaf en privat grund, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7