Retsudvalget 2012-13
L 11 Bilag 1
Offentligt
Civilafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
FærdselskontoretJørgen Jørgensen2011-801-0001539389
Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Forsøgsordning vedrørende kommuners
håndhævelse af bestemmelser om cykelparkering)
I. Høringen
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndighederog organisationer mv.:Advokatrådet, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv, Danske Advokater,Danske Handicaporganisationer, Den Danske Dommerforening, Det Cen-trale Handicapråd, DI – Organisation for erhvervslivet, Dommerfuldmæg-tigforeningen, DTU Transport, Falck, Forbrugerombudsmanden, Forbru-gerrådet, Kommunernes Landsforening (KL), Københavns Brandvæsen,Politiforbundet i Danmark, samtlige byretter, Vestre Landsret, ØstreLandsret, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet forSikker Trafik og Ældresagen.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Advokatrådet, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv, DTU Transport,Forbrugerrådet, Kommunernes Landsforening, Københavns Byret, VestreLandsret, Østre Landsret, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.Herudover har Forsikring & Pension, Københavns City Center, Køben-havns Kommune og Frederiksberg Kommune sendt bemærkninger til lov-forslaget.Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført medkursiv.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
II. Høringssvarene
1. Generelle bemærkninger
Advokatrådet, DTU Transport, Forbrugerrådet, byretterne, Vestre
Landsret, Østre Landsret
ogRigsadvokaten
har ingen bemærkninger tillovforslaget.Københavns City Center
udtrykker sig positivt om lovforslaget.Dansk Erhverv
støtter – ligesomDansk Cyklist Forbund
– lovforslaget.Problemet med uhensigtsmæssigt parkerede cykler skyldes navnlig mang-len på parkeringsmuligheder i nærheden af stationer og indkøbscentre mv.Desuden efterlades stjålne og udtjente cykler ofte i det offentlige rum.Lovforslaget vil kunne afhjælpe problemet med efterladte herreløse cykler,mens tilvejebringelse af et passende antal parkeringsmuligheder kræver etbredt samarbejde mellem bl.a. stat, kommuner og trafikselskaber.Rigspolitiet
anfører, at den foreslåede forsøgsordning er et hensigtsmæs-sigt tiltag til begrænsning af gener som følge af det stigende antal ulovligtparkerede cykler.2. Afstand mellem reguleret område og område, cyklerne flyttes til
Københavns Kommune
hilser lovforslaget velkomment. Afstandsbe-grænsningen mellem det regulerede område og det område, hvor cyklerneflyttes til, bør dog ændres fra 100 til 300 meter med mulighed for udvidel-se til 400 meter. Navnlig i middelalderbyen vil der således kun få stedervære ledig cykelparkeringskapacitet inden for 100 meter.Frederiksberg Kommune
er tilfreds med lovforslaget, men foreslår af-standsbegrænsningen udvidet til 200 meter med mulighed for udvidelse til500 meter.Den foreslåede ordning rejser som anført i pkt. 3.2 i lovforslagets almin-delige bemærkninger visse spørgsmål af retssikkerhedsmæssig karakter,da fjernelse af en cykel indebærer et indgreb over for den pågældende ejereller bruger. Forsøgsordningen forudsætter således, at der sker en tydeligskiltning med oplysning om, at en ulovligt parkeret cykel vil kunne fjernes,og med oplysning om, hvortil cyklen flyttes. Den foreslåede – forholdsviskorte – afstand på 100 meter (300 meter hvor særlige grunde taler herfor)skal ses i lyset heraf. Det tilføjes, at det af pkt. 3.7 i lovforslagets alminde-lige bemærkninger fremgår, at grunde, som kan indebære, at afstandenudstrækkes op til ca. 300 meter, f.eks. kan foreligge, hvor antallet af cykler2
er særligt stort, og hvor mulighederne for at placere flyttede cykler er be-grænsede som følge af områdets bebyggelsesgrad eller lignende.3. Kravet om cykeltrafikmængde og parkeringskapacitet
Frederiksberg Kommune
opfordrer til, at det præciseres, hvad der forståsved en reel mulighed for at parkere sin cykel. Det forudsættes, at den fore-slåede ordning ikke gælder i forhold til cykler, der parkeres på cykelsti el-ler vejareal.Københavns Kommune
bemærker, at der kan være vanskeligheder for-bundet med i ansøgningen at skulle dokumentere den daglige cykeltrafik-mængde. Kommunen ønsker i den forbindelse at kunne anvende tællingerfra en nærliggende vej som dokumentation.Som anført i pkt. 3.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det enforudsætning for at kunne etablere og håndhæve cykelparkeringsrestrikti-oner, at der er et passende antal cykelparkeringsmuligheder i det område,restriktionen omfatter. Om dette er tilfældet vil bero på en konkret vurde-ring, hvor det afgørende vil være, om udbuddet af cykelparkeringsmulig-hederne i det pågældende område i det store hele svarer til efterspørgslen.Derfor skal en ansøgning omfattet af forsøgsordningen vedlægges en er-klæring fra kommunen om, at der er et passende antal cykelparkeringsmu-ligheder i det regulerede område. Den pågældende erklæring skal baserespå en opgørelse af den daglige cykeltrafikmængde og parkeringskapaciteti det område, restriktionen omfatter. Om kravet om en opgørelse af cykel-trafikmængden vil kunne opfyldes ved hjælp af trafiktællinger fra en nær-liggende vej vil afhænge af, om oplysningerne efter en konkret vurderingbelyser trafikmængden i det område, som ønskes omfattet af ordningen.Lovforslaget ændrer i øvrigt ikke på hovedreglen i færdselslovens § 123,stk. 1, nr. 1, hvorefter (alene) politiet kan fjerne køretøjer, herunder cyk-ler, der er henstillet i strid med gældende bestemmelser om standsning ogparkering.4. Erstatnings- og forsikringsretlige spørgsmål mv.
Kommunernes Landsforening
finder lovforslaget godt, men savner enbeskrivelse af, hvordan eventuelle erstatningsretlige problemstillinger lø-ses, hvis der f.eks. opstår skader på en cykel under flytningen, eller hvis encykel stjæles fra det sted, hvor den er flyttet til.Forsikring & Pension
anfører, at der er en risiko for, at borgere, der underden foreslåede ordning får flyttet deres cykler, ikke vil afhente dem dér,3
hvor de er blevet flyttet til, men i stedet vil melde dem stjålet til deres for-sikringsselskab. Der er endvidere risiko for, at de steder, hvor cyklerneflyttes til, bliver ”jagtmarker” for cykeltyve. Der er derfor behov for re-gelmæssig kontrol. På den baggrund foreslås der etableret pilotprojekter,hvor kommunerne – med henblik på at finde cykler, der er meldt stjålet –registrerer og kontrollerer de cykler, der flyttes efter ordningen.Dansk Cyklist Forbud
peger på risikoen for, at en person flytter en lov-ligt parkeret cykel til en ulovlig placering for at skaffe plads til sin egencykel.Der lægges med lovforslaget ikke op til at regulere spørgsmålet om erstat-ning. Eventuelle erstatningsretlige problemstillinger i anledning af enkommunes flytning af en cykel vil således som udgangspunkt skulle afgøresefter dansk rets almindelige erstatningsregler (det såkaldte culpaansvar).Som nævnt i pkt. 3.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det i øv-rigt en forudsætning for at kunne etablere og håndhæve cykelparkerings-restriktioner, at der er et passende antal cykelparkeringsmuligheder i detregulerede område. Findes sådanne lovlige parkeringsmuligheder, vil in-citamentet til at flytte lovligt parkerede cykler således efter Justitsministe-riets opfattelse være endog meget begrænset.Rigspolitiet arbejder i øvrigt for tiden på en teknisk fornyelse af politietscykelregister, som vil åbne for i højere grad at dele oplysninger fra regi-steret med andre myndigheder, herunder kommunerne.5. Afmærkning
Kommunernes Landsforening
ogKøbenhavns Kommune
peger på, atder bør udarbejdes en fælles skiltning, hvis lovforslaget vedtages.Som anført i pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det enforudsætning for ordningen, at der tilvejebringes de nødvendige afmærk-ningsregler. Transportministeriet, hvor sådan skiltning hører under, vilfastsætte regler, der gør det muligt at afmærke cykelparkeringsrestriktio-ner og -forbud. Transportministeriet har i den forbindelse oplyst, atstandsnings- og parkeringsafmærkning for cyklister vil kunne være udar-bejdet cirka tre måneder efter, at lovforslaget er vedtaget. Det foreslåedeikrafttrædelsestidspunkt (1. marts 2013) er fastsat i lyset heraf.6. Andet
Frederiksberg Kommune
har foreslået, at det præciseres, hvilke vilkårder kan fastsættes. Desuden foreslås det præciseret, hvad uddannelsesinsti-4
tutioner, indkøbscentre mv. bør høres om i forbindelse med ansøgningen,og hvorledes det vil influere på behandlingen af ansøgningen, hvis en ellerflere af disse parter udtaler sig imod, at en forsøgsordning iværksættes.Justitsministeriets vil ved vurderingen af, hvorvidt en ansøgning bør imø-dekommes, lægge vægt på, om ansøgningen opfylder de kriterier, der eromtalt i pkt. 3.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger, og om ansøg-ningen er indleveret efter den procedure, der er beskrevet i pkt. 3.8 i lov-forslagets almindelige bemærkninger. Om en ansøgning skal imødekom-mes, vil herefter bero på en samlet konkret vurdering.Det er i pkt. 3.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger i øvrigt forud-sat, at berørte parter som f.eks. uddannelsesinstitutioner, indkøbscentremv. skal høres. Baggrunden herfor er, at de pågældende kan bidrage medviden om de lokale forhold, som kan have betydning for vurderingen af an-søgningen. Det vil afhænge af den nærmere karakter af høringsparternessvar, med hvilken vægt svarene vil indgå i den samlede, konkrete vurde-ring, som ministeriet skal foretage i forbindelse med behandlingen af enansøgning.Københavns Kommune
ønsker mulighed for at bistå politiet samt Metroog DSB med at friholde tog- og metrostationernes sikkerhedszoner ved, atkommunen får lov til at klippe (kæde)låse op for at kunne fjerne fastlåstecykler, som er parkeret i den afmærkede sikkerhedszone. Cyklerne afleve-res til politiet eller flyttes til et aflåst område i umiddelbar nærhed, hvorcyklens ejer efter aftale vil kunne hente den.Den foreslåede ordning vil kunne anvendes i forhold til geografisk afgræn-sede områder, som er omfattet af en tilladelse meddelt af Justitsministeriet.Det er en forudsætning, at ejeren eller brugeren af den cykel, som kommu-nen har flyttet, til enhver tid skal kunne hente sin cykel. Det vil ikke væremuligt inden for forsøgsordningens rammer i forbindelse med flytningen afen cykel at beskadige cyklen eller dens tilbehør, herunder f.eks. en lås.Hvis der viser sig at være behov herfor, vil cyklen alene kunne flyttes indenfor de rammer, som følger af gældende ret.III. Lovforslaget
Det fremsatte lovforslag svarer med redaktionelle ændringer til det, der harværet sendt i høring, idet det dog foreslås, at lovforslaget træder i kraft 1.marts 2013.
5