Se, forslaget her er jo kun et forslag om en forsøgsordning. Det, som jeg synes man skal lægge meget mærke til, er det, som står omme på side 6 i lovforslaget, og som den forrige ordfører måske ikke helt har fået læst godt nok på. Det, der står, er:
Tilladelse til forsøg vil alene blive meddelt, hvis den ønskede adgang til at flytte cykler fra et område med cykelparkeringsrestriktioner eller forbud er begrundet i væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, friholdelse af flugtveje eller sikring af rimelige adgangsforhold, herunder for handicappede og gangbesværede eller lignende væsentlige hensyn.
Så det er altså ikke et spørgsmål om, at man bare skal flytte cykler, fordi man synes, det er sjovt, eller fordi man mangler beskæftigelse i politiet eller kommunerne. Det er et spørgsmål om at sikre adgangsveje for redningskøretøjer, sikre, at man kan evakuere og at folk kan komme væk fra et område uden at skulle vælte over cykler eller lignende. Det synes vi faktisk fra konservativ side er et rigtig godt forslag.
Diskussionen er selvfølgelig, om det skal være politiet, som gør det i dag, eller om man kan overdrage den opgave til kommunerne. Hvad angår håndhævelse af parkeringsreglerne, har vi jo overdraget en stor del af det område fra politiet til kommunerne, og det fungerer sådan set meget fint. Så her kan man selvfølgelig også gøre det. Jeg tror i øvrigt, at skatteyderne sådan set er lidt ligeglade med, om de skal aflevere penge fra deres venstre lomme til staten til udførelse af opgaven eller penge fra deres højre lomme til kommunen til udførelse af opgaven. Opgaven koster sådan set det samme, uanset om det er kommunen eller politiet, der løser den. Det er en opgave, der efter vores overbevisning skal løses.
Vi har selvfølgelig også været meget bekymrede og har også en lang række spørgsmål til ministeren. Nogle af dem vil jeg nævne her i dag og håbe på at få svar på. For det er selvfølgelig ikke uproblematisk, når man gør det, for hvad med den person, som ikke selv har stillet cyklen der? Hvis jeg stiller min cykel fuldstændig lovligt i et cykelstativ og der så kommer en bagefter og smider min cykel væk for at stille sin egen der, så står min cykel pludselig ulovligt parkeret, og så bliver den fjernet. Hvad så?
Nu er der ikke nogen sanktioner forbundet med det, og det er sådan set meget godt, for så er det problem måske løst. Men hvad nu, hvis der sker skade på cyklen under flytningen? Hvem har ansvaret for min cykel, når en kommunal medarbejder tager den og flytter den? Hvem har ansvaret for cyklen? Hvad nu, hvis jeg rent faktisk har parkeret ulovligt med min cykel og låst den fast til et cykelskilt eller lignende? Er kommunen så berettiget til at klippe låsen over og fjerne cyklen? Det er ikke helt uvæsentligt.
Det andet er: Hvis jeg nu opdager, at min cykel er væk, fordi kommunen har fjernet den, fordi den har stået ulovligt parkeret – det er sådan set fair nok – og jeg så tror, at der er nogen, der har stjålet min cykel, og ringer til politiet for at anmelde, at min cykel er stjålet, hvordan ved politiet så, at den i virkeligheden ikke er stjålet, men står nede på kommunens dertil indrettede parkeringsplads til bortfjernede cykler? Det står nemlig ikke i lovforslaget, men er det sådan, at kommunen skal orientere politiet om, at man har flyttet dem her med oplysning om stelnumre, så cyklerne kan blive fremlyst og så videre? Hvis det er en del af det, ville det i hvert fald gøre det nemmere. Jeg synes ikke, jeg så det i forslaget her, men det ville være skønt at få svar på dels det med, hvem der bærer ansvaret, hvis der sker noget, og dels hvordan man sørger for, at cykler ikke unødigt bliver efterlyst som stjålne, når de rent faktisk ikke er stjålne.
Samlet set støtter vi forslaget, det er et ganske glimrende forslag.