By- og Boligudvalget 2012-13
L 109
Offentligt
1212305_0001.png
1212305_0002.png
Dato:Sagsnr.:Dok id:
6. februar 20132012-3828
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 7 ad forslag tillov om ændring af lov om leje lov om midlertidig regulering af boligforholdene lov omleje,boligforholdene,byfornyelse og forskellige andre love (Energisparepakke omfattende bl.a.love.totaløkonomisk rentable energiforbedringer og aftalt grøn byfornyelse L 109.byfornyelse)Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Dohn(EL).Spørgsmål nr. 7:Ministeren bedes redegøre for, om lovforslaget i praksis vil åbne for misbrug af mulighedenfortotaløkonomisk rentabilitet (tvangsmodellen), jf. de to vedlagte konkrete eksempler "fr det"fravirkeligeliv" - eller om lovforslaget i sin nuværende udformning forhindrer, at loven kan have debeskrevnekonsekvenser - og i givet fald, hvorledes dette sikres?Svar:Den foreslåede bestemmelse i lejelovens § 58, stk. 3, om totaløkonomisk rentable energiforbedringerer en forbedringsbestemmelse, der vedrører en særlig gunstig forbedringsforhøjelse vedgennemførelse af energibesparende foranstaltninger. Det er således afgørende for anvendelsen afgørendebestemmelsen, atarbejderne forøger brugsværdien af det lejede i forhold til, hvad lejerne efterarbejdernelejeaftalen og lovgivningen har krav på, og atatder opnås energibesparelser ved gennemførelsen afforbedringerne. I de tilfælde, hvor der nok kan opnås en energibesparelse fx ved udskiftning af utættedervinduer og døre, men hvor energibesparelsen ikke er større, end hvis de eksisterende vinduer og dørevar velvedligeholdte og derfor tætte, kan totaløkonomibestemmelsen derfor ikke anvendes.anvendes..Hvis bestemmelsen kan anvendes, kan der kræves en lejeforhøjelse på grundlag af de rimeligeudgifter til såvel forbedringsdelen som til vedligeholdelsesdelen af investeringen . Lejestigningen kaninvesteringen.dog aldrig overstige den dokumenterede besparelse i lejernes udgifter til forbrug.Hvis der ikke kan.Hvisdokumenteres en sådan besparelse, kan udlejer således ikke forhøje lejen.I eksemplerne, hvor det er lagt til grund, at ejendommene er omfattet af boligreguleringslovens regler,,har udlejeren fået et huslejenævnspåbud om at gennemføre vedligeholdelse af termovinduer. Hvisnævnspåbudikke udlejeren rettidigt efterlever huslejenævnets afgørelse, kan lejerne anmode GrundejernesInvesteringsfond om at gennemføre de påbudte arbejder for udlejerens regning. Samtidig viludlejerens manglende efterlevelse af huslejenævnspåbuddet kunne medføre, at udlejeren blivererens
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
registreret i Grundejernes Investeringsfond efter reglerne om frakendelse af retten til at administrereudlejningsejendomme.Som det fremgår ovenfor, er jeg ikke enig i, at udlejerne kan anvende bestemmelserne omtotaløkonomisk rentable energiforbedringer, hvis der ikke er tale om lejeretlige forbedringer, dermedfører energibesparelser. Bestemmelserne vil således ikke kunne anvendes, hvis udlejerenudelukkende gennemfører vinduesudskiftning uden øget effekt i forhold til den effekt, som lejerne harkrav på, at de gamle vinduer har.På den baggrund mener jeg derfor ikke, at forslaget om totaløkonomisk rentable energiforbedringerkan have de konsekvenser, der er peget på i eksemplerne.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk