Retsudvalget 2012-13
L 107 Bilag 6
Offentligt
1238539_0001.png
1238539_0002.png
1238539_0003.png
1238539_0004.png
1238539_0005.png
1238539_0006.png
1238539_0007.png
1238539_0008.png
1238539_0009.png
Civilafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. april 2013FormueretskontoretLouise Christophersen2012-7010-0058725801

Ændringsforslag

til

forslag til lov om ændring af lov om retsafgifter, tinglysningsafgiftslo-

ven og lov om tinglysning

(Afgiftsfri opslag i og udskrift af akter fra det digitale tinglysningssystem,ændring af den faste del af tinglysningsafgiften samt visse udvidelser afreglerne om virksomhedspant)(L 107)Afjustitsministeren,tiltrådt af …”Til

§ 2

x)

Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01.

I§ 5, stk. 7,indsættes efter: »ved tinglysning af«: »skadesløsbrev el-ler ejerpantebrev, der giver«.«[Beregning af afgift ved ombytning af virksomhedspant stiftet ved skades-løsbrev med et tilsvarende virksomhedspant stiftet ved ejerpantebrev]

Til § 3

x)

Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01.

I§ 43, stk. 2,ændres »§ 47 c, stk. 3, nr. 1-7,« til »§ 47 c, stk. 3, nr. 1-8,«.[Konsekvensændring som følge af forslaget til § 47 c, stk. 3, nr. 8, jf. lov-forslagets § 3, nr. 03 (ændringsforslag nr. z)]
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

y)

Nr. 2affattes således:

»2.

I§ 47 c, stk. 3, nr. 6,ændres »besætning og« til »besætning,«.«[Konsekvensændring som følge af forslaget til § 47 c, stk. 3, nr. 8, jf. lov-forslagets § 3, nr. 03 (ændringsforslag nr. z)]

z)

Efter nr. 2 indsættes som nye numre:

»02.

I§ 47 c, stk. 3, nr. 7,ændres »lov om halvlederprodukters udform-ning (topografi).« til »lov om halvlederprodukters udformning (topografi)og«.[Konsekvensændring som følge af forslaget til § 47 c, stk. 3, nr. 8, jf. lov-forslagets § 3, nr. 03 (ændringsforslag nr. z)]

03.

I§ 47 c, stk. 3,indsættes somnr. 8:»8) de i § 42 c nævnte køretøjer, som er eller har været registreret i Køre-tøjsregisteret eller i et tilsvarende udenlandsk register, såfremt pantsætte-ren driver erhvervsvirksomhed med køb og salg af køretøjer.«.«[Registrerede køretøjer (brugte biler) udskilles som selvstændig kategori]

æ)

Nr. 4affattes således:

»4.

I§ 47 cindsættes somstk. 6og7:»Stk.6.Tinglyst virksomhedspant skal respektere underpant i løsøre efter§ 47, der er aftalt og tinglyst senest samtidig med overgivelsen. Tinglystvirksomhedspant skal ligeledes respektere ejendomsforbehold i løsøre, derer aftalt senest samtidig med overgivelsen.Stk. 7.Tinglyst virksomhedspant skal respektere ejendomsforbehold ogunderpant i køretøjer efter § 42 d, der er aftalt og tinglyst senest samtidigmed overgivelsen.«.«[Præcisering af prioritetsreglen]

ø)

I det undernr. 6foreslåede§ 47 g, stk. 5,ændres »stk. 5« til »stk. 1«.[Korrekt henvisning]BemærkningerTil § 2Til nr. x
2
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at tinglysningsafgiften fortinglysning af ejerpantebrev, der giver virksomhedspant, og som sker påvilkår om aflysning af et skadesløsbrev, der giver virksomhedspant, bereg-nes efter tinglysningsafgiftslovens § 7. At beregningen foretages efter lo-vens § 7 indebærer, at afgiften alene udgør 1.660 kr., jf. lovforslagets § 2,nr. 2, og at der ikke beregnes en afgift på 1,5 pct. af det pantsikrede beløb.Den foreslåede bestemmelse gælder tilsvarende for tinglysning af skades-løsbrev, der giver virksomhedspant, og som sker på vilkår om aflysning afet ejerpantebrev, der giver virksomhedspant.Det er som efter den gældende bestemmelse fortsat et krav, at tinglysnin-gen sker på vilkår om aflysning af et tilsvarende pantebrev efter sammebestemmelse. Der henvises til bemærkningerne til den gældende § 5, stk.7, i tinglysningsafgiftsloven, jf. Folketingstidende 2004-2005, s. 7426 f.Det aflyste pantebrev skal således fortsat være et »tilsvarende pantebrev«.Det vil sige, at to nærmere betingelser skal være opfyldt, for at den fordel-agtige afgiftsberegning finder anvendelse.For det første skal det nye skadesløsbrev eller ejerpantebrev have sammebeløbsmæssige størrelse i samme valuta som det aflyste pantebrev. Er derindsat en rentebestemmelse, der forhøjer det pantsikrede beløb, skal denneligeledes være identisk.For det andet indebærer den foreslåede regel, at det ikke er muligt at be-nytte sig af den mere lempelige afgiftsregel, hvis der efter det nye pante-brev er pant i andre eller flere aktivtyper end det aflyste.Efter den foreslåede bestemmelse er det ikke afgørende, om panthaverenefter det nye skadesløsbrev eller ejerpantebrev er identisk med panthave-ren efter det tidligere skadesløsbrev eller ejerpantebrev. At der skal væretale om et »tilsvarende pantebrev«, indebærer derfor ikke, at der kan op-stilles krav om, at skadesløsbrevet eller ejerpantebrevet skal være til sik-kerhed for det samme underliggende retsforhold. Det har dermed ingen be-tydning for anvendelsen af bestemmelsen i tinglysningsafgiftslovens § 5,stk. 7, om der i forbindelse med stiftelsen af det nye pantebrev og aflys-ningen af det tidligere pantebrev er sket en overdragelse af det underlig-gende gældsforhold, som skadesløsbrevet eller ejerpantebrevet er til sik-kerhed for, f.eks. fra ét pengeinstitut til et andet, ligesom det ikke har be-
3
tydning, om det nye pantebrev opnår samme prioritetsstilling som det afly-ste pantebrev.Kravet om et »tilsvarende pantebrev« indebærer, at et skadesløsbrev vilkunne ombyttes med et ejerpantebrev og omvendt. Det er imidlertid etkrav efter den foreslåede bestemmelse, at tinglysning af et ejerpantebrevvirksomhedspant sker på vilkår om aflysning af et tilsvarende pantebrevefter samme bestemmelse, dvs. et skadesløsbrev virksomhedspant, elleromvendt. Der vil således ikke med den pågældende bestemmelse være mu-lighed for at lade et skadesløsbrev virksomhedspant afløse af et ejerpante-brev med f.eks. pant i fast ejendom.Til § 3Til nr. xDer er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til tinglys-ningslovens § 47 c, stk. 3, nr. 8, jf. lovforslagets § 3, nr. 03 (ændringsfor-slag nr. z).Til nr. yDer er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til tinglys-ningslovens § 47 c, stk. 3, nr. 8, jf. lovforslagets § 3, nr. 03 (ændringsfor-slag nr. z).Til nr. zFor så vidt angår forslaget til§ 47 c, stk. 3, nr. 7,er der tale om en konse-kvensændring som følge af forslaget til tinglysningslovens § 47 c, stk. 3,nr. 8, jf. lovforslagets § 3, nr. 03.For så vidt angår forslaget til§ 47 c, stk. 3, nr. 8,foreslås det, at virksom-hedspantsætning af køretøjer, som er eller har været registreret i Køretøjs-registeret eller i et tilsvarende udenlandsk register – dvs. brugte biler – op-listes som en særskilt aktivgruppe i forhold til virksomhedspant. Hermedvil de brugte biler få en særskilt kategori frem for – som oprindeligt forslå-et – at de brugte og de fabriksnye køretøjer, som allerede efter gældenderet kan indgå i et virksomhedspant, vil være omfattet af en og samme ak-tivgruppe.
4
Formålet med at dele køretøjer op i henholdsvis fabriksnye og brugte bilerer, at flere erhvervsdrivende, der driver erhvervsvirksomhed med køb ogsalg af biler, både forhandler fabriksnye og brugte biler. En erhvervsdri-vende kan således have en interesse i at lade den ene kategori indgå i virk-somhedspantet, mens den anden ønskes holdt udenfor, f.eks. fordi mangefabriksnye biler sælges fra bilimportøren i konsignation, og aftalen omkonsignation ønskes opretholdt i forhold til de fabriksnye biler.Såfremt både fabriksnye og brugte biler omfattes af samme kategori, vildet efter omstændighederne kunne tænkes at skabe mindre fleksibilitetsamt mindre klarhed om, hvilke biler der er omfattet af virksomhedspantet,idet en samlet kategori for begge typer biler må forventes ofte at føre tilpåtegninger om, at enten den ene eller den anden kategori ikke er omfattetaf virksomhedspantet (relaksation). Det foreslås derfor, at der oprettes enseparat kategori til brugte biler og som konsekvens heraf, at den gældendebestemmelse (§ 47 c, stk. 3, nr. 3) om fabriksnye biler fastholdes uændretog dermed ikke foreslås ændret.Det er efter den foreslåede bestemmelse til nr. 8 – jf. også bemærkningernetil § 3, nr. 2, i det fremsatte lovforslag – et krav, at pantsætteren driver er-hvervsvirksomhed med køb og salg af køretøjer. Begrebet ’erhvervsvirk-somhed med køb og salg af køretøjer’ omfatter både tilfælde, hvor er-hvervsvirksomheden udelukkende driver virksomhed med køb og salg afbiler (bilforhandlere), og tilfælde hvor køb og salg af køretøjer indgår somen betydelig del af den pågældendes erhvervsvirksomhed. Hermed vil be-grebet – som også anført i bemærkningerne til § 3, nr. 2, i det fremsattelovforslag – eksempelvis også omfatte pantsættere, der driver virksomhedmed udlejning, leasing mv. af biler og som led i denne virksomhed køberbiler med henblik på udlejning, leasing mv. heraf og efterfølgende videre-salg af de pågældende køretøjer. Afgørende er således, at bilerne indgår ivirksomhedens aktivmasse med henblik på køb og salg heraf. Øvrige inde-havere af erhvervsvirksomheder, hvor motorkøretøjer mv. indgår som endel af virksomhedens aktiver, men hvor køb og salg af motorkøretøjer ikkeudgør en betydelig del af den erhvervsmæssige drift, vil således ikke kun-ne lade virksomhedens biler indgå i en virksomhedspanteordning. Det eruden betydning, om motorkøretøjerne mv. er købt med henblik på direktevideresalg, eller om pantsætteren forestår en tilvirkning af motorkøretøjer-ne, inden de videresælges.Køretøjer omfattet af tinglysningslovens § 42 c, der er fritaget for registre-ring, f.eks. hvis køretøjet ganske overvejende anvendes uden for offentlig5
vej, vil fortsat ikke kunne omfattes af et virksomhedspant, jf. tinglysnings-lovens § 47 c, stk. 4, nr. 4 (der ikke foreslås ændret).Ændringsforslaget indebærer – ligesom det oprindelige forslag til § 3, nr. 2– et alternativ til reglerne om pantsætning i bilbogen for så vidt angår mo-torkøretøjer, der er eller har været registreret i Køretøjsregisteret eller i ettilsvarende udenlandsk register.Har en forhandler af brugte biler pantsat sit varelager af brugte biler ved etvirksomhedspant, vil bortsalg som udgangspunkt være udskillelse ifølgeregelmæssig drift, således at bilen udgår af panteretten. Det samme vil gø-re sig gældende for øvrige, der driver erhvervsvirksomhed med køb ogsalg af køretøjer.Der vil i øvrigt fortsat kunne tinglyses et pantebrev i den enkelte bil i bil-bogen, og et pantebrev tinglyst i bilbogen vil bestå, uanset om bilen førstindgår og senere udgår af et virksomhedspant. Købere vil således fortsatskulle efterse bilbogen for eventuelle individuelle pantsætninger. For athenlede virksomhedspanthavers opmærksomhed herpå forventes tinglys-ningssystemet indrettet således, at der ved tinglysningen af virksomheds-pantet i personbogen vil fremgå en bemærkning om, at der kan være ting-lyst pant i forhold til den enkelte bil i bilbogen.Den foreslåede udvidelse af tinglysningslovens § 47 c, stk. 3, til også atomfatte brugte biler skal efter lovforslaget gælde fra lovens ikrafttrædelseden 1. juli 2013. Eksisterende virksomhedspant, som omfatter køretøjer, jf.§ 47 c, stk. 3, nr. 3, vil således alene omfatte uindregistrerede køretøjer,medmindre virksomhedspantet udvides til også at omfatte brugte biler, jf.forslaget til § 47 c, stk. 3, nr. 8. En udvidelse af et allerede tinglyst virk-somhedspant til også at omfatte brugte biler vil forudsætte, at der foretagesbetaling af dobbelt afgift efter tingslysningsafgiftslovens § 7, jf. tinglys-ningsafgiftslovens § 5, stk. 5 (dvs. to gange 1.660 kr., jf. lovforslagets § 2,nr. 2), jf. herved pkt. 4.2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. æDet foreslås gennem en lovfæstelse at præcisere retstilstanden for så vidtangår principperne vedrørende prioritetsstillingen mellem på den ene sidevirksomhedspantet og på den anden side individuelle panterettigheder ved-rørende visse aktiver, som erhverves af virksomhedspantsætteren eftertinglysning af virksomhedspantet.6
Der er med ændringsforslaget fortsat tiltænkt en kodificering af retstilstan-den, idet ændringsforslaget samtidig tager sigte på at præcisere og skabeklarhed om prioritetsstillingen mellem en virksomhedspanthaver og enpanthaver med tinglyst underpant eller et ejendomsforbehold.Formålet med ændringsforslaget er bl.a. at tydeliggøre, hvornår en under-panterettighed og et ejendomsforbehold i løsøre og køretøjer skal være af-talt og om nødvendigt tinglyst, for at et tinglyst virksomhedspant skal re-spektere den pågældende rettighed. Formålet er samtidig at sikre, at dettidsmæssige rum, hvori der gives mulighed for at stifte og sikre særskilterettigheder over enkelte genstande, som skal respekteres af virksomheds-pantet, er tilstrækkelig fleksibelt, og at virksomhedspantsætter efter er-hvervelsen dermed får rimelig tid til at undersøge finansieringsmulighe-derne og indgå aftale herom.Det foreslås således med ændringsforslagetsstk. 6,at tinglyst virksom-hedspant skal respektere underpant i løsøre efter § 47, der er aftalt og ting-lyst senest samtidig med overgivelsen. Tinglyst virksomhedspant skal lige-ledes respektere ejendomsforbehold i løsøre, der er aftalt senest samtidigmed overgivelsen. Endvidere foreslås det med ændringsforslagetsstk. 7,attinglyst virksomhedspant skal respektere ejendomsforbehold og underpanti køretøjer efter § 42 d, der er aftalt og tinglyst senest samtidig med over-givelsen.For så vidt angår stk. 7 omfatter bestemmelsen de køretøjer, som er omfat-tet af § 42 c, idet henvisningen til tinglysningslovens § 42 d samtidig inde-bærer en henvisning til tinglysningslovens § 42 c (idet § 42 d henviser til §42 c).Som det fremgår af den foreslåede bestemmelse, skal underpantet ellerejendomsforbeholdet være aftalt og tinglyst senest samtidig med overgi-velsen af løsøret eller køretøjet, idet kravet om tinglysning dog ikke gælderfor ejendomsforbehold i løsøre.Både for så vidt angår underpant og for så vidt angår ejendomsforbehold erdet en forudsætning, at såvel underpantet som ejendomsforbeholdet er gyl-digt stiftet, hvilket for ejendomsforbeholds vedkommende vil sige, at be-tingelserne i kreditaftalelovens § 34, jf. § 50, skal være opfyldt. Det bety-der bl.a., at ejendomsforbehold skal være aftalt inden overgivelsen af akti-vet. Det bemærkes i øvrigt, at begrebet ejendomsforbehold efter det fore-7
slåede stk. 6 og stk. 7 både vil omfatte traditionelt ejendomsforbehold samtejendomsforbehold i forbindelse med konsignation, hvor det er forudsat, atkøberen/virksomhedspantsætteren skal sælge genstanden videre.Begrebet overgivelse skal fortolkes i overensstemmelse med de almindeli-ge formueretlige regler herom, herunder i kreditaftalelovens § 34 om ejen-domsforbehold og købelovens §§ 28, stk. 2, og 39 om sælgers hæve- ogstandsningsret. Herved sikres sælgeren af genstanden eller en eventueltredjemand, som skal tilvejebringe finansieringen mod sikkerhed i løsøreteller køretøjet, tilstrækkelig tidsmæssig mulighed for at få stiftet og sikretsin særskilte ret over det pågældende løsøre eller køretøj, inden aktivetgribes af virksomhedspantet.Ændringsforslaget berører ikke sælgers mulighed for at opnå underpant el-ler ejendomsforbehold i det solgte, inden genstanden gribes af virksom-hedspantet i tilfælde af kontantforbehold. Sælger kan således ombytte sinerettigheder, f.eks. tilbageholds- og hæveret i et kontantkøb, til i stedet atlevere på kredit med ejendomsforbehold eller underpant. Endvidere vilsælgers rettigheder, som udspringer af gensidighedsforholdet, herunderhæveadgang og standsningsret, jf. købelovens § 39 og § 28, stk. 2, gældeuændret, selv om køber har givet virksomhedspant.Tinglyses underpantet i løsøret eller køretøjet, jf. § 42 d, senere end virk-somhedspantet, vil prioritetsstillingen imellem rettighederne bero på, omtinglysningen af underpantsætningen af aktivet er sket senest samtidig medovergivelsen. Er det tilfældet, vil virksomhedspantet skulle respektere denindividuelle pantsætning. Hvis et underpant i det individuelle aktiv ikketinglyses senest samtidig med overgivelsen, må denne panthaver derimodrespektere virksomhedspanthaverens 1. prioritet i aktivet. Dette er også ioverensstemmelse med, at utinglyste underpanterettigheder i løsøre og ikøretøjer omfattet af § 42 c, der er stiftet forud for virksomhedspant, vilkunne ekstingveres af et tinglyst virksomhedspant, forudsat at virksom-hedspanthaveren var i god tro, jf. tinglysningslovens § 5 om den utinglysteret på tinglysningstidspunktet. Virksomhedspanthaver vil typisk ikke haveviden om en særskilt stiftet rettighed.For så vidt angår ejendomsforbehold i løsøre, må der som hidtil sondresmellem ejendomsforbehold i køretøjer omfattet af tinglysningslovens § 42c og ejendomsforbehold i andet løsøre.
8
Ejendomsforbehold i køretøjer omfattet af tinglysningslovens § 42 c skaltinglyses for at opnå beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe, jf. ting-lysningslovens § 42 d, stk. 1.Tinglyses ejendomsforbeholdet i køretøjer senere end virksomhedspantet,vil prioritetsstillingen imellem rettighederne bero på, om tinglysningen afejendomsforbeholdet er sket senest samtidig med overgivelsen. Er dette til-fældet, vil virksomhedspant skulle respektere ejendomsforbeholdet. Hvisejendomsforbeholdet i køretøjet ikke tinglyses senest samtidig med over-givelsen, må sælgeren derimod respektere virksomhedspanthaverensforprioritet i køretøjet.Kravet om tinglysning senest samtidig med overgivelsen gælder ikke forejendomsforbehold i andet løsøre, da ejendomsforbehold i andet løsøre ik-ke skal tinglyses for at opnå beskyttelse mod godtroende aftaleerhververe.Er ejendomsforbeholdet gyldigt aftalt senest samtidig med overgivelsen,må virksomhedspanthaveren således respektere sælgerens rettigheder iløsøret, jf. herved det foreslåede stk. 6.Hvis en virksomhedspantsætter udnytter sin ret til særskilt pantsætning, vildette i visse tilfælde kunne være i strid med aftalen med virksomhedspant-haver, hvilket vil kunne føre til, at virksomhedspanthaver opsiger det sik-rede lån. Det vil imidlertid ikke fratage tredjemand hans særskilte rettighedefter den foreslåede bestemmelse. Såfremt pantet stilles i forhold til en al-lerede eksisterende gæld, vil der være tale om pant for gammel gæld, hvor-for der vil kunne opstå spørgsmål om omstødelse i tilfælde af konkurs, jf.konkurslovens § 70, stk. 1.Til nr. øFormålet med ændringsforslaget er at sikre, at der i den foreslåede § 47 g,stk. 5, rettelig henvises til bestemmelsens stk. 1.
9