Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 102 Bilag 1
Offentligt
12. december 2012
Høringsnotat vedr. forslag til ændring af lov om fond til grøn omstil-
ling og erhvervsmæssig fornyelse
1. Indledning
Det overordnede formål med lovforslaget er at omdanne fond til grønomstilling og erhvervsmæssig fornyelse (Fornyelsesfonden) til Markeds-modningsfonden, hvilket er en del af aftale om udmøntningen af UMTS-reserven, der er indgået mellem regeringen, Venstre og Konservative den23.oktober 2012.Formålet med lovforslaget er at fokusere fondens fremadrettede arbejdepå markedsmodning inden for områder, hvor danske virksomheder harsærlige styrker og potentialer. Fonden skal således bidrage til at skabevækst, beskæftigelse og eksport, særligt i små og mellemstore virksom-heder. Endvidere skal fonden arbejde med innovationsfremmende offent-lig efterspørgsel.Fokuseringen på markedsmodning skaber klare snitflader til de øvrigestøtteordninger og bidrager til et mere overskueligt dansk innovationssy-stem. Fonden skal fremadrettet ikke støtte innovationsprojekter eller pro-jekter, der særligt fremmer omstilling i hårdt ramte områder.Lovforslaget er sendt i høring blandt ca. 50 myndigheder, organisationermv. den 31. oktober 2012 med høringsfrist den 21. november 2012.Der er modtaget høringssvar fra i alt 14 af de 50 myndigheder, organisa-tioner mv., hvoraf 11 har haft bemærkninger til lovforslaget. De væsent-ligste bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget gennemgås ogkommenteres nedenfor. I bilag 1 er det anført, hvilke organisationer ogmyndigheder, der har deltaget i høringen.2. Sammenfatning
Høringssvarene er helt overvejende positive overfor fonden, og der bak-kes generelt op om fondens formål og indsatsområder (bl.a. fra Dansk In-dustri, Dansk Erhverv, Ingeniørforeningen, Københavns Universitet,Vækstforum Syddanmark).De væsentligste bemærkninger knytter sig til bestemmelserne vedrørendebestyrelsen (§ 2) og anvendelsen af fondens midler (§ 9). Flere parter harforeslået, at der inddrages yderligere kompetencer i bestyrelsen (bl.a.Landbrug & Fødevarer, Aalborg Universitet og Ingeniørforeningen).Derudover er det i relation til anvendelsen af fondens midler bl.a. foreslå-
2/8
et, at brugerdreven innovation opretholdes som aktivitet i fonden (Land-brug & Fødevarer).Det er vurderingen, at det udsendte lovforslag generelt tager højde forhovedparten af de indsendte bemærkninger, og at evt. præciseringer vilkunne ske i bekendtgørelsen vedr. fonden. Der vurderes således ikke atvære behov for at ændre det fremsatte lovforslag. Det bemærkes endvide-re, at de nedenfor nævnte kommentarer til de indkomne høringssvar tillovforslaget indgår som en del af lovforarbejdet.3. Generelle bemærkninger til lovforslaget
DI støtter omlægningen af Fornyelsesfonden til Markedsmodningsfon-den. Dels da den er i god tråd med behovet for at skabe et enkelt innova-tionssystem i Danmark, og dels da der er behov for målrettet støtte til atfærdigudvikle kommercielle produkter og serviceydelser tæt på markedet,for videre at kunne foretage en egentlig industriel opskalering. DI sersamtidig meget positivt på, at den nye fond kan yde støtte baseret på in-novationsfremmende offentlig efterspørgsel. Der er således behov for, atoffentligt indkøb i højere grad anvender totaløkonomiske betragtninger,der kan fremme innovative løsninger, frem for et snævert fokus på an-skaffelsespris. Endelig finder DI det positivt, at Markedsmodningsfondenogså kan yde støtte til design. I den forbindelse opfordres der til, at anbe-falingerne fra regeringens vækstteam for kreative erhverv, herunder stra-tegiske planer for kommercialisering af kreative løsninger, indgår i arbej-det.Danske Regioner bakker op om fondens hovedformål om at skabe vækst,beskæftigelse og eksport inden for områder med særlige styrker og poten-tialer. Endvidere fremhæves det som positivt, at fonden kan yde støtte tilinnovationsfremmende offentlig efterspørgsel samt etablere eller deltage ipartnerskaber. Danske Regioner kan derimod ikke støtte op om fondensfokusering i forhold til den eksisterende Fornyelsesfonden, så der ikkelængere kan støttes markedsudvikling af offentlige sundheds- og vel-færdsløsninger og grøn innovation. Endelig fremhæves det som positivt,at Markedsmodningsfonden viderefører igangværende initiativer og part-nerskabsaftaler, herunder Sygehuspartnerskabet som er etableret i samar-bejde med de fem regionale vækstfora.Håndværksrådet ser særdeles positivt på formålet med den foreslåedeordning om at skabe vækst, beskæftigelse og eksport særligt i små ogmellemstore virksomheder. At der et andet sted i lovforslaget fremgår, atsmå og mellemstore virksomheder defineres i overensstemmelse medEU’s definition, dvs. virksomheder med op til 250 ansatte, vækker imid-lertid lidt bekymring om hvilke virksomheder, der er den egentlige mål-gruppe.Dansk Erhverv (DE) er positiv overfor omdannelsen af Fornyelsesfondentil Markedsmodningsfonden, da man hermed skabes rammerne for et po-tentielt effektivt virkemiddel til at fremme vækst, beskæftigelse og eks-
3/8
port for virksomheder i Danmark. Det fremhæves endvidere som positivt,at den nye fond indtænker både udbud og efterspørgsel.Ifølge DE gav Fornyelsesfonden ikke den forventede store effekt til ser-vicevirksomhederne, hvorfor DE mener, at den nye fond i højere skalstyrke markedsmodning af services. Ligeledes ønsker DE, at digitale ser-vices skal integreres og synliggøres i loven.Endvidere finder DE, at definitionen af ”styrkeposition” i lovforslagetsbemærkninger er for snæver, idet DE vurderer, at den bygger på en bran-ches patentaktivitet. Der bør i lige så høj grad lægges vægt på, at virk-somheder har bæredygtige og konkurrencedygtige produkter og service-ydelser uden en dyr, formel beskyttelse af rettigheden.Endelig finder DE det med stor beklagelse nødvendigt at nævne, at Er-hvervs- og Vækstministeriet i samme periode som etableringen af Mar-kedsmodningsfonden etablerer en Grøn Omstillingsfond. På den bag-grund betvivler DE regeringens reelle hensigt om at gøre det danske in-novationssystem mere transparent og overskueligt end tidligere.Ingeniørforeningen (IDA) fremhæver, at små højteknologiske virksom-heder har nogle særlige udfordringer, som fx at få nye produkter tætterepå markedet, og at Markedsmodningsfonden i den sammenhæng er etskridt i den rigtige retning. Med henvisning til evalueringen af Fornyel-sesfonden fra maj 2012 er IDA enig i, at hårdt ramte områder ikke længe-re er primært fokusområde.IDA håber, at Markedsmodningsfonden vil bruge anbefalingerne fra rege-ringens vækstteams i relation til udvælgelse af temaer mv. for fondensarbejde. Endelig finder IDA, at det af lovforslaget er vanskeligt at sehvilke konkrete aktiviteter der kan igangsættes for at sikre øget eksport-fremme.Landbrug & Fødevarer er enig i lovforslagets hovedsigte om at skabevækst, beskæftigelse og eksport. De foreslåede partnerskabsmodellerfremhæves som relevante i forhold til afsætning og produkt- og service-udvikling til det offentlige, og kan bidrage til at skabe og modne nyemarkeder.Landbrug & Fødevarer anerkender hensigtserklæring om at fokusere pådet grønne område, men finder det bemærkelsesværdigt, at Fornyelses-fonden omdannes til en fond uden fortsat specifikt fokus på det grønneområde. I den forbindelse ønsker Landbrug & Fødevarer at lægge vægtpå, at Markedsmodningsfonden bør støtte op om regeringens finanslovs-aftale med Enhedslisten om satsning på Styrket miljø og Grønne arbejds-pladser, herunder indsatserne Grøn omstilling og beskæftigelse og Mereog bedre grøn teknologi.
4/8
Endvidere undrer Landbrug & Fødevarer sig over, at fødevareerhvervetikke er fremhævet tydeligere som et oplagt fokusområde for fonden, oghenstiller til, at fondens fokus også rettes mod fødevareerhvervet.Endelig er Landbrug & Fødevarer bekymret for tabet af fokus på innova-tion i Markedsmodningsfonden. Bl.a. fremhæves fjernelse af støtte tilbrugerdreven innovation som uhensigtsmæssig, da brugerne har stor be-tydning for markedsmodning.Vækstforum Syddanmark finder det positivt, at der fokuseres på mar-kedsmodningen inden for områder med særlige styrker og potentialer. Ogfremhæver ligeledes samarbejdet om partnerskabet for sygehusbyggeriermellem regionerne og Fornyelsesfonden som et positivt og konstruktivtsamarbejde. Vækstforum Syddanmark oplever en stigende efterspørgselefter offentlig-privat samarbejde om innovation og er derfor bekymredeover reduktionen af fondens midler til dette formål.Aalborg Universitet bakker op om den mere præcise arbejdsdeling mel-lem forskellige fonde, som oprettelsen af Markedsmodningsfonden er etudtryk for.Aarhus Universitet fremhæver, at fonden med fordel kan fokusere på om-råder med særlige samfundsmæssige udfordringer som man bl.a. gør iHorizon 2020. Derudover finder universitetet ikke, at beskrivelsen af ef-terspørgselsdrevet innovation rummer hele feltet, da administrativ regule-ring og økonomiske styringsmidler også er drivkræfter for innovation fraefterspørgselssiden. Og opfordre på den baggrund til øget inddragelse afandre offentlige myndigheder i Markedsmodningsfondens arbejde.Kommentar
Det er vurderingen, at der generelt er stor opbakning til den nye Mar-kedsmodningsfond.Danske Regioner kritiserer, at markedsudvikling af offentlige sundheds-og velfærdsløsninger og grøn innovation ikke længere er støtteberettiget.Det er delvist en misforståelse, idet Markedsmodningsfonden fortsat kanstøtte markedsmodning også inden for de nævnte områder. Det bemær-kes, at bl.a. DI og DE finder fokuseringen på markedsmodning positiv.DE nævner, at Fornyelsesfonden ikke gav den forventede effekt for ser-vicevirksomhederne. Det skal i den anledning præciseres, at servicevirk-somheder på lige fod med alle andre virksomheder har kunnet søge omstøtte til markedsmodning i Fornyelsesfonden, og at en række service-virksomheder også har modtaget støtte. Dette vil fortsat være en mulig-hed i Markedsmodningsfonden.Endelig fremhæver DE, IDA, Landbrug & Fødevarer, at deres specifikkebrancher med fordel kan skrives mere direkte ind i lovforslaget. Det be-
5/8
mærkes, at Markedsmodningsfonden vil støtte de bedste ansøgninger,uanset hvilken brancher de kommer fra.4. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
Punkt 1: Ingen bemærkninger
Punkt 2: Ingen bemærkninger
Punkt 3 vedr. § 1, stk. 2.: Fondens formål
Landbrug & Fødevarer fremhæver, at det ud fra en effektbetragtning ikkenødvendigvis er en fordel, at man alene vil fokusere på små og mellem-store virksomheder.Kommentar
Landbrug & Fødevarer har sandsynligvis fejllæst bestemmelsen idet derhenvises til, at fonden alene kan støtte små og mellemstore virksomheder.Som det fremgår af lovforslaget er formålet at skabe vækst, beskæftigelseog eksport, særligt i små og mellemstore virksomheder. Store virksomhe-der med over 250 ansatte kan, som det var tilfældet under Fornyelsesfon-den, stadig opnå støtte under fonden i overensstemmelse med EU’s stats-støtteregler.Punkt 4: Ingen bemærkninger
Punkt 5 vedr. § 2: Bestyrelsens sammensætning
Landbrug & Fødevarer finder, at bestyrelsen bør besidde kompetencerinden for innovationsfremme.Ingeniørforeningen finder det udmærket at ændre kompetencerne for be-styrelsen efter de reviderede omdrejningspunkter i fondens fokusområder.Der opfordres til, at styrke bestyrelsens kompetencer mht. dels kendska-bet til det at drive højteknologiske små og mellemstore virksomheder ogdels teknologisk viden inden for de danske styrkepositioner.Aalborg Universitet opfordrer til, at der i udpegningen af bestyrelsen ta-ges hensyn til erfaring med universitetsledelse og ledelse af samspilletmellem virksomheder, universiteter og omgivende samfund, herundermyndigheder (triple helix).Akademiet for de tekniske videnskaber (ATV) finder, at ændringer af be-styrelsessammensætningen har et uhensigtsmæssigt fokus på design og deandre kreative erhverv i forhold til de andre vækst og forretningsskaben-de områder som fx de tekniske.Kommentar
Forslaget om, at bestyrelsen skal besidde specifikke kompetencer indenfor innovationsfremme, vurderes ikke som relevant, bl.a. da fonden ikkelængere kan støtte innovationsprojekter eller fokuserer på innovations-
6/8
fremme. Ligeledes vurderes forslaget om, at der i bestyrelsen skal indgåkompetencer vedr. bl.a. universitetsledelse og samspillet mellem universi-teter og virksomheder ikke som relevant, da Markedsmodningsfonden errettet mod virksomheder, der ønsker at markedsmodne og kommercialise-re allerede udviklede løsninger. De løsninger, som fonden kan støtte, ersåledes længere fremme i deres udviklingsstadie end de løsninger, hvorvidenoverførsel fra universiteter typisk er relevant.Mht. forslaget om inddragelse af kompetencer vedr. det at drive højtekno-logiske små og mellemstore virksomheder vurderes det ikke som hen-sigtsmæssigt specifikt at fokusere på dette, da fonden ikke har et særskiltfokus på højteknologi. I stedet lægges der vægt på, at bestyrelsen harbred erhvervsmæssig indsigt.Det er vurderingen, at de kreative erhvervs kommercialisering adskillersig væsentligt fra andre væksterhverv, hvorfor særlige kompetencer her-for i bestyrelsen vil være centrale ved behandlingen af ansøgninger fradisse erhverv.Punkt 6 vedr. § 3 stk. 4: Bemyndigelsen af formanden og sekretaria-
tet
Akademiet for de tekniske videnskaber (ATV) mener, at ændringen er enunødvendig beslutningsret til sekretariatet og finder, at enhver afvisningeller tilsagn som minimum bør være godkendt af formanden.Kommentar
Der er ved bestemmelsen blot tale om, at bestyrelsen kan fastsætte reglerfor hvilke ansøgninger, der kan afvises fx på grund af mangelfuldhed.Formålet er at lette bestyrelsens arbejdsmængde. ATV forslår som alter-nativ, at sekretariatet kan gå i dialog med ansøgerne og vejlede dem,hvilket allerede er en del af sekretariatets praksis og derfor ikke løser be-hovet for at lette bestyrelsens arbejdsmængde.Punkt 7 vedr. § 5, stk. 1 vedr. årlig handlingsplan for anvendelsen af
midler
Landbrug & Fødevarer ser gerne, at bestyrelsen for Markedsmodnings-fonden bemyndiges med en strategi for udmøntningen af Fondens midler.Kommentar
Den gældende bestemmelse for Fornyelsesfonden om at bestyrelsen årligtudarbejder en handlingsplan, som skal godkendes af ministeren, er fore-slået ophævet. Der vurderes ikke at være behov for at gøre udarbejdelsenaf en handlingsplan/strategi lovbestemt. Bestyrelsen har dog stadig mu-lighed for at udarbejde en handlingsplan/strategi for udmøntningen affondens midler, hvis den finder behov for det.Punkt 8: Ingen bemærkninger
Punkt 9 vedr. § 7: Faglige rådgivende udvalg
7/8
Landbrug & Fødevarer finder, at det ikke er klart hvordan rekvireringenaf ”eksperter” vil ske, og hvordan de forskellige erhvervsområder dæk-kes.Kommentar
Markedsmodningsfonden vil anvende samme procedure som Fornyelses-fonden i forbindelse med ekstern ekspertvurdering af ansøgninger. Dvs.at der for den enkelte ansøgning findes en specifik ekspert, der har solidfaglig viden inden for det fagområde, som ansøgningen adresserer.Punkt 10 vedr. § 9: Anvendelsen af fondens midler
Vækstforum Syddanmark udtrykker bekymring over, at Markedsmod-ningsfonden ikke har en særlig indsats for hårdt ramte områder.I forhold til stk. 1 mener Landbrug & Fødevarer, at brugerdreven innova-tion bør opretholdes som aktivitet, da brugerne har stor betydning formarkedsmodningen og kan bidrage med vigtige informationer til at for-bedre produkterne.I forhold til stk. 4 opfordrer Københavns Universitet (KU) til, at der i dennærmere fastsættelse af disse regler tages hensyn til, at midler fra Mar-kedsmodningsfonden også kan tildeles helt nyopstartede virksomheder,således, at der ikke fastsættes meget skrappe krav til ansøgeres økonomi-ske fundament (fx minimumskrav til omsætning mv.). Og KU opfordrertil, at man overvejer at øremærke penge til nye vækstvirksomheder, somfx forskningsresultater med særligt kommercielt potentiale.Kommentar
Markedsmodningsfonden er åben for virksomheder i hele Danmark, ogsåledes vil virksomheder fra hårdt ramte områder også kunne ansøge omstøtte fremover på lige fod med alle andre.Vedr. stk. 1: Oprettelsen af Markedsmodningsfonden skal ses som led i enforenkling af de statslige støtteordninger, hvor Markedsmodningsfondenfokuserer på markedsmodning og andre statslige støtteordninger fokuse-rer på forskning, udvikling og demonstration. Brugerdreven innovationer primært relevant i de tidlige udviklingsstadier, og det er derfor vurde-ringen, at brugerdreven innovation som særskilt indsats ikke længere hø-rer naturligt hjemme under Markedsmodningsfonden.Den foreslåede indsats om innovationsfremmende offentlig efterspørgseltager udgangspunkt i efterspørgernes og brugeres behov. Ligeledes erinddragelse af brugerne som led i test og tilpasningen af et produkt i højgrad relevant, og vil fortsat være en støtteberettiget aktivitet i den nyefond. En nærmere præcisering af støtteberettigede aktiviteter vil fremgåaf bekendtgørelsen for fonden og af ansøgningsmaterialet.Vedr. stk. 4: Loven har et klart fokus på særligt små og mellemstore virk-somheder, der kan skabe vækst og beskæftigelse. Der er ikke påtænkt
8/8
øremærkning af midler til virksomheder, der udspringer fra særlige mil-jøer, så som forskning.Bilag 1. Oversigt over høringsparter
Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v. i forbindelse
med forslag til Lov om fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig
fornyelse
Advokatrådet, Akademiet for de tekniske videnskaber, Arbejderbevægel-sens Erhvervsråd, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School,Danish Design Association, Danish Society for Education and Business(tidligere FUHU), Danmarks Designskole, Danmarks Erhvervsforsk-ningsakademi, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverfor-ening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Design Center, Dansk Energi,Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri, Dansk Iværk-sætterforening, Dansk Opfinderforening, Danske Arkitektvirksomheder,Danske Regioner, Designskolen Kolding, Det Økologiske Råd, Det Øko-nomiske Råd, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af Rådgivende In-geniører, Forskerparkforeningen i Danmark, Forskningscenter RISØ,Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, ITEK(DI), IT-Universitetet i København, Kammeradvokaten, KommunernesLandsforening, Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Roskil-de Universitetscenter, Sammenslutningen af Godkendte TeknologiskeServiceinstitutter, Serviceindustrien (DI), Syddansk Universitet, Tekno-logirådet, Vækstfonden, Vækstforum Bornholm, Vækstforum Hovedsta-den, Vækstforum Midtjylland, Vækstforum Nordjylland, VækstforumSjælland, Vækstforum Syddanmark, Aalborg Universitet ogAarhus Uni-versitetFølgende organisationer, myndigheder mv. har haft bemærkninger
til lovforslaget:
Aalborg UniversitetAarhus UniversitetAkademiet for de tekniske videnskaber (ATV)Dansk Erhverv (DE)Dansk Industri (DI)Danske RegionerHåndværksrådetIngeniørforeningen (IDA)Københavns UniversitetLandbrug & FødevarerVækstforum SyddanmarkFølgende organisationer, myndigheder mv. har svaret, men havde
ingen konkrete bemærkninger:
AdvokatrådetDansk ArbejdsgiverforeningSyddansk Universitet