Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 101 Bilag 9
Offentligt
1226428_0001.png

Lukket høring vedrørende L 101 (markedsføringsloven)

De finansielle brancheorganisationer har følgende overordnede budskaber i forhold til det fremsatte lovforslag:1. Finansielle virksomheder er allerede i dag underlagt en omfattende regulering og et kvalificeret fagligt tilsyn i Finanstilsy-netDe omhandlede regler findes i dag både i markedsføringsloven og i bekendtgørelse om god skik. Der er således li-gestilling mellem de finansielle virksomheder og andre erhvervsvirksomheder.Der er et tæt samarbejde mellem Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden – det kan udbygges efter behov.Et tæt samarbejde mellem Finanstilsynet og Forbrugerombudsmanden er tilstrækkeligt i de forbrugerretlige sager.Principielle sager forelægges det nyetablerede finansielle råd med deltagelse af bl.a. Forbrugerombudsmanden, toforbrugerrepræsentanter og en juridisk professor som formand.
2. Der skal være en klar kompetencefordeling mellem de to tilsynsmyndigheder – Forbrugerombudsmanden og Finanstilsy-net. Der skal ikke indføres et dobbelttilsyn, hvor de to myndigheder har overlappende kompetence. Tilsynet med de finan-sielle virksomheder skal enten udføres af Finanstilsynet eller af Forbrugerombudsmanden.3. Den foreslåede indførelse af en informationspligt om forældelse i § 27a er et helt nyt retsprincip, som ikke kendes i nogenanden lovgivning. End ikke offentlige myndigheder som f.eks. SKAT er underlagt en pligt til at informere borgerne om, atde har mulighed for at gøre et krav gældende. En så markant ændring kræver en grundig analyse, før der lovgives.