Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 101 Bilag 5
Offentligt
1210130_0001.png
1210130_0002.png
1210130_0003.png
1210130_0004.png
1210130_0005.png
1210130_0006.png
1210130_0007.png
1210130_0008.png
1210130_0009.png
1210130_0010.png
1210130_0011.png
1210130_0012.png
1210130_0013.png
1210130_0014.png
1210130_0015.png
1210130_0016.png
1210130_0017.png
1210130_0018.png
1210130_0019.png
1210130_0020.png
1210130_0021.png
1210130_0022.png
Erhvervsudvalget – 31.01.2013 - L 101
Beskyttelse af børn og unge idet offentlige rum?Alkoholmarkedsføring
Ved busstoppet …
I lufthavnen …
På gaden …
I luften …
På toilettet …
På hjemmesider …
På TV …
På uddannelsessteder …
I dine børns skole …
SelvreguleringFrivilligt regelsæt. Ingen sanktioner. [Alkoholreklamenævnet]Markedsføringen må bl.a. ikke:fremtræde eller virke påtrængende, provokerende eller på andenmåde særligt overtalende.give indtryk af, at et vist forbrug kan være sundt, kan give succes ellerkan forbedre forbrugernes mentale eller fysiske formåen’.anvende personer, hvis udtalelse eller fremtræden vil have en særligvægt i kraft af personens position eller stilling i samfundet.forbinde alkoholholdige drikkevarer med aktiv sportsudøvelsefinde sted i medier, hvor over 30 % af publikum er, eller medrimelighed vurderes at være, børn og unge.
Alkoholreklame må ikke virke påtrængende. Klagesag:Alkoholreklame fra gulv til loft på Nørreport station 2009.
Et medhold betød dog bare at markedsføringen næste årblev flyttet en etage ned til Metroen ….
Nogle gange forværres situationen”Markedsføringen må ikkeforbinde alkoholholdigedrikkevarer med aktivsportsudøvelse”Regelsættet § 4, stk. 5I 2009 klager vi over at Carlsbergslogo forbindes med sportsligsucces, og vi får medhold.Reklamenævnet anser det forformildende at der ikke vises øl ireklamen.
Året efter, i 2010, gentages reklamen – numed øl. Vi klager igen og får medhold.
Men vi opnår kun at hele holdetreklamerer for øl i 2011
”Markedsføringen må ikkefremtræde eller virkepåtrængende”.Regelsættet § 4, stk. 2Nævnet udtaler ikke kritik,men bekymring.
Markedsføringen af alkohol må aldrig rette sig mod børnog unge. Regelsættet § 6
Alkoholreklamenævnet: Markedsføringen er ikke rettetmod børn og unge, men nævnet udtaler kritik af at derbenyttes legerekvisitter
”Markedsføringen må aldriganvende personer, der pågrund af deres unge udseendegiver indtryk af, at ungemennesker drikkeralkoholholdige drikkevarer”.Regelsættet§6, stk. 2Alkoholreklamenævnet gavikke medhold i klagen.
Forslag§ 1.Alkohol § Samfund foreslår en supplerende ændring afMarkedsføringslovens § 1 med fremhævning af hensynet til beskyttelseaf børn og unge :”Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise godmarkedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne,herundersærligt børn og unge under 18 år,erhvervsdrivende og almenesamfundsinteresser. ”§ 8.Alkohol & Samfunds forslag til nyt stk. 4:”Markedsføringaf rusmidler, herunder alkohol, er rettet mod børn ogunge, hvis det med rimelighed må forventes at et ikke ubetydeligtantal børn og unge vil blive eksponeret for markedsføringen.”
Tak for opmærksomheden!