Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 101 Bilag 5
Offentligt
Erhvervsudvalget – 31.01.2013 - L 101
Beskyttelse af børn og unge idet offentlige rum?Alkoholmarkedsføring
Ved busstoppet …
I lufthavnen …
På gaden …
I luften …
På toilettet …
På hjemmesider …
På TV …
På uddannelsessteder …
I dine børns skole …
SelvreguleringFrivilligt regelsæt. Ingen sanktioner. [Alkoholreklamenævnet]Markedsføringen må bl.a. ikke:•fremtræde eller virke påtrængende, provokerende eller på andenmåde særligt overtalende.•give indtryk af, at et vist forbrug kan være sundt, kan give succes ellerkan forbedre forbrugernes mentale eller fysiske formåen’.•anvende personer, hvis udtalelse eller fremtræden vil have en særligvægt i kraft af personens position eller stilling i samfundet.•forbinde alkoholholdige drikkevarer med aktiv sportsudøvelse•finde sted i medier, hvor over 30 % af publikum er, eller medrimelighed vurderes at være, børn og unge.
Alkoholreklame må ikke virke påtrængende. Klagesag:Alkoholreklame fra gulv til loft på Nørreport station 2009.
Et medhold betød dog bare at markedsføringen næste årblev flyttet en etage ned til Metroen ….
Nogle gange forværres situationen”Markedsføringen må ikkeforbinde alkoholholdigedrikkevarer med aktivsportsudøvelse”Regelsættet § 4, stk. 5I 2009 klager vi over at Carlsbergslogo forbindes med sportsligsucces, og vi får medhold.Reklamenævnet anser det forformildende at der ikke vises øl ireklamen.
Året efter, i 2010, gentages reklamen – numed øl. Vi klager igen og får medhold.
Men vi opnår kun at hele holdetreklamerer for øl i 2011
”Markedsføringen må ikkefremtræde eller virkepåtrængende”.Regelsættet § 4, stk. 2Nævnet udtaler ikke kritik,men bekymring.
Markedsføringen af alkohol må aldrig rette sig mod børnog unge. Regelsættet § 6
Alkoholreklamenævnet: Markedsføringen er ikke rettetmod børn og unge, men nævnet udtaler kritik af at derbenyttes legerekvisitter
”Markedsføringen må aldriganvende personer, der pågrund af deres unge udseendegiver indtryk af, at ungemennesker drikkeralkoholholdige drikkevarer”.Regelsættet§6, stk. 2Alkoholreklamenævnet gavikke medhold i klagen.
Forslag§ 1.Alkohol § Samfund foreslår en supplerende ændring afMarkedsføringslovens § 1 med fremhævning af hensynet til beskyttelseaf børn og unge :”Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise godmarkedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne,herundersærligt børn og unge under 18 år,erhvervsdrivende og almenesamfundsinteresser. ”§ 8.Alkohol & Samfunds forslag til nyt stk. 4:”Markedsføringaf rusmidler, herunder alkohol, er rettet mod børn ogunge, hvis det med rimelighed må forventes at et ikke ubetydeligtantal børn og unge vil blive eksponeret for markedsføringen.”
Tak for opmærksomheden!