Skatteudvalget 2012-13
L 10 Bilag 26
Offentligt
J.nr. 11-0296888Dato: 10. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 10 - Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og selskabsskat-
teloven (Omgåelse af udbyttebeskatning, gennemstrømningsselskaber
og ledelsens sæde).
Hermed sendes mine bemærkninger til henvendelse af 7. december 2012fra Erns & Young. (L 10 – bilag 24).
Holger K. Nielsen/ Lise Bo Nielsen
Ernst & Young mener, at der kan være tvivl om, hvorvidt den foreslåede ændring af sel-skabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, om udbytte fra danske gennemstrømningsselskabermedfører, at der skal indeholdes dansk skat af udbytte fra et dansk gennemstrømningssel-skab i en situation, hvor et dansk driftsselskab er ejet af et hollandsk mellemholdingselskab,som er ejet af et dansk holdingselskab, der igen er ejet af et moderselskab, der er hjemme-hørende i et ikke-EU-land, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.Ernst & Young anfører, at i denne situation er etableringen af det hollandske selskab ikkesket for at spare i skat, og at det i øvrigt vil være i strid med EU retten at beskatte med hen-visning til den omstændighed, at der er et mellemliggende holdingselskab hjemmehørende iEU.Ernst & Young beder om bekræftelse af, at der ikke i ovennævnte situationer skal opkræveskildeskat.
Kommentar:
Indgrebet går ikke ud på at vurdere, om hensigten er at spare i skat, men om der er tale omvidereudlodning af udbytte fra et udenlandsk selskab, hvor det modtagende danske selskabikke er retmæssig ejer af udbyttet.Så jeg kan ikke bekræfte, at der ikke skal ske indeholdelse af udbytte.Jeg kan heller ikke bekræfte, at indeholdelse af kildeskat i denne situation skulle være istrid med EU retten. Der henvises i bestemmelsen blot til, at udbyttet kommer fra ”udlan-det”. I øvrigt er der netop tale om indgreb mod kunstige transaktioner, som er tilladt efterEU retten, selv om der måtte være tale om forskelsbehandling.Det bemærkes i øvrigt, at lovforslaget tværtimod er i overensstemmelse med Kommissio-nens anbefaling om indgreb mod aggressiv skatteplanlægning offentliggjort den 6. decem-ber 2012, hvor der i pressemeddelelsen anføres:“The second Recommendation is on Aggressive Tax Planning. It suggests ways to addresslegal technicalities and loopholes which some companies exploit to avoid paying their fairshare. Member States are encouraged to reinforce their Double Tax Conventions, to pre-vent them from resulting in no taxation at all. They should also adopt a common GeneralAnti-Abuse Rule, under which they could ignore any artificial arrangement carried out fortax avoidance purposes and tax instead on the basis of actual economic substance.”
Side 2