Tak.
Tak til ministeren for talen.
Når vi har en forespørgsel, er det jo altid noget, at der er enighed om, at der skal gøres noget, for når man kigger tilbage i tiden, vil man se, at løntilskud jo er indeholdt i forliget »Flere i arbejde«, og derfor er vi alle sammen mere eller mindre fælles om at have lavet det redskab.
Der er heller ikke nogen, der siger, at det ikke er et af de bedre redskaber, det er mere et spørgsmål om, hvordan det bliver brugt, og at det skal bruges med omtanke.
Når man så ser, at det i det private har mere effekt end i det offentlige, er det klart, at det ikke lige er på det private arbejdsmarked, der umiddelbart kan være behov for at gå ind og ændre på systemet.
Der kan altid være tale om justeringer.
Jeg har også hørt om nogle private arbejdsgivere, der shopper og får den ene efter den anden i løntilskudsordning og tilsyneladende aldrig kan bruge nogen af dem, de har i løntilskudsordning, men alligevel lader tiden køre ud.
Det er noget, man kan sige er et misbrug.
Men HK har f.eks.
lavet en undersøgelse, og når der er 47,5 pct.
af HK's aktiverede i job med løntilskud i privat virksomhed, der har fået hel eller delvis lovning på et job, når aktiveringen er færdig, mens det kun drejer sig om 7,7 pct.
i job på det kommunale område, så er det noget, der skriger til himlen, for så er den gal inden for det offentlige område.
Når man så også hører, at de ansatte ude i de kommunale institutioner føler, at der kommer flere og flere ind med løntilskud, samtidig med at kommunerne skal spare og fyrer nogle af de fastansatte, så kan man spørge, om det, der kommer i spil her, er fortrængning af fastansatte.
Der er i hvert fald noget, der ikke helt stemmer, så der er noget, der skal kigges alvorligt på, for det har aldrig være meningen, at det skulle fortrænge faste arbejdspladser, og det har heller aldrig været meningen, at kommunen skulle bruge det som et spareobjekt og så sige:
Jamen nu afskediger vi nogle af de faste, så får vi nogle ind på løntilskudsordningen, for dem får vi refusion til.
Det er ikke det, der har været meningen.
FOA har f.eks.
lavet en undersøgelse, hvor tallene viser, at der er sket en kraftig stigning siden 2009, f.eks.
er antallet af pædagogmedhjælpere steget fra 3,5 pct.
i 2009 til 10,56 pct.
af de ansatte i 2012 inden for det kommunale system.
Husassistenter er steget fra 11,79 pct.
til i 2012 at være oppe på 18,72 pct.
Teknisk service-personale er steget fra 16,83 pct.
til 24,3 pct.
Så der er noget, der er galt.
Derfor er det hamrende nødvendigt, at man får set på, hvad vi kan gøre anderledes inden for det offentlige, for vi er jo ikke indstillet på, at vi skal ud og afskaffe noget.
Det er heller ikke for at spare penge, men pengene skal bruges på den rigtige måde, og kunne man nu opnå en effekt, der betød, at man for de samme penge kom op på, at det samlet var omkring 50 pct., der kom i job, var vi nået langt, og så ville det ikke se så umuligt ud inden for det offentlige.
Vi ved også, at hvis dem, der er i løntilskudsjob i det offentlige, skal ud at søge arbejde – det skal de jo stadig væk gøre – så kan de dårligt nok få fri til at søge arbejde, fordi deres arbejdskraft er uundværlig der, hvor de er kommet i løntilskudsjob.
Det skulle jo netop være sådan, at de stadig væk kunne søge arbejde, samtidig med at de får noget jobtræning og får noget erfaring på arbejdsmarkedet med løntilskudsjobbet, men det kan de ikke, for de kan dårligt nok få fri.
Jo, måske fredag eftermiddag, men man går ikke ud på det private arbejdsmarked og søger job fredag eftermiddag, så er man sikker på, at man i hvert fald ikke får et job, for der skal man helst komme mandag eller tirsdag om morgenen for at få arbejde.
Så i den forbindelse er der selvfølgelig også noget, der skal ses på.
Men der er nok at tage fat på, og i Dansk Folkeparti synes vi i hvert fald, at det skriger til himlen med de svar, vi har fået på spørgsmålene.
Der er noget, der skal gøres, og vi skal tage fat på de ændringer.
Derfor ser vi da frem til, når redegørelsen kommer, at ministeren indkalder kredsen til en ny forhandling om løntilskudsordningen, altså hvordan vi kan få rettet op på de problemer, der er, og som vi alle sammen godt kan se er der.
Man kan selvfølgelig altid diskutere, hvorfor vi ikke har gjort det tidligere.
Det har vi så ikke gjort, men det kunne godt være, vi skulle have haft fat i det for 3-4 år siden – hvem ved?
Men nu er det kommet op, og nu bliver der taget fat på det, og så må vi så se, hvordan det går.
Jeg skal så her på vegne af Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti fremsætte følgende:
Forslag til vedtagelse
»Folketinget finder det afgørende, at kommunerne bruger de redskaber, der virker bedst over for den enkelte ledige.
Løntilskud er et af elementerne i redskabsviften, der kan hjælpe med at skabe kontakt til en arbejdsplads og dermed hjælpe ledige gennem oplæring og genoptræning af faglige, sociale eller sproglige kompetencer.
Folketinget konstaterer, at løntilskud til private virksomheder kan hjælpe ledige i job – også udsatte ledige.
Det konstateres endvidere, at virksomhedsrettede indsatser i den offentlige sektor kan have en positiv effekt for udsatte ledige, mens offentlige løntilskudsjob derimod kan virke fastholdende og dermed forlænge ledighedsperioden for arbejdsmarkedsparate ledige.
Folketinget konstaterer, at der er igangsat et udredningsarbejde af løntilskud og virksomhedspraktik, hvori en eventuel fortrængningseffekt af ordinært ansatte og misbrug af løntilskud bliver belyst.
Resultatet heraf vil blive drøftet med de relevante partier i Folketinget med henblik på forbedringer af løntilskudsordninger.
Folketinget finder det afgørende, at misbrug og uhensigtsmæssig brug af løntilskud modvirkes.«
(Forslag til vedtagelse nr.
V 3).