Tak, formand.
Og tak for lejligheden til at tage den her diskussion om grænsehandelen.
Forespørgslen har jo en formulering, der går på, hvad regeringen vil gøre i forhold til den dramatisk stigende grænsehandel.
Og det er der, jeg synes, der er en forkert præmis for den her forespørgselsdebat, for vist har der været en stigning, men man kan ikke med føje sige, at den har været dramatisk stigende.
Det fremgår jo også af den rapport, som Skatteministeriet fremlagde for ikke så længe siden.
Det er en rapport, der hedder Status for grænsehandel 2012.
Rapporten giver et noget andet billede af danskernes grænsehandel end det, man har fået ved at følge med i den offentlige debat.
Her har man nærmest fået det indtryk, at danskernes grænsehandel er steget som aldrig nogen sinde før, og at danskerne nu køber alle deres varer syd for grænsen.
Der må vi bare konstatere, at det ikke er tilfældet.
Danskernes samlede grænsehandel i 2010 og 2011 ser faktisk ud til at have ligget et stykke lavere end i de foregående år.
Hvis vi tager Skatteministeriets rapport, kan man se, at danskernes samlede grænsehandel således skønnes at udgøre 12,1 mia.
kr.
i 2010 og 9,6 mia.
kr.
i 2011.
Til sammenligning var den samlede grænsehandel i 2009 på 13,7 mia.
kr., mens grænsehandelen, da den toppede i 2005, var på 15,6 mia.
kr.
Det er altså en ganske, ganske stor forskel og et højere niveau i 2005.
Rapporten har også foreløbige skøn for danskernes grænsehandel i udlandet i 2012, og det skønnes, at grænsehandelen i 2012 vil udgøre omkring 10,5 mia.
kr.
Dette tal er inklusive den forventede stigning i grænsehandelen med nydelsesmidler som følge af de afgiftsforhøjelser, der blev vedtaget med aftalen om finansloven for 2012.
Der er tale om en stigning i 2012, javist, men niveauet ligger alligevel en del under gennemsnittet og ligger under tallet, da den var på toppen i 2005 – ca.
5 mia.
kr.
under niveauet dengang.
Og på den baggrund at sige, at den er dramatisk stigende, synes jeg er noget vanskeligt.
Regeringen var helt klar over, at disse forhøjelser ville påvirke grænsehandelen med nydelsesmidler, da vi vedtog finansloven for 2012.
Men selv om vi tager de mest mørke briller på, må vi sige, at niveauet er det samme, som det har ligget på de sidste 10 år.
Grænsehandelen i Danmark er hverken eksploderet eller ude af kontrol, grænsehandelen udvikler sig stabilt og helt på linje med, hvad regeringen har forventet.
Samtidig skal man huske på, at danskerne kun handler en forsvindende lille andel af det samlede varekøb på den anden side af grænsen.
I forhold til det private forbrug udgør danskernes grænsehandel i udlandet således kun ca.
1,1 pct.
i 2011.
Det er alligevel begrænset, hvor mange penge vi trods alt bruger syd for grænsen.
Lad os dykke lidt ned i tallene.
Grænsehandelen opgøres i handel med nydelsesmidler, f.eks.
øl, vin, spiritus, cigaretter og chokolade, og handel med andre varer som f.eks.
kød, kosmetik og elektronik.
Dertil kommer den illegale handel, som vedrører øl, sodavand, alkoholsodavand og cider samt chokolade.
Grænsehandelen inklusive den illegale handel med nydelsesmidler har været stigende, det erkender vi, og skønnes at udgøre ca.
4 mia.
kr.
i 2011, og det tal ventes at stige yderligere til 5 mia.
kr.
i 2012.
Men det skal bl.a.
ses i lyset af den forrige regerings afgiftsforhøjelser i forårspakke 2.0 og det efterfølgende serviceeftersyn, hvor cigaretprisen blev øget med samlet 5 kr.
pr.
20 stk.
Afgiften på chokolade og slik blev forhøjet med 25 pct., afgiften på bordvin blev forhøjet med knap 12 pct., og tillægsafgiften på alkoholsodavand blev forhøjet, samtidig med at den også kom til at omfatte cider.
Derudover indførte den tidligere regering også den såkaldte fedtafgift.
Herudover indgik der også som led i finansloven for 2012 en række afgiftsforhøjelser på øl, vin, chokolade, slik, sodavand og cigaretter, som er årsag til den forventede stigning i grænsehandelen med nydelsesmidler på ca.
1 mia.
kr.
i 2012, så den som nævnt ventes at udgøre 5 mia.
kr.
i 2012.
Så alle den tidligere regerings afgiftsforhøjelser, ligesom de forhøjelser, som denne regering har gennemført, har haft et sundhedsmæssigt sigte, og det er også vigtigt at have med i debatten om de her ting.
Og det er i det lys, man skal se grænsehandelen.
For selvfølgelig har det hele tiden været forventet, at afgiftsforhøjelserne ville medføre stigninger i grænsehandelen med de omfattede nydelsesmidler – det har vi vidst hele tiden.
Og den stigning, der har været i 2012, ligger helt inden for det, vi havde forventet, da man vedtog finansloven sidste år.
Det gælder både de forhøjelser, den tidligere regering gennemførte, og dem, vi har gennemført.
Det er derimod vigtigt at have i baghovedet, at det sundhedsmæssige sigte er det vigtigste i denne sag, og derfor er vi også villige til at tage et ansvar for de ændringer, vi nu ser i grænsehandelen med nydelsesmidler.
Når man taler om, at man skal have afgiftslettelser på f.eks.
øl og spiritus, synes jeg lige man skal have i baghovedet, tænke på, hvor meget spiritus de unge mennesker faktisk drikker.
Man kan gå en tur i København en fredag aften og se, hvordan de unge vælter rundt.
Jeg synes faktisk, det er noget, vi skal have en diskussion om, og i den sammenhæng kommer prisen på øl og spiritus jo også ind i billedet.
Danskernes køb af andre varer i udlandet har modsat grænsehandelen med nydelsesmidler været faldende i 2010 og 2011 sammenlignet med tidligere år og skønnes at udgøre ca.
5,6 mia.
kr.
i 2011.
Det er et relativt lavt niveau, og tallet er forbundet med usikkerhed.
Det skyldes, at opgørelsen af grænsehandelen med andre varer alene er baseret på en stikprøve.
Skatteministeriets skøn over den illegale handel er i en status over grænsehandelen i 2012 blevet baseret på en ny kilde, som også belyser den illegale handel, der sker via private, f.eks.
via arbejdspladser, privatadresser og varevogne, altså ikke kun fra kiosker osv.
På den baggrund er den illegale handel særlig vedrørende øl og sodavand blevet opjusteret, så den samlede illegale handel med nydelsesmidler i 2011 skønnes at udgøre ca.
500 mio.
kr.
Det er dog ikke alene forskelle i moms og afgifter, som skaber en tilskyndelse til at grænsehandle.
Prisforskelle mellem Danmark og Tyskland kan således langtfra altid forklares af afgifts- og momsforskelle.
Det gælder f.eks.
prisforskellen på øl og sodavand – selv hvis afgifterne på øl og sodavand havde samme niveau i Danmark som i Tyskland, ville der stadig være et betydeligt incitament til at grænsehandle.
De høje priser i Danmark uden moms og afgifter kan være udtryk for, at konkurrencen i Danmark er utilstrækkelig.
Det er også konklusionen i en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som viser, at selv når der korrigeres for forskelle i moms, afgifter, velstand og tilbud, er priserne i Danmark 4-6 pct.
højere end i gennemsnittet af syv EU-lande.
I en tidligere undersøgelse fremgår det, at priserne i Tyskland ligger under gennemsnittet.
Aktuelt udvikler grænsehandelen sig som forventet, og regeringen mener derfor ikke, at der er behov for afgiftslettelser ud over afskaffelsen af fedtafgiften og udeladelsen af indførelsen af sukkerafgiften, som er en del af aftalen om finansloven for 2013.
Herudover har regeringen netop taget initiativ til et konkurrencepolitisk udspil, som skal styrke konkurrencen til gavn for Danmark.
I dette udspil indgår bl.a.
også en analyse af fremtidens detailhandel, da det vurderes, at der kan være et potentiale for øget effektivitet i den danske detailhandel, som både kan bidrage til at styrke den samlede effektivitet i økonomien og til lavere priser.
Det er dog vigtigt at understrege, at vi tager udviklingen alvorligt, og vi er udmærket klar over, at for mange handlende i det syd- og sønderjyske område er det her et problem.
Det, som bare er pointen i alt det her, er, at det ikke er et nyt problem.
Det er et problem, der har været der i mange år, og som sagt var grænsehandelen langt, langt større i 2005, end den er i dag.
Når man skal se på de problemer, som vi tager alvorligt, betyder det også, at vi følger udviklingen nøje fra Skatteministeriets side for at se, om der sker en dramatisk stigning i grænsehandelen, således som man fra forespørgernes side siger der gør i øjeblikket.
Hvis der kommer den dramatiske stigning, som der er nogen der påstår kommer, vil vi selvfølgelig tage det alvorligt og gøre det, der skal gøres i forhold til det.
Afslutningsvis vil jeg godt sige endnu en gang, at man skal passe på, at man ikke skyder gråspurve med kanoner, når man gør afgifter og grænsehandel til det store problem i dansk økonomi i øjeblikket.
Det er ikke det største problem.
Det er det visse steder i landet – det er et meget stort problem i Syd- og Sønderjylland – men det er ikke det største nationaløkonomiske problem, vi står over for.
Vi erkender som sagt, at det er et problem, men vi skal også erkende de saglige realiteter, nemlig at det stadig er til at håndtere, og at grænsehandelen ikke er større, end den har været tidligere.
Vi forstår som sagt godt de handlende i Syd- og Sønderjylland, der ser det som et problem, men det har været der i lang tid.
Det har været der tidligere, også under den tidligere regering.
Så det er overhovedet ikke noget, som den nuværende regering kan gøres ansvarlig for, og vi mener derfor heller ikke, at der på nuværende tidspunkt er brug for yderligere initiativer for at begrænse grænsehandelen, men som sagt vil vi følge udviklingen meget nøje.
Tak.