Også en tak fra mig til Dansk Folkeparti for at rejse denne forespørgselsdebat, som jeg selv ser som en kærkommen lejlighed til at vise, at vi som politikere står sammen om at bekæmpe alle former for intolerance og chikane.
Vi har nemlig alle sammen respekt for vores personlige frihed og vores integritet uanset vores tro, hudfarve, seksuelle orientering eller politiske overbevisning.
Som justitsministeren sagde, er chikane, vold og anden forulempende adfærd ikke kun en trussel mod den enkeltes sikkerhed.
Det er også et angreb på selve demokratiet, som netop bygger på den enkeltes frihed og ligeværd, når det, vi bliver angrebet for, bare er at være os selv.
Om det er med den religiøse baggrund, vi har, den seksuelle observans, vi har, eller om det er, fordi vi måske er et menneske med et handicap, er det udtryk for et angreb på demokratiet og ikke kun et angreb på det enkelte menneske, når sådanne angreb finde sted motiveret i, at folk er anderledes.
Når vi oplever aggressiv adfærd og hører hadefuld retorik, skaber det utryghed, og det skaber mistrivsel i vores fællesskaber.
Uanset om det er på gaden, i skolen, på arbejdspladsen, i boligområdet, på Facebook, eller hvor det nu er, vi færdes i det daglige, har vi derfor alle sammen et ansvar for at slå ned på denne form for hadefuld retorik.
I den her forespørgsel har Dansk Folkeparti sat fokus på det stigende pres på religionsfriheden i Danmark især over for jøder.
Det er et emne, som jeg også er meget optaget af, og som jeg synes det er vigtigt at vi får drøftet.
På baggrund af den debat, der har været igennem det seneste års tid om netop chikane vendt mod danske jøder, afholdt jeg den 30.
november 2012 et møde med Det Mosaiske Troessamfund for at få uddybet, hvordan de oplever situationen, og for at drøfte med dem, hvordan problemerne kan forebygges og modvirkes.
Vi drøftede behovet for åbenhed, oplysning og vigtigheden af gensidig dialog – et skridt til at komme fordomme til livs er, at vi taler sammen og lærer hinanden at kende også på tværs af vores forskelligheder.
Det Mosaiske Troessamfund gør selv en stor indsats for at åbne op, gøre synagogen tilgængelig, invitere børn og andre ind til besøg og på rundvisning.
En anden ting, vi drøftede, var, hvor afgørende det er, at vi som samfund og som borgere tydeligt viser, at vi ikke accepterer intolerance, forulempelse, vold og chikane.
Og det gælder, uanset hvem der udsættes for chikanen eller volden, og uanset hvem der begår den.
Vi har alle sammen et personligt medejerskab og medansvar for at nedbryde fordomme og for at sige fra over for intolerance, så alle kan gå i fred på gaderne, og så ingen forældre føler sig nødsaget til at fravælge den lokale folkeskole.
Kimen til intolerance kan blive lagt allerede hos bittesmå børn.
Derfor er det hos den enkelte skolelærer, den enkelte pædagog og i særdeleshed den enkelte forælder, at ansvaret ligger for at slå ned på de fordomme, fjendebilleder og intolerant adfærd, der måtte vise sig, uanset hvem det er vendt imod.
For en ting er sikkert, og det er, at vi kun kommer chikane og forulempelse til livs ved en massiv afstandtagen til alle former for intolerance.
Det gælder, når vi er vidner til episoder i supermarkedet eller bussen, eller hvis vi hører vores egne børn udtrykke sig fjendsk og fordomsfuldt over for bestemte grupper mennesker.
Det handler selvfølgelig ikke om at være tankepoliti.
Man kan godt være uenig og sige fra på en måde, der både er respektfuldt og kalder på andres respekt.
Det er jo kernen i vores demokrati.
Ud over at vi alle har et personligt ansvar, er der selvfølgelig også en forpligtelse fra myndighedernes side til at forebygge problemer med chikane, forulempelse og intolerance lokalt, dér, hvor de ting finder sted.
Jeg har derfor en klar forventning om, at lokalpolitikere, skoleledere og andre myndighedspersoner iværksætter nødvendige indsatser for at løse problemer med chikane og intolerance.
Findes problemerne på en skole, i en klub eller andre steder, er det sådan set mit udgangspunkt, at problemerne skal løses der og det med det samme.
Det er et arbejde, som vi fra regeringens side understøtter og medvirker til bliver løftet lokalt.
Over hele landet er der i dag oprettet regionale netværk af SSP-ressourcepersoner med særlig viden om ekstremismens fjendebilleder og arbejdet med at forebygge radikalisering og intolerant adfærd.
I et samarbejde mellem PET og mit ministerium bliver der ydet rådgivning og undervisning til disse SSP-medarbejdere og andre relevante kommunale medarbejdere, som vil kunne give modspil til unge, som giver udtryk for intolerante holdninger.
Vi går også i dialog med foreninger, trossamfund og andre aktører i civilsamfundet, for at også de er opmærksomme på deres ansvar.
Konkret i forhold til at forebygge hadforbrydelser og intolerance er der taget en række konkrete initiativer.
Dansk Institut for Internationale Studier er med støtte fra og i dialog med Social- og Integrationsministeriet i færd med at udvikle et undervisningsmateriale, som hedder »Forskellighed og fordomme«.
Det skal bruges til undervisning i grundskolen.
Materialet skal udfordre fordomme og fjendebilleder og sætte fokus på både antisemitisme og andre former for intolerance.
Med udgangspunkt i projektet »Din tro min tro«, hvor repræsentanter for det kristne, det jødiske og det islamiske trossamfund besøger skoler og går i dialog med børn og unge, understøtter regeringen nu en fornyet indsats, for at de tre trossamfund kommer ud på skoler og viser hinanden, at de har meget tilfælles.
Det skal lige bemærkes, at Justitsministeriet støtter kampagnen »Stop hadforbrydelser«, som justitsministeren allerede har nævnt.
En af de helt store udfordringer med forebyggelse af intolerance og hadforbrydelser er den manglende viden om omfanget af og motiverne bag forbrydelserne.
Politiet gør en stor indsats for at registrere hadforbrydelserne, men mange borgere er formentlig tilbageholdende med at anmelde dem.
Det kan i hvert fald konstateres, at der er store forskelle mellem det tal, som politiet registrerer, og tallene fra offerundersøgelsen, som viser borgernes oplevelser af at have været udsat for hadforbrydelser.
Det er baggrunden for, at vi i Social- og Integrationsministeriet og i regeringen nu igangsætter en landsdækkende kortlægning af hadforbrydelser, dvs.
vold og andre forbrydelser, der er motiveret af de forurettedes tro, etnicitet, seksuelle orientering, politiske overbevisning eller lignende.
Vi vil gerne have belyst det reelle omfang af disse forbrydelser, og hvor de sker, uanset om det er i bestemte landsdele eller byområder, eller om det er på internettet.
Vi vil også skaffe mere viden om, hvem ofrene er, herunder deres alder, køn, sociale baggrund og etnicitet, og hvis det er relevant i relation til forbrydelser, som menes begået, også gerne viden om deres seksuelle orientering, politiske holdninger, religiøse overbevisninger, eventuelle handicap m.v.
Vi håber også, at vi kan få mere viden om, hvorfor der tilsyneladende er nogle ofre, der ikke anmelder forbrydelserne.
Derudover vil vi gerne vide, hvem gerningsmændene er, hvad der er deres drivkraft og deres motivation, hvad der er deres alder, køn, sociale baggrund, og i hvilket omfang de f.eks.
er en del af ekstremistiske miljøer.
Den kortlægning, vi nu igangsætter, håber jeg vil give os både en bred og mere detaljeret viden om problemet og dermed et grundlag for at styrke indsatsen på området, og vi får mulighed for at følge udviklingen over tid.
Der indsamles i disse måneder også data til en kortlægning af ekstremistiske og antidemokratiske miljøer rundtom i de enkelte politikredse.
Kortlægningen er aftalt i satspuljekredsen, og jeg forventer, at vi med den indsamling får en værdifuld viden om de forskellige former for intolerance og ekstremisme, der er en del af baggrunden for chikane og hadforbrydelser.
Det er SFI, der står for undersøgelsen, og vi håber at kunne offentliggøre de første delresultater for de enkelte områder til sommer, og den endelige rapport, der beskriver hele landet, er færdig i juni 2014.
Vi vil derfor i det kommende år få massiv viden om hele området og forhåbentlig en viden, der mere præcist kan fortælle os, hvor udfordringerne findes, og hvordan vi skal tackle dem.
I forespørgslen spørges der specifikt til det stigende pres fra visse muslimske miljøer på religionsfriheden, især over for danske jøder.
Vi kender ikke præcis til motiverne bag det pres eller for den sags skyld til omfanget, og vi ved heller ikke, om det er religiøst eller politisk motiveret, men det skal vi vide mere om, og det er baggrunden for den nye kortlægning, der nu igangsættes.
Jeg må desværre konstatere, at der også i Danmark er radikaliserede kræfter, der udnytter politiske konflikter rundtom i verden til at udbrede deres polariserede og forsimplede fjendebilleder.
Netop derfor er det også vigtigt, at vi markerer vores klare afstandtagen, og at vi fortsætter indsatsen for, at en bred vifte af aktører kan være med til at give de ekstreme kræfter modspil.
Heldigvis findes der fornuftige mennesker i alle befolkningsgrupper, både i og uden for Danmark, som ikke lader sig besnære af disse fjendebilleder, men som tværtimod er en del af os, der argumenterer imod dem.
For det, vi alle sammen må blive ved med at insistere på, er jo, at vi ikke køber de forsimplede verdensopfattelser og fjendebilleder, og at vi ikke accepterer, hvis nogen forsøger at bruge disse til at retfærdiggøre vold og chikane.
Det er i høj grad det, indsatsen for at forebygge intolerance, hadforbrydelser og ekstremisme går ud på.