Jeg vil godt starte med at sige tak til Enhedslisten og fru Rosa Lund for at sætte fokus på det her.
Det giver jo mulighed for at komme ud med de faktuelle oplysninger, som findes omkring unges boligvalg.
Jeg synes, det er en vigtig diskussion, for det er en meget, meget vigtig ambition for den her regering, at der kommer flere boliger til de studerende, når vi tænker på, at der nu er 20.000 flere studerende end i 2008.
Det trækker i den rigtige retning, og jeg er enig med Enhedslisten i, at det er meget, meget vigtigt.
De unges boligvalg er langt mere varieret, at man forestiller sig.
Det er også anderledes end de mere etablerede befolkningsgruppers boligvalg.
Selvfølgelig er det det, for når man er ung, flyver man jo fra reden og skal påbegynde et selvstændigt voksenliv med arbejde eller uddannelse eller begge dele, og man skal også have en egen bolig.
Det foregår på mange måder.
Nogle lejer sig et værelse, mens andre bor på fremlejekontrakter.
Andre er så heldige at have forældre, der har råd til at købe en ejerbolig eller en andelsbolig, som lejes ud til de unge.
Andre igen flytter i kollektiv eller ind på et kollegium.
Men der er også unge, der køber parcelhus med garage og græsplæne eller vælger helt almindelig lejebolig.
Kun 10 pct.
af de 18-29-årige bor i en ungdomsbolig.
De resterende 90 pct.
finder en bolig på det øvrige boligmarked.
Der er altså ikke nogen en til en-sammenhæng mellem antallet af unge og behovet for ungdomsboliger, og det synes jeg er vigtigt at fokusere på.
Det forhold, at kun 10 pct.
af de unge bor i en ungdomsbolig kan selvfølgelig hænge sammen med, at der ikke er ungdomsboliger nok, og jeg er ikke blind for, at der faktisk er unge, der står på venteliste til en ungdomsbolig og også ville blive rigtig lykkelige over at få tilbudt en ungdomsbolig.
I langt de fleste kommuner er der relativt kort ventetid til en ungdomsbolig, og i kommuner med få eller ingen uddannelsespladser er det faktisk svært at leje ungdomsboligerne ud.
Man skal ikke være blind for, at der også er et mismatch her.
Mange steder i landet er det således let at få en ungdomsbolig, fordi de unge vælger ungdomsboligerne fra og hellere vil have en god bolig på det almindelige boligmarked.
Når der de seneste år har været skrevet en del om mangel på boliger til studerende, er det jo faktisk et billede, som vi ser hvert år i forbindelse med semesterstart.
Særligt i Københavnsområdet og i Aarhusområdet er efterspørgselen stor.
Traditionelt aftager efterspørgselen dog i løbet af efteråret, efterhånden som de unge får anvist en bolig, selv finder en bolig, eller finder ud af, at de slet ikke har brug for en ungdomsbolig.
Generelt skal man altså være opmærksom på, at de studerende altså vælger rigtig mange forskellige boligformer.
Det samlede antal ungdomsboliger dækker faktisk kun knap 30 pct.
af de studerende.
De fleste studerende bor altså i helt andre boligformer end ungdomsboliger.
Efterspørgslen på ungdomsboliger i de store uddannelsesbyer vurderes at være stigende i de her år.
Det skyldes ikke bare de demografiske, men også de strukturelle forhold og desuden et øget optag på de videregående uddannelser, herunder et øget antal udenlandske studerende, der også tæller med her.
Den seneste befolkningsfremskrivning fra Danmarks Statistik viser, at ungdomsårgangene vokser i de her år, men den viser også, at kurven faktisk snart knækker.
Tallene viser, at antallet af unge mellem 18 og 29 år vil stige frem til 2020, men hvis der alene ses på de 18-24-årige, som primært er dem, der flytter ind i ungdomsboligerne, så vil den her gruppe kun vokse frem til 2016, hvorefter den gruppe vil blive mindre.
Vi står altså foran en øget efterspørgsel de næste 4-5 år, hvorefter vi risikerer at stå med for mange ungdomsboliger.
Samtidig er det en kendt sag, at de unge, når de vælger en bolig, prioriterer at have en meget kort afstand til uddannelsesstedet eller arbejdspladsen og ind til storbyens kultur- og forlystelsestilbud.
Det øger efterspørgslen efter centralt beliggende ungdomsboliger i de store uddannelsesbyer.
En anden tendens er de seneste års økonomiske krise.
Krisen har betydet, at folk simpelt hen flytter mindre, og det er klart, at lejeboligmarkedet bliver mindre mobilt, når det har været fastfrosset.
Det tror jeg man skal have med i sin vurdering – især i Københavnsområdet.
Det gælder også for de unge, der flytter fra ungdomsboligerne, men også for dem, der bor i studieegnede private boliger.
Hvis man ikke får job, så flytter man ikke, for man tør ikke risikere at flytte over i en større bolig af den ene eller den anden slags.
Det giver selvfølgelig en større søgning på de ledige boliger.
I år – og til dels sidste år – har efterspørgslen omkring studiestart været ekstra stor.
Det skyldes altså dels de tendenser, som jeg har nævnt, dels at optaget på de videregående uddannelser har været stærkt stigende de senere år.
Det er jo – som jeg sagde i min indledning – i udgangspunktet positivt.
Sammenfattende kan det siges, at efterspørgslen efter boliger til unge og studerende forventes at være stigende i de næste 4-5 år, hvorefter den forventes at være aftagende.
Unge og studerende er for mig at se en relativt svag gruppe på boligmarkedet.
Det skyldes, at de skal etablere sig, og det sker typisk for begrænsede økonomiske midler.
Derfor udgør almene ungdomsboliger grundstenen i regeringens ungdomsboligpolitik.
De almene ungdomsboliger er det altovervejende hovedværktøj i forhold til kommunerne, der har mulighed for at imødekomme de unges efterspørgsel efter boliger.
Den offentlige støtte til ungdomsboliger sikrer en boligform, der matcher de unges økonomiske behov.
Når man kigger på de almennyttige ungdomsboliger, ses det, at de er karakteriseret ved kerneprincipper såsom lige adgang for alle uddannelsessøgende – hvilket er et vigtigt princip – og for andre unge med behov.
De er også karakteriseret ved medbestemmelse og beboerdemokrati, stabile lejeforhold via balanceleje og en rimelig og ordentlig finansieringsmodel.
Behovet for nye ungdomsboliger vurderes af kommunerne.
Det er således kommunerne, der løbende vurderer det lokale behov for ungdomsboliger, og hvem skulle vide det bedre end dem.
Det er kommunerne, der laver lokalplanerne, og på baggrund af deres vurdering giver de tilsagn om støtte til nye almene ungdomsboliger.
Dette træk ved den almene model er blevet styrket med reformen af den almene boligsektor, hvor kommuner og boligorganisationer nu i højere grad samarbejder om vurderingen af behov, udbud og udfordringer i de eksisterende boliger.
Vi har, som fru Rosa Lund rigtigt sagde, en målsætning om, at 60 pct.
af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse, og jeg nævnte også, at optaget på de videregående uddannelser er steget markant i de senere år.
Det er både kommet flere danske og udenlandske studerende til gode, og det er jo glædeligt.
Det er klart, at når man øger optaget, har det også konsekvenser for efterspørgslen på ungdomsboliger.
I 2010 vedtog et helt enigt Folketing det, der hedder campusloven.
Den gør det bl.a.
muligt, at man på universiteterne tager initiativ til at etablere almene ungdomsboliger forbeholdt danske og udenlandske studerende.
Loven har til hensigt at give universiteterne bedre mulighed for at råde over et tilstrækkeligt antal boliger til de studerende, de har.
Samtidig skal boligerne på campus udgøre et rigtig godt supplement til ungdomsboligerne, som kommunerne jo tager initiativ til.
Men på trods af den store interesse fra universiteternes side er der endnu ikke blevet opført nogle af disse campusboliger, og jeg synes, vi skal se på, hvordan vi kan sikre flere af de her campusboliger.
Et andet aspekt af det her er, at den øgede efterspørgsel efter ungdomsboliger skal holdes op mod den samlede bestand af ungdomsboliger.
Den samlede bestand af ungdomsboliger ligger på landsplan på 64.000.
I de seneste 10 år er der givet tilsagn om op imod 11.000 nye ungdomsboliger.
Derudover er der etableret knap 2.600 støttede private ungdomsboliger i uddannelsesbyerne.
Cirka 1.600 af de sidstnævnte ligger i hovedstadsområdet og 600 i Københavns Kommune.
Så de bliver altså allokeret derhen, hvor behovet er størst.
Kommunerne er ved at tilpasse udbuddet af ungdomsboliger.
I øjeblikket er der cirka 4.000 ungdomsboliger under opførelse.
Det synes jeg vi skal glæde os over, i en tid hvor der er begrænset arbejde til vores håndværkere.
Det her er samfundsmæssigt nyttigt, og det er også godt for vores håndværkere, at der bliver opført boliger, så vi kan opfylde et behov.
For 2013 vurderer vi, at kommunerne til næste år vil give tilsagn om ydeligere 1.200 ungdomsboliger.
Kommunerne er jo omdrejningspunktet for ungdomsboligpolitikken.
Allerede i 2009 kunne man i AKF's rapport om unge på boligmarkedet læse, at cirka hver femte kommune havde en egentlig ungdomsboligpolitik, og flere er på vej i de her år.
Mange steder er man begyndt at adressere udfordringen særskilt, og i mange kommuner bliver unge studerende med rette set som en strategisk ressource.
Specielt i kommuner med rigtig mange uddannelsesinstitutioner gør man en ekstraordinær indsats.
Jeg var selv i går på besøg i Aarhus og så, hvad man har gang i af nye ungdomsboliger på havnen, hvor man jo har blandet velhaverboliger og almindelige udlejningsboliger med kollegieboliger og almene boliger.
Jeg synes, det er meget, meget nyttigt, og det var flot at se, hvor mange ekstra ungdomsboliger, der bliver bygget der.
Flere af dem er taget i brug, og der er tale om lavenergi- eller 0-energi-huse.
Jeg synes faktisk, at der gøres en stor indsats fra vores kommuners side.
Det er med stor tilfredshed, at jeg konstaterer, at man også gør det i Roskilde, Odense, Aalborg og København, og at der er forskellige former for ungdomsboliggarantier i de byer.
Dog ikke i København, men i de nævnte byer, altså Roskilde, Odense, Aarhus og Aalborg, har man forskellige garantier til de uddannelsessøgende.
I Aalborg har der længe været et nært og tæt samarbejde mellem kommunen og universitetet om studieboliger, og i 2010 gav Aalborg Kommune tilsagn til etablering af ikke mindre end 2.700 nye almene ungdomsboliger.
I 2013 budgetterer kommunen med yderligere 630 ungdomsboliger.
Så der sker altså noget.
Også i Aarhus og i Odense budgetterer man med nye ungdomsboliger.
I 2013 planlægger Aarhus 170 nye ungdomsboliger, og Odense planlægger 100 nye ungdomsboliger.
I København har kommunen vedtaget en ungdomsboligstrategi, og et af målene i strategien er, at 1.500 nye ungdomsboliger skal stå klar i 2015.
De første 145 er der allerede blevet afsat penge til i budgettet for 2013 efter mange år uden nye tilsagn om nye ungdomsboliger.
Nu sadler man altså om, og det synes jeg er rigtig positivt.
Alt i alt peger det her på, at kommunerne med rigtig mange uddannelsesinstitutioner nu tager udfordringen med flere unge på de videregående uddannelser op og etablerer nye ungdomsboliger.
I staten og i regeringen har vi aftalt med KL, at kommunernes andel af grundkapitalen til almene boliger frem til udgangen af 2016 nedsættes fra 14 pct.
til 10 pct.
i den finanslovaftale, som vi har lavet sammen med Enhedslisten.
Herunder også til de almene ungdomsboliger.
Jeg tror på, at det er det, der er med til at give det et mægtigt boost nu.
Vi får bygget flere nye almene ungdomsboliger, og jeg er rigtig glad for den aftale, vi har lavet.
Ved lovændringen vil kommunerne faktisk få en bedre mulighed for at føre en aktiv boligpolitik og dermed sikre, at der er ordentlige boligtilbud til alle borgerne.
Og i stedet for at have enten 14 pct.
eller 7 pct.
i forhold til grundkapital lægger man sig nu fast på en lavere procentsats end de 14 pct., og dermed sikres det også, at kommunerne kan regne med det frem til 2016.
Derudover vil den lavere grundkapital forhåbentlig også betyde, at der bliver sat mere skub i byggeriet, og at vi får skabt flere job.
Jeg forventer, at vi ender med en bred opbakning til det her forslag, når det skal tredjebehandles på torsdag.
Jeg glæder mig til, at det bliver afsluttet, så kommunerne kan planlægge ud fra det.
Jeg skal afslutningsvis understrege, at vi også i de kommende år må forvente en høj efterspørgsel efter ungdomsboliger i de store uddannelsesbyer.
Derfor er det godt, at Folketinget og vi som regering har fokus på det sammen med kommunerne.
Jeg skal også nævne, at jeg løbende har møder med de fire universitetsbyer, hvor vi drøfter de her problemstillinger, og jeg kan mærke, at de er meget opmærksomme på det og er opdateret på det.
Det synes jeg også, at tallene her viser.
Der arbejdes med det, og der er i øjeblikket ved at blive opført 4.000 nye ungdomsboliger, og kommunerne i specielt de store uddannelsesbyer planlægger at give tilsagn til yderligere nye ungdomsboliger.
Jeg har som sagt drøftet situationen med borgmestrene fra de 4 uddannelses- og universitetsbyer, og jeg ser med tilfredshed på, at kommunerne faktisk vedtager egentlige ungdomsboligpolitikker med forskellige garantier.
Så det er måske mere nuanceret, end man måske lige tror, når man kigger ud over landskabet i november måned, og det er faktisk sådan, at der er gang i rigtig meget på området.
Ungdomsboligmarkedet er blevet mere varieret, men jeg anerkender, at der er en udfordring.
Ikke mindst set i lyset af, at boligmarkedet har været totalt nedfrosset.
Men tak for ordet.