Tak for det.
Tak for muligheden for at diskutere, hvad regeringen vil gøre for at opfylde sine løfter om billigere kollektiv trafik.
Jeg synes egentlig også, at vi så bliver nødt til at starte et vist sted, netop hvad det sådan set var, de borgerlige partier gjorde.
Så lad os bare holde fast i den diskussion, som også startede op tidligere; jeg kan godt forstå, at Venstres ordfører havde svært ved at svare på spørgsmålene.
Men sandheden er jo, at i de 10 år, hvor der sad en borgerlig regering, steg taksterne med 50 pct., også i HT-området.
Det er jo sandheden.
Derfor synes jeg også, det klinger noget hult, når man så nu siger, at det er et problem, at den nye regering har sænket priserne i den kollektive trafik uden for myldretiden med 20 pct.
Jeg vedstår gerne, at vi havde et valgløfte op til valget i 2011; det var, fordi vi havde en ambition, bl.a.
om en trængselsring, og det stod S og SF sammen om.
Det viste sig, at der var problemer med det.
Derfor frafaldt vi det sidste år, og vi indgik i øvrigt en bred aftale med Enhedslisten og Dansk Folkeparti.
Det lykkedes os at sænke priserne i forhold til den kollektive trafik med små 600 mio.
kr., og der blev afsat yderligere en lille halv milliard kroner til generelt at styrke den kollektive trafik.
Jeg syntes faktisk, det var et godt resultat.
Jeg er ikke skuffet over det.
Jeg havde gerne set, at vi var nået helt i mål, og at vi havde sænket priserne yderligere, ja, men sådan er det jo nogle gange.
Hvis ikke man kan levere finansieringen – og det kunne vi ikke med hensyn til trængselsringen, det må vi være så ærlige at erkende – jamen så kan man jo heller ikke bruge pengene.
Det er jo også derfor, at det – for nu at vende tilbage til det, hr.
Andreas Steenberg også sagde – godt nok klinger noget hult, når man så skal høre på Venstres nulvækst og ambitioner om det ene eller det andet.
Man skal vel bare huske tilbage til valgkampen i 2007 – det husker jeg meget tydeligt – hvor en tidligere Venstrestatsminister, hr.
Anders Fogh Rasmussen, lovede 90 mia.
kr.
til sygehusene; efter valget var det tal i hvert fald halveret.
Så jeg synes ærlig talt, man skal feje en lille smule for egen dør.
Men lad os nu holde fast i, hvad det rent faktisk er, vi står med i dag:
Regeringen har afsat de her 600 mio.
kr.
til den kollektive trafik.
Det betyder, at vi rent faktisk kommer til at bidrage med billigere billetter og med at gøre den kollektive trafik mere attraktiv.
Det drejer sig bl.a.
om, at vi får mere ud af at bruge pengene uden for myldretiden.
Det handler også om, at vi måske skal se lidt fremad i forhold til at få folk til at flytte sig væk fra myldretiden.
For det er interessant – det kan man også se, når man rejser rundt i verden omkring os – at vi i Danmark har en tendens til, at vi altid møder lidt over kl.
8.00, det gælder i øvrigt også i de offentlige instanser.
I stedet kunne vi måske brede mødetiden lidt mere ud, således at nogle mødte lidt tidligere og andre mødte lidt senere.
Det ville måske faktisk give nogle kapacitetslettelser i forhold til den kollektive trafik og i forhold til den trængsel, vi har på vores veje.
Der synes jeg i øvrigt også, at der, hvis man ser på Trængselskommissionens idékatalog, som kom her for et par uger siden, er mange meget spændende forslag, som jo igen er et resultat af de forhandlinger, der var i forbindelse med trængselsringen, som strandede sidste år, men som faktisk betød, at vi fik en Trængselskommission, som nu ser på den trængselsudfordring.
Og der må vi bare igen konstatere, at det havde Venstre ingen svar på, da man sad ved magten.
I SF ønsker vi at styrke den kollektive trafik og også andre miljørigtige transportformer.
Vi kæmper sådan set ikke kun for at styrke den kollektive trafik med busser og tog, men også for at gøre det lettere for cyklisterne, som der heldigvis også er mange af her i HT-området.
Måske ville det være nemmere, hvis vi fladede noget af Jylland ud, så der ikke var så mange bakker ligesom i København – så kunne det også være, at vi kunne styrke den kollektive trafik.
Men det kan vi gætte på, og så kan vi tage en diskussion om, hvad finansieringen ville være til det.
Jeg tror dog, det er relativt urealistisk.
Men lad os derfor også fokusere på, hvad der rent faktisk flytter noget.
Vi kan gøre den kollektive trafik mere attraktiv; det gør vi bl.a.
med priserne.
Det gør vi også i forhold til at sikre en bedre indpasning af afgange.
Det drejer sig om S-togene, det drejer sig også om de A-busser, der er, og som nu er startet op igen i Aarhus.
Det synes jeg er et eksempel på, hvordan vi hele tiden udvikler den kollektive trafik i Danmark, så vi bevæger os i den rigtige retning.
Det er ikke så mange uger siden, jeg sammen med transportministeren var med til indvielsen af Grenaa-Odder-banen i Aarhus, som igen er et eksempel på, hvordan man kan fragte folk fra den nordlige del af en provinsby til den sydlige del, nu med hurtig trafik.
Letbanen er på skinner, også i Aarhus, og vi har VVM-redegørelser på vej i Odense og i Aalborg.
Så jeg synes faktisk, vi gør rigtig meget i forhold til den kollektive trafik.
Derfor skuffer det mig ærlig talt også, at Venstre ikke har leveret et eneste svar med hensyn til løsninger, hverken i forhold til trængslen eller i forhold til de udfordringer, man har i den kollektive trafik – ikke et eneste svar har vi fået her i dag.
I stedet for har man haft meget travlt med at fortælle, hvad regeringen gør forkert.
Og fred være med det.
Men man kunne dog i det mindste have gjort sig umage og bare være kommet med ét forslag.
Men det har man ikke kunnet finde ud af.
Det er alligevel imponerende her efter halvanden times debat, at det ikke er kommet på banen.
Så jeg synes faktisk, det ender med at være en ren tilståelsessag for Venstre.
Når vi kan se, at priserne i den kollektive trafik er steget med over 50 pct., og at det nu faktisk lykkes den nye regering at sænke priserne i den kollektive trafik med 20 pct.
uden for myldretiden, så vil jeg faktisk sige, at jeg synes, det er en halv sejr, og at jeg synes, vi bevæger os i den rigtige retning.
Så jeg må indrømme, at jeg ærlig talt undrer mig lidt over forespørgselsdebatten i dag, for jeg synes, det er en tabersag, Venstre står med, men lad os nu få gang i debatten.
Jeg glæder mig sådan set også til at diskutere baggrunden for det.
Men jeg vil bare afslutningsvis konstatere, at vi selvfølgelig støtter det forslag til vedtagelse, som hr.
Rasmus Prehn læste op tidligere.