Tak for debatten og for, synes jeg, nogle gode betragtninger – ikke mindst fra regeringspartierne.
Jeg synes, at det var befriende at høre den socialdemokratiske ordfører understrege, hvad jeg er helt enig i, at det ikke kan nytte noget, at vi betragter alle landets studerende som stakler eller ofre.
Det er bestemt en gruppe i det danske samfund, som heldigvis – og fordi vi prioriterer, at det skal være sådan – har nogle rigtig gode vilkår og faktisk bedre vilkår end studerende nogen andre steder i verden.
Jeg synes også, at den radikale ordfører fik understreget, at det er underligt at gøre det til et problem, at studerende færdiggør deres studie på normeret tid, og at det ligesom skulle være en slags onde at prøve at arbejde med den målsætning, og også, som Socialistisk Folkepartis ordfører påpegede, at spørgsmålet om social mobilitet, der optager os alle sammen, altså ikke så entydigt, som det stilles op – også i debatten i dag – henføres til SU-systemet, al den stund at lande, som har mindre generøse SU-systemer, til gengæld har bedre resultater, når det kommer til den sociale mobilitet, f.eks.
Sverige.
Jeg kvitterer også Liberal Alliances ordfører for at brede diskussionen ud og understrege, hvad jeg er helt enig i, at mere frihed giver mere kvalitet, og det bidrager bestemt også til mindre forsinkelse, for det er ikke sådan, at kvalitet og det at ønske at nedbringe forsinkelse er hinandens modsætninger.
Tværtimod er der meget, der tyder på, at høj kvalitet faktisk også giver en lavere forsinkelse.
Jeg forstod på Dansk Folkepartis ordfører, at man var enig i – og det fremgår jo også af det forslag til vedtagelse, som vi alle sammen på nær Enhedslisten i dag har lagt navn til – at det her med at få den gennemsnitlige dimittendalder bragt ned, så vi nærmer os de andre europæiske lande, er en god, rimelig og fornuftig ambition, og det er også det, der driver værket i regeringens udspil.
Derfor glæder jeg mig til forhandlingerne.
Der blev spurgt lidt til det her med, at hvis nu en fjerdedel flytter hjemmefra, og der vil jeg bare understrege, at det, der har været tanken bag justeringen af de hjemmeboendes SU, sådan set var at sidestille hjemmeboende og udeboende, for vurderingen er, at hjemmeboende i mange tilfælde har et større rådighedsbeløb end udeboende, fordi de jo ikke har de samme faste udgifter.
Derfor er det svært at forestille sig, at en hel masse – i det omfang der tales om her – pludselig skulle vælge at flytte hjemmefra, uden at det jo så vil give dem et større rådighedsbeløb, og det er derfor svært at se, hvad det økonomiske incitament skulle være.
Under alle omstændigheder er det jo sådan, at vi har regnet på de tal, der ligger i reformen her, på den måde, som vores forgængere har, nemlig efter de efterhånden så berømte gængse regneregler.
Også tak til Venstres ordfører, som jo for efterhånden noget tid siden roste regeringens udspil.
Men så var det, at der gik sådan lidt lillefredag i den, eller hvad man skal sige, med casinoøkonomi, og jeg ved snart ikke hvad.
Der vil jeg bare understrege, at vi gør det her, fordi vi jo tager ansvar for at føre en ansvarlig økonomisk politik, og fordi vi skaber grundlag for, at vi kan blive ved med at finansiere hver eneste krone til de nyoptagne, som der vil blive mange flere af i de kommende år – i modsætning til vores forgængere i VK-regeringen, der jo finansierede nyoptag med besparelser andre steder i uddannelsessystemet – og det er bestemt ikke casinoøkonomi, det er sund, økonomisk ansvarlighed.
Derfor giver det jo god mening, når man vil uddanne mange flere, at sørge for, at man ikke uddanner på en måde, hvor det er dyrere, end det nødvendigvis behøver at være.
Jeg forstod så, at vi havde overtaget Venstre og Konservatives politik, og det kan jeg helt afvise.
Venstre, Konservative og for så vidt også Dansk Folkeparti gik jo til valg på at fjerne hjemmeboendes SU og det sjette SU-år.
Jeg må bare sige, at det har vi jo valgt ikke at gøre.
Alle dem, der får SU i dag, kan også få SU i fremtiden.
Der sker nogle justeringer rundtomkring, javel, men alle dem, der får SU i dag, kan også få det i fremtiden, og det er jo en markant forskel i forhold til det, som i hvert fald regeringen gik til valg på.
Der er så Enhedslisten og dermed jo også dagens forespørger og tak for det, for det har givet os anledning til, synes jeg, en vigtig debat og i hvert fald til, at et meget stort flertal i Folketinget slår fast, at vi ikke finder, at der er en modsætning mellem det at få mindsket forsinkelsen og samtidig øge kvaliteten – måske endda tværtimod.
Jeg glæder mig over, at vi er enige om, at flere skal have en uddannelse, og at det her med den bedstuddannede generation også falder i Enhedslistens smag.
Som jeg forstod det tidligere på ugen, havde Enhedslisten et forslag, der handlede om at få de unge hurtigere igennem, og nu kan jeg ikke helt finde ud af, om det er Enhedslistens politik, at det er godt, at der bliver mindre forsinkelse, eller det ikke er godt og vist nærmest et overgreb.
Derfor må jeg sige, at jeg var rigtig glad, da jeg først på ugen konstaterede, at Enhedslisten havde et udspil, der handlede om at få unge hurtigere igennem.
Det, der så undrer mig, er, at hvis man skulle gøre sig den ulejlighed at tage udspillet alvorligt og tro, at de unge rent faktisk kom mindre forsinkede igennem, og så opgjorde, hvad det egentlig ville betyde i mindre SU-udgifter, er det, man kommer ud på ondets overdrev.
Det forstår jeg bare ikke, for det er jo sådan set ikke vigtigt, om det er de uddannelsesmæssige tiltag, der virker, eller de SU-mæssige tiltag – som vi i regeringen også tror på – for hvis det, som Enhedslisten foreslog, og som i meget vidt omfang indgår i regeringens udspil, virker, sparer vi også SU-kroner, og hvis vi så får nedbragt forsinkelserne, har man jo ikke brug for alle de ekstra klip.
Vi tager jo Enhedslisten så alvorligt, at vi også tror, at deres forslag virker, og det bidrager så alt sammen til, at vi nedbringer de gennemsnitlige SU-udgifter, men det er, som om at hvis man går ind for forslagene, er det o.k., men hvis man regner på dem, mister forslagene pludselig deres værdi og bliver til noget, som man bestemt ikke burde gøre.
Det synes jeg bare er en mærkelig tilgang.
Hvorfor må vi ikke tillade os at glæde os over, at hvis også Enhedslistens forslag virker – og der er så på en række punkter stort sammenfald med regeringens forslag – sparer vi altså nogle SU-udgifter?
Det skal vi da ikke være kede af.
Det skal vi da ikke bøje hovedet over.
Det skal vi da glæde os over, for så kan vi jo bruge de penge på nogle andre gode ting.
Der blev sagt nogle ting, som jeg bare er nødt til at adressere:
At vi vil slå folk i hovedet med økonomiske sanktioner.
Det synes jeg da er en lidt løjerlig retorik.
Jeg kan i hvert fald ikke rigtig genfinde i regeringens udspil, at vi slår folk i hovedet med økonomiske sanktioner, tværtimod.
Det gør vi da ikke.
Vi siger, at man stadig væk kan have det sjette SU-år, hvis man starter inden for 2 år efter endt ungdomsuddannelse.
For mange af de kommende generationer af studenter vil det i øvrigt opleves som et positivt incitament, at de får bedre vilkår, hvis de starter før, og tilsvarende videre i systemet.
Hvis man skulle lave et SU-system forfra, tror jeg, at man ville synes, det var fuldt rimeligt, at man kunne være helt op til et halvt år forsinket på henholdsvis en 3-årig og en 2-årig uddannelse og stadig væk få SU.
Det synes jeg ikke man kan kalde en økonomisk sanktion og da slet ikke, når vi gør det for kommende studerende og dermed ikke ændrer vilkårene for dem, der er i gang.
Det med at sige, at alle undersøgelser viser, er sådan et retorisk kneb, man kan bruge, for så er man fri for ligesom at konkretisere det.
Fakta, i hvert fald i den statistik, som vi arbejder med, er jo, at der ikke er den direkte sammenhæng.
Jeg anerkender, at fru Rosa Lund – sådan frit fra hukommelsen i hvert fald – citerede korrekt, men det er jo også sådan, at folk, hvis forældre har en kort videregående uddannelse eller er faglærte, ikke er lige så forsinkede gennemsnitligt betragtet som dem, der har akademiske forældre, og det er sådan, som vi har hørt adskillige gange i debatten, at de universiter, der har den laveste gennemførelsestid, også er dem, der optager flest fra ikkeakademiske hjem.
Derfor må man bare sige, at den entydige sammenhæng mellem den negative sociale arv og forsinkelsen på studiet kan i hvert fald ikke genfindes i statistikken, selv om vi selvfølgelig alle sammen er optaget af at forbedre den sociale mobilitet.
Der er så logikken om, at vi vil spare frem for at løse problemerne med unødige forsinkelser, og det var jeg sådan set inde på før også.
Hvis vi løser den unødige forsinkelse, sparer vi nogle penge, og det er vi altså ikke kede af i regeringen eller i regeringspartierne, det er vi tværtimod glade for.
Fru Rosa Lund fik så også i et spørgsmål sagt, at SU'en nedreguleres.
Nej, SU'en opreguleres og kommer til at vokse, som det også blev sagt af flere, sådan at købekraften bliver den samme.
Det, vi diskuterer, er, om stigningstakten på SU'en fremover skal være større end andre overførsler, som den faktisk har været hidtil.
Der synes jeg da, at man i Enhedslisten skal spørge sig selv, om man synes, at det er rimeligt, at SU-studerendes indkomst skal vokse mere i de kommende år end andre overførsler.
Jeg anerkender helt, at Enhedslisten har nogle synspunkter om, at de burde vokse meget mere.
Det har de altid haft og har derfor aldrig været en del af SU-forligskredsen eller satspuljeforligskredsen.
Men jeg kan bare ikke forstå, at man har et synspunkt om, at de skal vokse forskelligt, og derfor synes jeg, at det er mærkeligt at angribe det forslag.
Der blev så sagt noget – som jeg kan nå at kommentere på de sidste 9 sekunder – om gsk , og der vil jeg bare understrege for også at slutte med en konstruktiv note, at både børne- og undervisningsministeren og jeg bestemt arbejder med at få en bedre brobygning, så færre har brug for gsk.
Det er der masser af god grund til, og vi arbejder i øvrigt også glad og gerne med vejledning.
Alle, der har brug for det, kan henvende sig i et studievalgscenter, og når ikke alle gør det, kan det jo være, fordi nogle har bestemt sig for, hvad de vil læse.
Tak for debatten.