Tak for ordet.
Først skal jeg lige gøre opmærksom på, at emnet for den hasteforespørgsel, vi har i dag, ikke er det samme som for den forespørgsel, der er inviteret til, for forespørgslen handler om, hvordan ministeren vil sikre, at et EU i flere hastigheder betyder, at Danmark kun er med i de dele af EU, som der er bred folkelig opbakning til.
Det er den forespørgsel, man har bedt om.
Så har man bedt om en anden forespørgsel – jeg forstår den i hvert fald som en anden, ellers behøver vi jo ikke at have den, der er berammet til januar – som er en hasteforespørgsel, som så er den, vi taler om i dag.
Og der er spørgsmålet:
Hvad kan statsministeren oplyse om Danmarks position forud for de kommende dages EU-topmøde?
Så det er altså to forskellige spørgsmål, som bliver diskuteret under to forskellige former her i Folketinget.
Nu til spørgsmålet, der er stillet.
Det helt centrale tema på topmødet i morgen og i overmorgen vil være diskussionen om en yderligere styrkelse af ØMU'en, særligt spørgsmålet om et fælles europæisk banktilsyn.
Præsident Van Rompuy og de øvrige formænd offentliggjorde den 5.
december den endelige rapport vedrørende ØMU'en, og de lægger op til, at udbygningen af ØMU'en skal ske i tre faser.
Den første fase løber fra 2012 til 2013, og den vedrører særligt bankunionen og implementeringen af den såkaldte sixpack og twopack vedrørende økonomisk koordinering.
En bankunion består af flere elementer, og det, der sigtes mod på det her europæiske råd, er at nå til enighed om tilsynsdelen af bankunionen.
Hvor langt, vi kommer, vil bl.a.
afhænge af den diskussion, som finder sted i dag i ECOFIN.
I forhandlingerne om tilsynsdelen er der sket fremskridt, som styrker ikkeeurolandenes rettigheder, og det er noget, Danmark har været meget optaget af.
Diskussionen har særligt vedrørt forholdet mellem det nye tilsynsråd, som man skal have i det her tilsyn, og ECB's øverste organ, styrelsesrådet, hvor kun eurolandene er repræsenteret.
Det, der har været bekymringen for ikkeeurolandene, altså herunder også Danmark, har været, at de beslutninger, som blev truffet i tilsynsrådet, kunne omgøres af styrelsesrådet, og at ikkeeurolandene dermed kunne blive sat uden for indflydelse.
Nu tegner der sig en løsning.
Og kort fortalt er det en løsning, hvor tilsynsrådets beslutninger står ved magt, hvis ikke ECB's styrelsesråd aktivt modsætter sig de beslutninger inden for en vis frist.
Hvis styrelsesrådet underkender en tilsynsrådsbeslutning, kan ikkeeurolandene vælge, at de ikke ønsker at lade sig omfatte af den beslutning.
Det her er en sikkerhedsventil, kan man sige, men hvis den sikkerhedsventil så misbruges af ikkeeurolandene, har ECB så også mulighed for at afslutte samarbejdet med det pågældende land.
Det er en god ordning for Danmark.
Regeringen ønsker ikke at stå i vejen for, at eurolandene kan indgå i et samarbejde om et fælles banktilsyn, men jeg vil godt understrege, at det ikke er det samme, som at Danmark nødvendigvis skal deltage i det fælles tilsyn.
Som vi ser det, er det for tidligt at træffe beslutning om, om vi skal deltage, fordi vi ikke endnu kender de øvrige elementer i en egentlig bankunion.
F.eks.
kender vi ikke forslaget om en fælles afviklingsordning, og først når vi har det, vil vi foretage en samlet vurdering og på den baggrund så beslutte, om Danmark bør deltage eller ej.
Det var den første fase i den her styrkelse af ØMU'en.
Nu vender jeg mig så til den anden fase, som løber fra 2013 til 2014.
I anden fase er der lagt op til, at der i løbet af 2013 skal fremsættes et forslag om en fælles afviklingsmekanisme – den, jeg lige har talt om – som er et væsentligt led i en egentlig bankunion.
Der lægges ud over det op til, at eurolandene skal kunne indgå kontrakter med EU-institutionerne om f.eks.
vedtagelse af nationale reformer.
Den mulighed er også åben for ikkeeurolande, hvis de selv ønsker det.
Endelig er der så tredje fase, der ligger efter 2014, og som indeholder en række ret vidtgående forslag, bl.a.
at opbygge en finanspolitisk kapacitet for eurolandene, som kan absorbere asymmetriske stød, som et land kan blive ramt af.
Der lægges også op til en styrket koordination af nationale budgetter og af den økonomiske politik, særligt på skatte- og beskæftigelsesområdet.
De her forslag kan indebære traktatændringer, men som det ser ud nu, udskydes diskussionen om traktatændringer til efter valget til Europa-Parlamentet og til efter en ny kommission er på plads, og det vil sige, at vi taler om en gang i efteråret 2014.
Det foreslås også, at de her tre faser bygger på en styrkelse af den demokratiske legitimitet, og der skal særligt sikres en tæt involvering af Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter.
Det er jeg meget enig i.
Der er tale om beslutninger af vidtrækkende karakter, og det er helt afgørende, at de er solidt demokratisk forankret.
ØMU-diskussionen bliver helt sikkert svær.
Jeg tror grundlæggende, at eurolandene er enige om, at samarbejdet skal styrkes yderligere, men der er ikke enighed om, hvordan det skal ske, og i hvilket tempo det skal ske.
Det vigtige er, at der er en åben og konstruktiv diskussion om det her, som forhåbentlig leder i retning af en mere fælles forståelse, som tjener alle parter bedst.
Som de fire formand også skriver i deres rapport, er forslagene primært møntet på eurolandene, og der vil givetvis være forslag til tiltag, som vi på grund af vores euroforbehold ikke kan deltage i, men det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke skal deltage aktivt i diskussionerne.
Danmark har en grundlæggende interesse i et velfungerende euroområde og et velfungerende økonomisk samarbejde i EU, og derfor både skal og vil vi deltage aktivt og påvirke tingene.
Men vi skal selvfølgelig også respektere, at vi selv har valgt at stå uden for euroen, og at vi derfor hverken kan eller skal forhindre eurolandene i at træffe beslutninger, som snævert vedrører euroen.
Det var ØMU-diskussionen, som jeg som nævnt forventer bliver det overskyggende tema på mødet.
Der er også andre punkter på den dagsorden, vi har i de kommende dage.
Det gælder Kommissionens årlige vækstundersøgelse og et mandat til udenrigsrepræsentant Ashton og Kommissionen om at se på, hvordan man kan styrke den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
Endelig regner jeg også med, at der vil blive vedtaget en konklusionstekst vedrørende EU's udvidelse og også vedrørende situationen i Syrien.
Og så kan jeg i øvrigt henvise til min forelæggelse for Folketingets Europaudvalg tidligere i dag.
Tak