Tak for det, formand.
Emnet for dagens forespørgselsdebat er meget vigtigt, og det er også vigtigt for regeringen, for knive hører nemlig på ingen måde hjemme i nattelivet, og målet er helt klart:
Ingen skal af frygt for knivoverfald være bange for at opholde sig i det offentlige rum i aften- og nattetimerne.
Det tragiske drab på Jonas Thomsen Sekyere i Kødbyen den 17.
november 2012 viser desværre i al sin gru, hvorfor det er så væsentligt at have fokus rettet mod bekæmpelse af knive i nattelivet.
Jonas Thomsen Sekyere var en ung mand, som blot var i byen med sine venner for at more sig og endte med fuldstændig meningsløst at blive stukket ned.
Hertil kommer de bekymrende oplysninger fra Københavns Politi om, at antallet af anmeldelser af personfarlig kriminalitet med anvendelse af kniv i de senere år har været stigende i København.
Det er en udvikling, som regeringen tager meget alvorligt.
Lad mig indledningsvis slå det klippefast:
Regeringen tager på det kraftigste afstand fra dem, der bevæbner sig med knive.
Det er en adfærd, som der absolut ikke findes nogen undskyldning for.
Hvis man skal bære kniv i Danmark, skal det være som et værktøj og ikke som et våben.
Det siger sig selv, at det er fuldstændig uacceptabelt, når knivene bliver brugt til voldshandlinger.
Derfor ser regeringen selvfølgelig også med stor alvor på udviklingen, når antallet af anmeldelser af drabs- og voldsforbrydelser med anvendelse af kniv i København har været stigende siden 2009.
Antallet har altså været stigende siden 2009.
Tallet er nærmere bestemt steget fra 24 anmeldelser i 2009 til 106 anmeldelser i 2012.
Jeg skal dog understrege, at tallene ikke kun omfatter forbrydelser på offentligt tilgængeligt sted, men også f.eks.
knivvold, der begås i hjemmet.
Der er også sket en stigning i antallet af anmeldelser af ulovlig knivbesiddelse på offentligt tilgængelige steder i København fra 590 i 2009 til 725 i 2012.
Samtidig er det vigtigt at fremhæve, at det nu ser ud til, at problemet alene er stigende i København.
På landsplan har der således været et lille fald, et lille fald i antallet af anmeldelser af ulovlig knivbesiddelse på offentligt tilgængelige steder fra 2.196 i 2009 til 2.045 i 2012.
Størstedelen af landets politikredse har oplyst, at de ikke opfatter omfanget af besiddelse og anvendelse af knive i nattelivet som et stigende problem.
Det er vanskeligt at sige noget sikkert om baggrunden for udviklingen i København.
Statistikken siger heller ikke noget om, hvad der kendetegner de pågældende lovovertrædere.
Man kan frygte, at personer med tilknytning til rocker- og bandemiljøet tegner sig for en ikke ubetydelig del af statistikken.
I den forbindelse vil jeg gerne slå fast, at regeringen tager skarpt afstand fra adfærden i bandemiljøet.
Den skaber utryghed for almindelige borgere, man opfører sig på en måde, som på ingen måde er acceptabel.
Stigningen i antallet af anmeldelser af knivvold og ulovlig knivbesiddelse er en udvikling, som Københavns Politi også tager meget alvorligt.
Politikredsen har også bl.a.
på den baggrund iværksat en lang række tiltag.
Den 30.
november 2012 iværksatte Københavns Politi således en særlig plan for den tryghedsskabende og forebyggende indsats mod våben og personfarlig kriminalitet i by- og nattelivet, som løb frem til den 1.
januar 2013.
Politikredsen fortsætter her i 2013 den tryghedsskabende og forebyggende indsats med særlig fokus på den borgervendte kriminalitet.
I indsatsen indgår bl.a.
Københavns Politis samarbejde med Københavns Kommune i Tryg By-indsatsen, som skal sikre, at borgerne trygt kan færdes i byen, også i nattelivet.
Et af de redskaber, som Københavns Politi gør brug af, er oprettelse af de såkaldte visitationszoner, hvor politiet kan gennemføre stikprøvekontroller for at finde våben.
Brugen af disse zoner tilpasses, som man ved, løbende til den aktuelle situation.
Jeg har i øvrigt også noteret mig, at politidirektøren i København har tilkendegivet, at Københavns Politi nu vil analysere sagerne om voldsudøvelse med kniv med henblik på at få et mere præcist billede af udviklingen, så politiet kan sætte mere målrettet ind.
Bekæmpelse af personfarlig kriminalitet og besiddelse af knive i det offentlige rum indgår i øvrigt også i den særlig fokuserede indsats mod rocker- og bandemiljøet.
Regeringen har fra dag et haft et stærkt fokus på at bekæmpe bandekriminalitet, og indsatsen er gennem en række tiltag løftet til et nyt niveau, så vi i dag har den stærkeste bandeindsats nogensinde.
Med flerårsaftalen for politiet er der prioriteret ressourcer til en øget indsats i udsatte boligområder, der bl.a.
sætter målrettet ind mod bandernes rekrutteringsbaser i boligområderne.
Jeg kan også nævne, at der er oprettet målrettede såkaldte bandetaskforces i Øst- og Vestdanmark, der bistår politikredsene med en koordineret indsats mod den organiserede kriminalitet.
Desuden har man intensiveret den i forvejen forstærkede politiindsats, bl.a.
ved at skærpe patruljeringen og den politimæssige tilstedeværelse i områder, hvor banderne færdes.
Der efterforskes massivt mod banderne og deres kriminalitet, herunder ikke mindst i forbindelse med de drab og drabsforsøg, der har fundet sted.
Der er i den forbindelse varetægtsfængslet flere kendte bandemedlemmer.
Regeringen lægger vægt på, at der sideløbende med politiets store arbejde også i øvrigt gøres en indsats for vores unge i almindelighed for at påvirke de holdninger og forestillinger, som kan føre til en beslutning om at tage en kniv med i lommen, når man bevæger sig ud i nattelivet.
Regeringen indgik derfor i efteråret 2011 en aftale med Enhedslisten og Liberal Alliance om at afsætte en pulje på 4 mio.
kr.
årligt i 4 år til kriminalpræventive kampagner, herunder en forebyggelseskampagne mod knive i nattelivet.
På den baggrund iværksatte Det Kriminalpræventive Råd i december 2012 kampagnen »Natten er 99 pct.
fri for kniv«.
Kampagnen tager udgangspunkt i, at mange unge tror, at der er meget vold og mange har kniv med sig i nattelivet, men det er i realiteten – og heldigvis for det – kun få, der bærer kniv i nattelivet.
Opfattelsen af, at de fleste har kniv med i nattelivet, kan få nogle unge til at tro, at der er behov for at bevæbne sig med kniv, når man går i byen.
Det er derfor vigtigt også at gøre op med de myter, og kampagnen skal være med til at give unge et realistisk billede af virkeligheden.
Kampagnen løber i første omgang frem til april, og så vil det derefter blive evalueret, om der er grundlag for at fortsætte kampagnen i en længere periode.
Problemerne med knive i nattelivet og knive i øvrigt kan ikke løses med en automatreaktion i form af en strammere våbenlovgivning.
Det er allerede forbudt at bære kniv på offentligt tilgængelige steder uden et anerkendelsesværdigt formål.
Den, der bliver taget i at bære kniv i nattelivet eller i forbindelse med bandekonflikter, kan forvente en ubetinget fængselsstraf.
Sådan var det før regeringsskiftet, og sådan er det efter regeringsskiftet.
Ændringen af knivreglerne i 2012 betød, at lovgivningsforudsætningen om ubetinget fængselsstraf som altovervejende hovedregel i førstegangstilfælde blev erstattet af en mere afbalanceret sanktionsbestemmelse helt i tråd med Højesterets afgørelser på området.
Udgangspunktet er derfor nu, at førstegangstilfælde af overtrædelse af knivforbuddet straffes med bøde, men ved skærpende omstændigheder kan man fortsat idømmes en ubetinget fængselsstraf.
Nu når hr.
Peter Skaarup gjorde så meget ud af, at der var lempet i forhold til at bære kniv i nattelivet, vil jeg bare gerne sige fuldstændig klart og benytte lejligheden til at understrege, at lovændringen på ingen måde lempede sanktionen over for personer, der bærer kniv i nattelivet.
Det fremgår tydeligt af lovens forarbejder, som fastslår, at der er tale om skærpende omstændigheder, der kan begrunde ubetinget frihedsstraf, hvis en person bærer kniv på steder og under omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentielt voldelig karakter.
Det vil i praksis først og fremmest omfatte tilfælde, hvor en person bærer kniv i aften- og nattetimerne på diskoteker og værtshuse, men det gælder også i andre tilfælde, hvor der kan være en nærliggende risiko for de nævnte tilspidsede situationer, f.eks.
som følge af en bandekonflikt.
Hvis man går tilbage til lovgivningen, som den var før ændringen i 2012, vil det betyde, at f.eks.
en fisker, som ikke får taget kniven op af tasken eller ud af bilen, når fisketuren er slut, igen risikerer at komme i fængsel, uanset at der ikke er nogen reel risiko for, at pågældende kniv vil indgå i en farlig situation.
Jeg er naturligvis opmærksom på, at det i den forbindelse ved behandlingen af lovændringen i 2012 blev anført, at domstolene jo ikke var tvunget til at idømme ubetinget frihedsstraf.
Højesterets to afgørelser var jo netop et bevis herpå.
Hertil må jeg sige, at med lovændringen helt i tråd med Højesterets afgørelser er det netop gjort klart og tydeligt, at fiskeren og andre i samme situation ikke skal i fængsel.
Jeg må sige, at jeg ærlig talt har svært ved at forstå, hvorfor man kan være imod, at det nu fremgår klart af lovgivningen.
Afslutningsvis vil jeg bare sige, at det selvfølgelig er fuldstændig uacceptabelt, når folk bærer og bruger kniv som våben.
Det er desværre ikke muligt her i Folketinget at vedtage en lovændring, som med et snuptag får knivene og knivvolden til at forsvinde.
Men som jeg har været inde på, består indsatsen mod knive i nattelivet af en effektiv retshåndhævelse, en stærk politimæssig tilstedeværelse og indsats og et aktivt kriminalpræventivt arbejde, herunder ikke mindst den nuværende meget højt prioriterede og målrettede indsats mod de forhold, som vi ser udvikle sig i bandemiljøerne.
Det er efter regeringens opfattelse også disse midler, der skal sættes ind med, når det handler om at bekæmpe knive og knivvold i nattelivet.
Det er her, indsatsen skal ydes, og det er på den måde, det bedst bekæmpes.