Retsudvalget 2012-13
B 8
Offentligt
1200740_0001.png
1200740_0002.png
1200740_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. december 2012StrafferetskontoretJean Elisabeth Hørdum2012-0038-0007614917
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (B 8), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. november 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 (B 8) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren oplyse, hvilke muligheder danske myndighe-der har for at bistå en dansker der er hhv. anholdt, sigtet ellertiltalt i udlandet, eller som sidder i udenlandske fængsler, her-under hvordan dansk praksis er for at udøve en sådan bistand?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udenrigsministeriets Borgerservice, der har oplyst følgende:”Udenrigstjenesten hjælper danske statsborgere og personermed fast bopæl i Danmark, som får behov for bistand i udlan-det.Ifølge Wienerkonventionen er opholdslandets myndighederforpligtet til at underrette en frihedsberøvet udlænding om denpågældendes adgang til at sætte sig i forbindelse med ved-kommendes lands diplomatiske eller konsulære repræsentation,hvis han/hun ønsker det. Den samme pligt omfatter ikke ud-lændinge med fast bopæl i Danmark, men det er dansk praksisat yde disse samme konsulære bistand som danske statsborge-re, såfremt opholdslandet accepterer dette.Repræsentationen vil på den baggrund søge at få adgang til enpersonlig samtale med den frihedsberøvede. Repræsentationenvil tilbyde at formidle kontakt til pårørende i Danmark og til enadvokat, der lokalt har kompetencen og adgangen til føre sagenog give juridisk vejledning. Repræsentationen vil ligeledes un-der hensyntagen til sagens karakter og praktiske mulighederkunne støtte borgeren under dennes tilstedeværelse i opholds-landet ved at følge sagen og aflægge besøg i fængslet. Ambas-saden kan imidlertid ikke føre sagen for borgeren, og valg ogbrug af advokatassistance er altid borgerens eget ansvar, lige-som udgifter til advokatbistand skal afholdes af den pågælden-de selv.Repræsentationen har således ikke hjemmel til at afholde ud-gifter til advokat eller til for eksempel oversættelser, ekstrafor-plejning eller indkøb. Disse skal afholdes af borgeren selv.Fængslingssager er j.fr. Gebyrbekendtgørelsen imidlertid gene-2
relt undtaget for opkrævning af timebetaling, idet der dog skalbetales for ydelser, som har karakter af almindelig personbi-stand.”
3