Transportudvalget 2012-13
B 33
Offentligt
1228455_0001.png
1228455_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 20132013-241
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. februar 2013 stillet mig følgende spørgsmålB33 – 5 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. B33 - 5:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. februar 2013 fra Svend ogLilian Drews, Havnsø, jf. B 33 - bilag 7.

Svar:

Jeg har forelagt henvendelsen for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:”Lilian og Svend Drews beskriver efter Trafikstyrelsens opfattelse ganskeudmærket, hvordan alkolåse fungerer.At alkolåsene skal kalibreres med mellemrum, at der er mulighed for atindstille, hvilken promille alkolåsen skal reagere på, og at alkolåsene også kanprogrammeres, så der også skal afgives udåndingsprøve med mellemrum underkørslen, er helt korrekt.Det er også rigtigt, når Lilian og Svend Drews oplyser, at en række danskevirksomheder som en del af deres alkoholpolitik har fået monteret alkolåse ivirksomhedens køretøjer. Det gælder f.eks. Carlsberg.Trafikstyrelsen kan også bekræfte, at alkolåse benyttes i mange lande verdenover. Enten i forbindelse med programmer til personer, der har kørtspritkørsel, eller fordi der stilles krav om alkolåse i forbindelse med særligeformer for transport såsom transport af skolebørn.”Jeg noterer mig Trafikstyrelsens svar og vil i forlængelse heraf gerne giveudtryk for, at jeg respekterer det store engagement, Lilian og Svend Drewsudviser for at fremme alkolåse i Danmark.Lilian og Svend Drews arbejde var formentlig medvirkende årsag til, atFolketinget for et par år tilbage vedtog en lov om at indføre en alkolåsordningtil personer, der har fået dom for spritkørsel. Hertil kommer, at Lilian og SvendDrews også i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag B33, der
handler om at montere alkolåse i alle nye biler, har fulgt debatten tæt og harbidraget med værdifulde oplysninger til os politikere om, hvordan alkolåsenevirker i praksis, og hvordan de er sikret mod manipulation, senest vedfremmøde for Transportudvalget d. 28. februar.Jeg er fortsat af den opfattelse, at den rigtige vej frem i relation til alkolåse gårgennem EU-samarbejdet, da Danmark ikke kan indføre krav om alkolåse udenat overtræde EU-reglerne. I den forbindelse kan jeg orientere om, at EU-kommissionen har igangsat en analyse, hvor forskellige muligheder for at laveEU-regler om alkolåse vil blive undersøgt nærmere, herunder muligheden forat alkolåse monteres i alle motorkøretøjer eller i motorkøretøjer af bestemtetyper (f.eks. tunge køretøjer).Danmark vil naturligvis bidrage konstruktivt til dette arbejde, der ventesafsluttet i november 2013.Jeg vedlægger til udvalgets orientering den præsentation, som blev benyttet, daanalysen blev præsenteret på embedsmandsniveau i Bruxelles d. 4. februar2013.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen