Transportudvalget 2012-13
B 11
Offentligt
MINISTERENDatoJ. nr.
TransportudvalgetFolketinget
17. maj 20132012-4074
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. maj 2013stillet mig følgende spørgsmål 4vedrørende B 11 – Forslag til folketingsbeslutning om fortolkning af regler forcabotagekørsel, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen(DF).Spørgsmål 4:
Ministeren bedes redegøre for de centrale aspekter i den af Finland netopvedtagne lov vedrørende cabotagekørsel, herunder de benyttede virkemidler forat komme ulovlig cabotagekørsel til livs, og komme med en vurdering af, omden vedtagne lovgivning efter ministerens opfattelse er i overensstemmelsermed EU-forordningen på området?Svar:
Trafikstyrelsen har over for migoplyst, at styrelsen har gennemgået de nyefinske regler og har forstået dem, som følger:”Den finske godskørselslov er ændret for så vidt angår cabotagekørsel medvirkning fra den 25. april 2013 på følgende områder:Der er indført krav om, at transportkøberen eller dennes stedfortræder indenindgåelse af aftale om transport skal undersøge, om transportøren har ret til atudføre transporten som cabotagekørsel, og om transportøren er registreret imomsregistret.Desuden er definitionen af en cabotagetur blevet præciseret. Efter den finskedefinition af en cabotagetur slutter den første cabotagetur, når lasten lossesførste gang, den anden cabotagetur slutter, når lasten losses anden gang, ogden tredje cabotagetur slutter, når lasten losses tredje gang. Det er nupræciseret, at som losning anses også frakobling af en lastet trailer fra dentrækkende enhed, uden at lasten losses, undtagen hvis det drejer sig om atflytte traileren inden for et parkerings- eller lagerområde. Samtidig synesfølgende sætninger at være udgået af de finske regler: ”De i stk. 1, omhandledetransporter [cabotagekørsel] må kun udføres lejlighedsvist. Som lejlighedsvisetransporter betragtes ikke transporter, som udføres i henhold til en aftale, dergælder indtil videre eller længere end en uge, og heller ikke transporter med et
køretøj, som har udført mere end 10 transporter i Finland inden for de senestetre måneder.Endvidere er der indført krav om, at køretøjer fra andre EU-lande, der udførercabotagekørsel i Finland, skal anmeldes til køretøjsregistret inden syv døgnefter, at køretøjet er kommet ind i Finland.Endelig er der indført krav om, at der ved udførelse af cabotagekørsel i Finlandskal medføres et CMR-fragtbrev enten i papir- eller elektronisk form.”Spørgsmålet om tiltagenes overensstemmelse med EU-retten kan værevanskeligt at bedømme. Den finske definition af en cabotagetur strider modden fortolkning, som EU-Kommissionen har givet, hvorefter en cabotageturkan omfatte flere af- og/eller pålæsninger. EU-kommissionen har dog ikke fornærværende rejst en sag mod Finland for overtrædelse af reglerne. Der måendvidere stilles spørgsmålstegn ved kravet om registrering. Det vil i sidsteende være EU-domstolen, der afgør om de finske regler er i overensstemmelsemed EU-retten.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen