Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
B 1
Offentligt
1241312_0001.png
1241312_0002.png
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 25. april 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MOC/ J.nr. 2013-2458
Under henvisning til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalgsbrev af 17. april 2013 følger hermed social- og integrationsministerensendelige svar på spørgsmål nr. 13 (B1 om akuthuse).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sundheds- og Forebyggelsesud-valget.
Spørgsmål 13Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. april 2013 fra Pårørende-Netværket AntiStigma, jf, B1, 16 og 24 - bilag 5
Svar:PårørendeNetværket AntiStigma har rettet henvendelse til FolketingetsSundheds- og Forebyggelsesudvalg vedr. B1 om akuthuse til stofmisbruge-re.Det fremgår af PårørendeNetværkets henvendelse, at foreningen er optagetaf, at borgere med et behov har mulighed for at få et relevant og kvalificerettilbud, hvor der også tages hensyn til borgerens egne ressourcer og ønsker.Jeg er helt enig i dette fokus.Det er kommunerne, som har ansvaret for at tilrettelægge den konkrete be-handling og indsatsen til stofmisbrugere, så den er tilpasset den enkelteborgers situation og egne ressourcer. Indsatsen skal i henhold til servicelo-vens § 101 tilrettelægges ud fra en vurdering af den enkelte borgers situati-on og i dialog med borgeren. Indsatsen skal løbende justeres, så den heletiden er tilpasset borgerens aktuelle situation.Behandlingen skal tilbydes senest 14 dage efter kommunen har modtagetanmodning om at komme i behandling. Den enkelte borger har dog ret tilselv at vælge mellem offentlige og private godkendte behandlingstilbud aftilsvarende karakter som det, kommunen har visiteret til. I dette tilfælde bort-
2
falder behandlingsgarantien imidlertid, idet kommunen ikke kan garanteretidsperspektivet for det valgte tilbud.Det er som sagt kommunen, der skal foretage den konkrete vurdering af dettilbud, der skal gives til en borger. Men en borger har altid mulighed for atbenytte sig af sin ret til at klage over en afgørelse, hvis vedkommende eruenig i den.For så vidt angår B1 om at stille lovforslag, der sikrer opførelsen og driften afto akuthuse for stofmisbrugere, vil jeg gerne igen henvise til, at regeringensammen med satspuljepartierne ved satspuljeaftalerne i 2012 og 2013 afsat-te i alt 32 mio. kr. til at etablere et akut krisecenter for kaotiske stofmisbruge-re, der befinder sig i et akut og til tider livstruende krisesituation. Der er taleom et udviklingsprojekt, som skal afprøve en model for akutte krisecentre.Det glæder mig at læse, at PårørendeNetværket Antistigma allerede nu kanpege på konkrete positive erfaringer fra det akutte krisecenter på KongensØ.Projektet skal løbe frem til og med 2015, og evalueringen, der er tilknyttetprojektet, vil kunne bidrage med konkret viden om resultaterne og modellen.Derfor mener regeringen forsat ikke, at der er behov for at stille lovforslagmed krav om to akuthuse for stofmisbrugere.Jeg er meget optaget af, at vi sikrer, at den indsats, som borgerne tilbydes,er tilrettelagt, så den matcher borgerens behov, og at der så vidt muligt erdokumentation for, at indsatsen virker. Jeg har derfor også lanceret en stof-misbrugshandlingsplan, som netop har fokus på at styrke den sociale mis-brugsbehandling og sikre borgere med et stofmisbrug en målrettet og hel-hedsorienteret indsats af høj kvalitet.
Karen Hækkerup/ Anders Møller Jakobsen