EU er først og fremmest et samarbejde, der bygger på nogle fundamentale værdier.
Det gælder respekt for den menneskelige værdighed, frihed og ligestilling.
Det gælder demokrati, retsstaten og respekt for menneskerettighederne, herunder rettigheder for personer, der tilhører et mindretal.
Det er de værdier, der definerer, hvem vi er, og hvad EU står for.
Derfor lægger vi i regeringen stor vægt på, at alle europæiske lande overholder disse grundlæggende værdier og normer, som de har skrevet under på ved tiltrædelsen af EU og Europarådet.
Særligt for EU-landene fastslår Lissabontraktaten klart, at unionen bygger på værdierne.
Det er medlemsstaternes fælles værdigrundlag i et samfund præget af pluralisme, ikkeforskelsbehandling, tolerance, retfærdighed, solidaritet og ligestilling mellem mænd og kvinder.
Alle medlemsstater er forpligtet til at respektere disse værdier, og det er helt afgørende for, at et forpligtende fællesskab som EU kan fungere.
Der er altså ingen tvivl om Danmarks og regeringens holdning til dette spørgsmål.
Så er det også klart, at der er behov for et fuldt oplyst og gennemanalyseret grundlag, når der skal tages stilling til mulige overtrædelser af de grundlæggende værdier.
Ingen er tjent med at drage forhastede konklusioner.
Det er i første omgang op til Europa-Kommissionen og Europarådets Venedigkommission at sikre et sådant arbejde.
Det gælder også i tilfældet Ungarn.
Som bekendt kom premierminister Orbán til magten ved en jordskredssejr i 2010, der gav to tredjedeles flertal i parlamentet.
Det er et stort flertal, der i henhold til den ungarske forfatning giver mulighed for at ændre forfatningen.
Samtidig er det klart, at et sådant flertals magt skal udøves med ansvarlighed.
Siden valget har regeringen fået stemt en række forfatningsændringer igennem i parlamentet, senest den 11.
marts 2013, hvor den såkaldte fjerde forfatningsændring blev vedtaget i det ungarske parlament.
Afstemningen i det ungarske parlament om den fjerde forfatningsændring skete, på trods af at Europarådets generalsekretær, Thorbjørn Jagland, havde anmodet Ungarns parlament om en udskydelse, indtil Europarådets Venedigkommission havde haft mulighed for at fremkomme med deres vurdering af ændringernes afledte effekter.
Selv mødtes jeg med generalsekretæren for Europarådet, Thorbjørn Jagland, dagen efter den fjerde forfatningsændring blev stemt igennem i parlamentet.
Det gav mig anledning til over for generalsekretæren personligt og på regeringens vegne at give udtryk for den fulde danske støtte til Europarådets arbejde.
Vi drøftede, hvorledes der gennem indsatser fra Europarådet og EU kunne bringes klarhed over udviklingen i Ungarn.
Samme dag, den fjerde forfatningsændring blev vedtaget, gav Thorbjørn Jagland og Europa-Kommissionens formand, Barosso, i en fælleserklæring udtryk for deres bekymring og fastslog, at en detaljeret vurdering af ændringerne i forfatningen vil blive foretaget, og at det forventes, at Ungarn vil samarbejde.
Siden da har både Europarådet og Kommissionen fortsat deres analyse af forfatningsændringerne.
Europarådets Venedigkommission fremlægger en udtalelse i midten af juni, og den udtalelse må forventes at få stor betydning for, om Europarådets parlamentariske forsamling beslutter at igangsætte monitorering af Ungarn, sådan som forsamlingens monitoreringskomité indstillede i slutningen af april.
På grundlag af Europa-Kommissionens første juridiske analyser gav Barosso i en skrivelse af 12.
april til premierminister Orbán udtryk for Kommissionens alvorlige bekymringer over forfatningsændringernes overensstemmelse med EU-retten.
Kommissionen fortsætter sine juridiske analyser og vil tage de nødvendige skridt til at indlede traktatkrænkelsesproceduren, hvis det er relevant.
Og er der elementer i forfatningsændringen, som strider imod EU's traktater, skal det naturligvis håndteres.
Det siger sig selv, og det har jeg også gjort klart over for den ungarske regering.
Regeringen bakker således stærkt op om Europa-Kommissionens og Europarådets arbejde for at sikre fuld respekt for de grundlæggende rettigheder.
Det gælder i forhold til Ungarn, og det gælder i forhold til alle andre EU-lande.
De værdier, som vi er blevet enige om i EU, og som står beskrevet i traktaten, skal vi værne om, respektere og efterleve.
Det er ikke blot ord på et stykke papir.
Der ligger nøje overvejelser og stillingtagen bag.
Helt fra begyndelsen har vi været fælles om at skabe en fredelig sameksistens med hinanden i respekt for de demokratiske principper.
Men vores værdier er ikke kun vigtige for at sikre et stærkt internt i fællesskab.
De er også vigtige, for at Europa kan præge den globale udvikling.
Det er en alvorlig sag at slække på vores fælles værdier, og en mistanke herom fortjener derfor at blive grundigt undersøgt, før der tages stilling til eventuelle videre skridt.
Det er derfor det rigtige i denne sag at afvente Kommissionens og Europarådets konklusioner.
Og jeg skal på den baggrund og på regeringens vegne opfordre til, at Enhedslistens beslutningsforslag afvises.