Tak.
I Venstre er vi meget optaget af at sikre, at folk, der ikke har lovligt ophold i Danmark, bliver hjemsendt til afsoning i deres hjemlande.
Jeg kan nævne en lang række sager fra Nordjylland, hvor jeg er valgt og opstillet.
Man havde for nylig en sag med to svenskere, der begik væbnet røveri – det var et meget forfærdeligt røveri med store omkostninger for ofrene – og blev idømt 2 års fængsel for det.
De afsoner så i Danmark, og der må man undre sig over, hvorfor de pågældende ikke straks blev overført til afsoning i Sverige.
Der sker det, at de bliver prøveløsladt, og kort tid efter, altså her i 2012, begår de så endnu et røveri mod en bank, tror jeg det var.
Det viser med al tydelighed, at vi har nogle problemer i Kriminalforsorgen med afsoning i hjemlandet.
I det her tilfælde skulle de have været sendt til afsoning i Sverige, og der skulle have været taget hånd om, at de pågældende ikke vendte tilbage til Danmark.
Et andet eksempel, jeg kan nævne, er i virkeligheden en historie, jeg har hørt fra en politibetjent, og som handler om nogle af de østeuropæiske kriminelle, som tager til Danmark med henblik på at begå indbrud – vi har en kedelig europæisk rekord i indbrud – i almindelige danskeres hjem.
Politiet er dygtige nok til at fange dem, de bliver idømt en straf, de udstår straffen i et dansk fængsel og bliver så hjemsendt til deres pågældende land for kort tid efter at vende tilbage og begå flere indbrud.
Der tror vi i Venstre på, at det ville have en præventiv effekt, hvis de pågældende afsonede i et østeuropæisk fængsel frem for i et dansk fængsel.
Berlingske Tidende var i forbindelse med en artikel for nogle måneder siden ude at besøge Københavns fængsler, som jo er fyldt med udenlandske kriminelle – mennesker, der ikke har lovligt ophold i Danmark, men som er kommet hertil, har forbrudt sig imod vores samfunds regler, er blevet fanget af politiet, idømt en straf og nu sidder og afsoner eller venter på at få en dom.
Berlingske Tidende talte med fængselsinspektøren, der bekræfter, at det er et stigende og voksende problem.
Jeg tror, det er næsten halvdelen af dem, der sidder i de københavnske fængsler, som ikke har lovligt ophold i Danmark, og som er udenlandske statsborgere, og det tal er i voldsom vækst.
De talte også med en rumæner, som sad i Københavns fængsler, og han fortalte om, hvor fantastisk det var at være i Danmark.
Jeg kan ikke huske citatet præcist, men det lyder noget i retning af, at han havde siddet i fængsler i Holland, i Tyskland, andre steder i Europa, men der var ikke noget, der var så godt som at sidde i et dansk fængsel.
Han skulle helt sikkert tilbage til Danmark.
Det er altså en person, der sidder inde, fordi vedkommende har begået kriminalitet, men det er det syn, en række udenlandske kriminelle har på det danske samfund, og de betragter det som en badeferie at sidde i et dansk fængsel.
Derfor har vi fremsat det her beslutningsforslag sammen med de øvrige borgerlige partier, altså for at sikre, at man får overført så mange som overhovedet muligt til afsoning i hjemlandet.
Og vi er da kede af, at justitsministeren og en række partier – det tyder på, der er et flertal, selv om vi ikke har hørt Enhedslisten – der vil afvise det her beslutningsforslag under henvisning til, at man har lavet en aftale om Kriminalforsorgen, som med justitsministerens ord overhaler det her beslutningsforslag indenom.
Det er jo et mærkeligt udsagn at komme med fra justitsministerens side, for det her beslutningsforslag indeholder en lang række redskaber, bilaterale aftaler, en genforhandling af EU-reglerne, en hasteprocedure ved domstolene – ting, som rent faktisk vil føre til, at flere udlændinge blev dømt hurtigere, blev udsendt hurtigere og afsonede i deres hjemlande, i stedet for på danske skatteborgeres regning.
Der er ikke nævnt et eneste ord om de her initiativer i den aftale om Kriminalforsorgen.
Det er rigtigt nok, at der i aftalen om Kriminalforsorgen er en overskrift, der handler om nye, klare måltal for hjemsendelse, men måltallene er måltal for bureaukratiet og ikke måltal for, hvor mange der skal hjemsendes, og der savner vi en klar politisk ambition fra justitsministerens side.
Så er jeg da glad for aftalen, som jo er et skridt i den rigtige retning.
Der er jo en grund til, at både Liberal Alliance og De Konservative vil stemme for beslutningsforslaget – sådan hørte jeg i hvert fald ordførertalerne.
De er med i forliget, og det er Venstre ikke.
Og grunden til, at de her ting er indført, er, at de borgerlige partier har siddet rundt om forhandlingsbordet.
Nogle af os har så forladt forhandlingerne, og andre er blevet, men det her er ikke ting, der er kommet ind i aftalen på justitsministerens initiativ.
Det er nogle, der er kommet ind i aftalen på initiativ af de borgerlige partier.
Derfor synes jeg, at justitsministeren skulle lade være med at sige, at vi er politisk enige om det her, for det er vi ikke.
Det er jo derfor, at regeringen anbefaler at stemme det her beslutningsforslag ned.
Det synes vi i Venstre er ærgerligt, og vi synes, at det siger noget om, hvordan regeringen prioriterer det her område.
Hvis man havde et oprigtigt ønske om at sikre, at udlændinge afsoner i deres hjemlande, så kæmpede man da for at forbedre de EU-regler, der ligger, som jo kun giver mulighed for, at de udlændinge, der er idømt mere end 6 måneders fængsel eller har mere end 6 måneder tilbage af deres reststraf, kan afsone i deres hjemlande.
Hvis man reelt ønskede at sørge for, at udlændinge afsoner, ikke på danske skatteborgeres regning, men på deres hjemlands, ville man da forsøge at indføre bilaterale aftaler med en række lande, sådan som vi lægger op til i det her beslutningsforslag.
Derfor forstår jeg ikke, at justitsministeren afviser de bilaterale aftaler, sådan som ministeren gjorde i sin tale.
Sådan et land som Polen, der jo har fået en udskydelse af implementeringen af EU-reglerne frem til 2016, har jo ikke noget ønske om at tage imod deres egne statsborgere, hvis man ikke laver en bilateral aftale.
Så har vi det Venstre fint med, at vi må binde lidt penge i enden af den aftale, ikke forstået sådan, at der skal sendes en tusindkroneseddel eller 10.000 kr.
efter en udenlandsk statsborger, der skal afsone i Polen, men det kunne være en hjælp til opbygning af det polske fængselssystem.
Vi har dygtige fængselsfunktionærer, som kæmper i de danske fængsler med udenlandske indsatte, som ikke er lette at håndtere, og de sidder måske inde med noget viden, som de kunne bruge Polen.
Vi kunne måske hjælpe med at opbygge nogle fængsler i Polen, der gør, at de i større omfang kan tage imod egne statsborgere.
Men i stedet for gå med til de her ting sidder justitsministeren på sine hænder og henviser til en aftale, som der er et meget begrænset indhold i.
Jeg kan love justitsministeren, at for Venstres vedkommende vil vi forfølge den her sag, og vi vil forfølge, om de initiativer, der er i aftalen, som Venstre ikke er en del af, rent faktisk fører til, at flere bliver overført til afsoning i hjemlandet.
Vi tvivler meget kraftigt på det.
Til sidst bliver jeg bare nødt til at sige, at jeg forstår simpelt hen ikke, hvorfor de partier, der stemmer imod det her beslutningsforslag, ikke i det alternativ, de stiller op, nemlig aftalen om Kriminalforsorgen, har indført et måltal, hvor man har sat et præcist mål for, hvad det her skal føre med sig.
Hvad skal resultatet være?
Hvad skal der komme ud af det?
Man har sat flotte målsætninger op for bureaukratiet, for hvilke regler og retningslinjer der skal overholdes, men man har overhovedet ikke fokuseret på, hvad der kommer ud af det.
Det, der kan overraske endnu mere, er, at der, hvis man læser lidt videre i aftalen, er et andet område, som regeringen prioriterer højere, hvor man netop har lavet en målsætning.
Der står på side 11 i aftalen om Kriminalforsorgen, at man i forbindelse med de nye initiativer i forhold til resocialisering har sat det mål op, at de skal føre til et fald i belæg på ca.
50 pladser i 2016 i forhold til det nuværende kriminalitetsbillede.
Så i forhold til resocialisering og de initiativer, der er aftalt der, tør man godt sætte et mål op for, hvad resultatet skal være, men når det handler om afsoning i hjemlandet, kan det ikke lade sig gøre.
Det afslører med al tydelighed, at regeringen reelt ikke ønsker at prioritere afsoning i hjemlandet.
Man har fokus på resocialisering og på, hvad udenlandske afsonere skal lære i de danske fængsler.
Man har ikke fokus på, hvordan man hurtigst muligt får sendt dem hjem.
Hvis man havde det, havde man stemt for det her beslutningsforslag.
Det må vi erkende tilsyneladende ikke er tilfældet.
Men jeg skal alligevel takke for den behandling, som Tinget har givet beslutningsforslaget, og håber, at vi kan få sat fokus på nogle af tingene heri i den følgende udvalgsbehandling.
Og så skal jeg sige, at Venstre selvfølgelig støtter beslutningsforslaget.