Tak for det.
Lad mig indledningsvis slå fast, at social dumping, hvad ansigt det måtte vise sig ved, og i hvilken afskygning det måtte findes i, er uacceptabelt og i vores øjne ødelæggende for vores samfund.
Social dumping er undergravende for de rettigheder, der er opbygget i Danmark igennem generationer.
Det er uretfærdigt over for danske lønmodtagere, der gerne vil passe deres arbejde.
Det er uretfærdigt over for danske virksomheder, som gerne vil sørge for, at deres medarbejdere har ordentlige vilkår.
Det er undergravende for vores politiske ønske om at have et ordentligt og gennemreguleret dansk arbejdsmarked, og når det er undergravende for vores arbejdsmarked, er det også undergravende for vores velfærdssamfund.
Vi får ikke de skatteindtægter ind, vi skal have, og der er borgere, der ikke aflønnes, som de skal.
Vi underminerer med andre ord det Danmark, vi gerne vil have.
Indsatsen mod social dumping er uhyre vigtig, og den har vel aldrig været stærkere, end den er netop nu.
Vi har fra regeringens side sammen med Enhedslisten gjort det til en hovedprioritet fra starten.
Vi har afsat flere midler til et koordineret, ordentligt samarbejde myndighederne imellem.
Det betyder, at i dag kan SKAT, politi og Arbejdstilsynet i fællesskab tage ud på de grønne områder, på byggepladser og andre steder, hvor vi har problemer med social dumping.
Vi har skærpet indsatsen mod cabotagekørsel, den ulovlige af slagsen.
Vi har netop andenbehandlet et lovforslag, hvor vi nu forbedrer kvaliteten i vores RUT-register, og vi har tænkt os at blive ved.
For i alt for mange år har dem, der ikke ønsker at overholde spillereglerne, haft for lette vilkår, og i for mange år – synes vi – har der også været en for stærk politisk tendens til at sige, at så må det være fagbevægelsen, der løser problemerne.
Det er klart, at arbejdsmarkedets parter kan meget, de gør også meget, men der skal også være politisk vilje til det.
Enhedslisten har sammen med regeringen valgt at tage ansvaret for nogle konkrete forbedringer på området, og det er en indsats, der bygger oven på den grundlæggende præmis, at vi anerkender det europæiske samarbejde, vi er en del af.
Når vi er en integreret del af det europæiske samarbejde, gælder der heldigvis – skulle jeg til at sige – også regler for, når arbejdstagere og når virksomheder bevæger sig over grænser.
Det indre marked og den frie bevægelighed mener vi er en fordel både for danske lønmodtagere og for danske virksomheder.
Når det en fordel for danske lønmodtagere og danske virksomheder, er det det selvfølgelig også for udenlandske lønmodtagere og udenlandske virksomheder.
Men præmissen for, at vores indre marked fungerer efter hensigten, og at det ikke bliver en konkurrence, der går nedad eller på laveste fællesnævner, er selvfølgelig, at vi med de midler, der er til rådighed – nogle gange er der behov for at udvikle nye, og det har vi også gjort – bekæmper den sociale dumping og unfair konkurrence, der er til stede.
Der er selvfølgelig også udfordringer forbundet med EU's regler om den frie bevægelighed.
For det første er det klart, at når der er medlemslande i EU, der har et markant lavere lønniveau, end vi har i Danmark, så vil det selvfølgelig for nogle være attraktivt at komme hertil, også med aflønning på dansk jord, der går under det danske lønniveau.
For det andet har vi jo tradition for i Danmark i virkeligheden at have en ret svag beskyttelse, hvad angår afskedigelser, fordi vi som en del af hele vores måde at tænke den danske model og dansk flexicurity på, har andre opsigelsesfrister, end man har mange andre steder.
Det her er nogle af de udfordringer, der oprindelig lagde grundlaget for en østaftale under den tidligere regering.
Østaftalen indebar, at borgere fra nye lande skulle have arbejdstilladelse og arbejde på sædvanlige danske vilkår.
Østaftalen kunne på det tidspunkt lade sig gøre, fordi udvidelsestraktaterne gav mulighed for at begrænse EU-traktatens regler om fri bevægelighed i en overgangsperiode.
Den overgangsperiode er imidlertid udløbet, og de konkrete forslag, der indgår i B 89 kan derfor ikke lade sig gøre.
Vi synes fra regeringens side, at vi i stedet skal sætte ind andre steder.
Vi skal for det første stadig væk arbejde med at styrke RUT-registeret, og vi skal fortsætte den tilsyns- og kontrolindsats, der er behov for rundtomkring på danske arbejdspladser for at slå ned på deciderede ulovligheder.
For det andet skal vi jo ikke kun i ord, men også i handling bakke op om den danske model og parternes rolle i at sikre, at der er ordentlige løn- og arbejdsvilkår i Danmark.
Det må jo altså også betyde, at vi fra lovgivningsmagtens side ikke sætter spørgsmålstegn ved eksempelvis konfliktretten.
For det tredje synes jeg, der er grund til at tage afstand fra de arbejdsgivere i Danmark, der udnytter det fleksible danske arbejdsmarked til at ansætte arbejdstagere til langt under sædvanlige vilkår.
For det fjerde skal vi jo hele tiden sørge for, at vores danske arbejdsløse bliver kvalificeret og i stand til at tage de job, der nu engang er på det danske arbejdsmarked, og som også vil komme eksempelvis i forlængelse af de meget store anlægsinvesteringer, som vi ruller ud over det danske samfund i løbet af de kommende år.
Så lad mig derfor afslutningsvis sige:
Indsatsen mod social dumping, kampen for fortsat at sikre et gennemreguleret, ordentligt dansk arbejdsmarked stopper ikke.
Vi har intensiveret indsatsen mod social dumping med en række forskellige metoder og en række forskellige indsatser.
Det vil vi fortsætte med at gøre, men vi ønsker hverken at krænke EU-traktaten eller for den sags skyld melde os ud af EU.