Socialudvalget 2012-13
B 68
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. maj 2013
KMP/ J.nr. 2013-1339
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. maj 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 2 ad B 68 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efterønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål nr. 2:”I hvor mange sager har kommunerne, i forbindelse med ændring af service-niveau for en borger, valgt at lade borgeren beholde det nuværende ser-viceniveau, mens sagen behandles i det sociale nævn og endvidere redegø-re for reglerne for disse muligheder jf. gældende lovgivning.”
Svar:Social- og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse af data for, i hvor man-ge sager kommunerne i forbindelse med ændring af serviceniveauet, når dehar truffet en konkret og individuel afgørelse for en borger, har valgt at ladeborgeren beholde det nuværende serviceniveau, mens sagen behandles iDet Sociale Nævn.Som det fremgår af mit svar af 31. august 2012 på spørgsmål 386 fra Folke-tingets Socialudvalg har en kommune efter retssikkerhedslovens § 72 mulig-hed for undtagelsesvist selv at kunne tillægge en klage opsættende virkning.Forhold, der kan tale for, at en myndighed tillægger en klage opsættendevirkning, kan være, at der er en vis tvivl om afgørelsen, at dens iværksættel-se vil have vidtrækkende konsekvenser for borgeren, som ikke – eller kunvanskeligt – lader sig genoprette.Ved vurderingen af, om en klage skal tillægges opsættende virkning, børkommunen ifølge Ankestyrelsens principafgørelse R-6-03 tage udgangs-punkt i en vurdering af, om klageadgangen vil blive gjort illusorisk, eller om
2
underinstansens afgørelse i væsentlig grad vil miste sin betydning eller øje-medet, hvis klagen ikke tillægges opsættende virkning. Opsættende virkningpå dette grundlag antages kun at kunne anvendes i meget begrænset om-fang.Der kan klages over et afslag på at tillægge en klage opsættende virkning.
Karen Hækkerup/ Dorte Bech Vizard