Jeg vil sige tak til i hvert fald Venstre for en positiv tilgang til det her beslutningsforslag.
Men jeg må jo så også konstatere, at hvis man kigger på de andre partiers ordførertaler, ses det, at det her forslag ikke er noget, vi ser ud til at få flertal for, om end det ville være ekstremt positivt, hvis det var, at regeringen i hvert fald undlod at gennemføre det, som man har tænkt sig, nemlig at slette fingeraftryk fra sigtede i Danmark efter 10 år.
Det havde været fornuftigt, hvis man undlod det.
Vi vil selvfølgelig under udvalgsbehandlingen prøve at arbejde videre med det her beslutningsforslag og se, om vi kan få regeringen i tale på nogle stræk.
Men efter det, der er sagt i dag, ser det umiddelbart svært ud.
Og man kan i virkeligheden undre sig over det, for den regering, vi har nu, er jo egentlig på alle måder kommet skidt fra start, og nu på andet år har regeringen store problemer – både med troværdigheden og også med vælgeropbakningen.
Det tror jeg ikke man går for langt ved at sige.
Regeringen har en svag politik på retsområdet efter Dansk Folkepartis opfattelse, og med til det hører åbenbart også, at man nu vil handicappe politiets mulighed for at opklare kriminalitet ved at sætte politikredse i gang med at slette gamle fingeraftryk på manuel vis, har jeg forstået.
Vi har spurgt justitsministeren, hvordan det skulle foregå i praksis, om der var maskinelle måder, man kunne gøre det her på, og det har været lidt svært at få svar på, hvordan det præcis skulle foregå.
Og under alle omstændigheder er det noget, der koster penge, og det er noget, der koster ressourcer, og det er noget, der koster dyr efterforskningstid, fordi man så vel på anden vis skal til at prøve at se, om man kan rekonstruere gamle spor eller beviser, når man nu ikke har fingeraftrykkene længere.
Jeg har nævnt den såkaldte amagermandsag nogle gange under debatten.
Sagen var jo, at der var en person, der var mistænkt for mordet på en ældre dame, men som desværre dengang klarede frisag.
Amagermanden var kun sigtet, men blev aldrig anklaget for mordet.
Men tænk, hvis man havde slettet beviserne fra dengang, så han senere var sluppet for at blive dømt for det mord også.
Det havde gjaldt dna-materialet, og det kunne også have gjaldt fingeraftryksmateriale.
Det giver også sig selv, at man ved at slette fingeraftryk fra sigtede efter 10 år på et eller andet tidspunkt med matematisk sikkerhed vil have hjulpet flere kriminelle til at slippe for straf.
Og hvad er så nytten, hvad er begrundelsen for det?
Man kan sige, at den var der , hvis der var en meget tydelig begrundelse, som regeringen kunne stille sig op med her i Folketinget og sige:
Det er ekstremt vigtigt af hensyn til det og det, at vi gør det her.
Men det er svært at få øje på den tydelige begrundelse, og jeg synes, det er meget godt karakteriseret ved, at den tilgang til det, man har fra henholdsvis Socialdemokraterne og SF, er meget forskellig i de ordførertaler, der er leveret i dag.
Man har ikke et samlet svar på, hvad det er, der er nytten ved at slette vigtige efterforskningsmaterialer.
Vi har heller ikke fået at vide med nogle konkrete eksempler, om der er nogen sigtede i dansk retshistorie, som har lidt under, at deres fingeraftryk skulle være blevet gemt i en lidt længere periode, end de måske havde regnet med, og selvfølgelig er der ikke det.
Der er ikke nogen, der har særligt fokus på, at der – fordi man har været sigtet i en sag for lang tid siden – ligger et fingeraftryk eller for så vidt et dna-spor, hvis det var det, i politiets arkiver, alene af den grund, at man, i hvert fald hvis man er uskyldig, selvfølgelig aldrig kommer i en situation, hvor man kan blive sigtet for ny kriminalitet.
Så det er svært at få øje på nogle begrundelser og nogle eksempler, der kunne konkretisere, hvorfor det er, regeringen føler sig så sikker på, at det, som Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol sagde i 2008, stadig væk skulle være gældende her i 2013, hvor det jo først er, at regeringen er gået i gang med at implementere det, man åbenbart stadig væk mener var beskeden fra menneskerettighedsdomstolen i 2008.
Så altså, hvis der skulle være nogen som helst linje i det, som regeringen foretager sig i retspolitikken, så burde man også kunne tillade sig at sætte spørgsmålstegn ved, om der ikke er sket en ny udvikling, der kunne betyde, at man kunne ændre signaler på det her område.
Som sagt har jeg svært ved at forstå, at det skulle kunne genere nogen, at der er tale om en registrering af et fingeraftryk i et register, som egentlig kun benyttes til at eftersøge potentielle kriminelle.
For det er jo ikke sådan, som også hr.
Tom Behnke var inde på i sin tale heroppefra, at et fingeraftryksregister indebærer noget som helst andet, end at man kan sammenligne fingeraftryk.
Det er jo ikke sådan, at et fingeraftryk kan bruges i sundhedsmæssig henseende eller medføre nogen af de store katastrofer, som nogle gerne vil sige at Dna-registeret kunne medføre.
Der er i virkeligheden ikke tale om, at det kan bruges til andet end bare at finde en person ud fra et fingeraftryk, og det burde jo ikke være noget problem, at det kunne lade sig gøre – tværtimod, synes vi i Dansk Folkeparti.
Det er helt givet, set med vores øjne, at det her sammen med sletningen af dna-profilerne vil kunne betyde, at flere kriminelle vil kunne undslippe deres straf i fremtiden og undgå at blive dømt for kriminalitet, hvis et folketingsflertal ikke vil stoppe det, som Justitsministeriet og justitsministeren er i gang med.
I Dansk Folkeparti er vi egentlig ikke i tvivl om, at det kunne være en rigtig stor fordel – når vi nu er ved snakken om registre – hvis alle danskere og indvandrere var i Dna-registeret, for på den måde ville myndighederne til enhver tid kunne finde dem, der måtte forbryde sig mod loven, hvis de efterlader sig et dna-spor i forbindelse med en kriminel handling.
Det skal i den sammenhæng selvfølgelig pointeres, at det i høj grad også vil komme eventuelle anklagede til gode, hvis man havde et sådant register.
Den anklagede vil jo kunne frikende sig selv ved at stå i registeret, fordi man på den måde vil kunne udelukke vedkommende fra at have begået den pågældende kriminalitet, hvis man har vedkommendes dna; det vil være en nem måde at gøre det på.
Jeg tør ikke tænke på, hvis Danmark havde været i den situation, som Boston har været i i den forgangne uge.
Der havde man i flere dage to ekstremt kyniske og voldsparate terrorister på fri fod.
De viste sig senere at fortsætte deres terror; de dræbte en betjent og sårede en anden og skabte panik i et døgns tid, inden politiet omsider kom på sporet af disse to terrorister med tjetjensk baggrund.
Tænk, hvis Bostons politi havde haft dna til rådighed, fingeraftryk til rådighed, ved at alle var registreret i et sådant register – så ville man stille og roligt kunne have gået ind i de to terroristers lejligheder en nat, mens de sov, og så ville man kunne have sparet Boston og hele verden for et mareridtsagtigt døgn.
Så der er gode grunde til, at vi følger med tiden og ser på, hvor vi kan spare både samfundet og politiet for mange ærgrelser, meget postyr og mange ressourcer ved at lave registre, der efter vores opfattelse ikke vil krænke nogen som helst.
I øjeblikket er dansk politi under et historisk hårdt pres på grund af den stadig eskalerende bandekrig, som ser ud til at være en permanent ting, også selv om der gøres meget store bestræbelser på at undgå den.
Man kan ikke være i tvivl om, at netop den banderelaterede kriminalitet er kendetegnet ved meget få vidner og mange kriminelle overgreb, som oftest kun opklares ved hjælp af tekniske beviser og meget grundig efterforskning fra politiets side.
Og der er det jo destruktivt og modproduktivt i forhold til politiets arbejde, når Folketinget – om nogen Folketinget – gør det vanskeligere for politiet at passe deres arbejde.
Nu skal de så indsamle flere beviser, bruge mere tid på efterforskning og mindre tid på opklaring af eksempelvis bandekriminalitet, når et folketingsflertal accepterer sletning i fingeraftryksregisteret.
Dette er for os i Dansk Folkeparti bekymrende, unødvendigt og ødelæggende for effektiviteten hos politiet i en tid, hvor den kriminalitet, der ofte er vidneløs, stiger, og imens kan banderne og den organiserede kriminelle brug af forrående metoder fortsætte, fordi vi gør tingene sværere fra Folketingets side.
Vores opgave burde i virkeligheden være at gøre tingene nemmere for politiet i deres meget, meget ressourcekrævende arbejde.