Socialudvalget 2012-13
B 62 Bilag 3
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.B 62
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 30. maj 2013
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om klare regler for definition af enligeforsørgere og enlige pensionister[af Finn Sørensen (EL) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 8. februar 2013 ogvar til 1. behandling den 14. maj 2013. Beslutningsforslagetblev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudval-get.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL ogLA) indstiller beslutningsforslaget tilforkastelse.Etmindretali udvalget (EL og LA) indstiller beslut-ningsforslaget tilvedtagelse uændret.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og RadikaleVenstre afviser forslaget, men mener, at det vil være hen-sigtsmæssigt, at Social- og Integrationsministeriet gør Udbe-taling Danmark særskilt opmærksom på den kritik, somOmbudsmanden har udtalt i forbindelse med forskelligemyndigheders behandling af sager om socialt bedrageri – ogsærlig på de retningslinjer for god sagsbehandling, som Om-budsmanden har fremhævet at myndighederne skal være op-mærksomme på. Udbetaling Danmark er som ny myndighedved at udarbejde og tilpasse de administrative instrukser, ogderfor er det afgørende for borgernes retssikkerhed, at sags-behandlingen tilrettelægges sådan, at der tages højde for deretningslinjer, der er udmeldt af Ombudsmanden.Dansk Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folke-parti er meget optaget af, at ingen borger skal anklages ellerdømmes for socialt bedrageri, uden at ens forhold er grun-digt vurderet og vurderet på grundlag af flere instansers ellerpersoners vurderinger, og at flere aspekter skal undersøgesnøje. Enhedslisten er optaget af at følge en model med noglefaste punkter. Det finder Dansk Folkeparti, Venstre og DetKonservative Folkeparti, ikke hensigtsmæssigt, da vi ønskerat sikre borgernes retssikkerhed bedst muligt, og her kan dervære forskel fra person til person. Ingen, heller ikke enligeforsørgere eller enlige pensionister, lever ens liv, og det skalder tages højde for, når det vurderes, om man er enlig for-sørger eller enlig pensionist. Enhedslistens forslag virkermeget skematisk og teknisk. For Dansk Folkeparti, Venstreog Det Konservative Folkeparti er det vigtigt, at det drejersig om levende mennesker, og derfor bakker vi ikke op omforslaget i dets ordlyd, men vi ønsker, at der arbejdes henmod mere ensartethed på området og afviser ikke, at der erbehov for ændringer i forskrifter og kontrolvejledninger. Detligger Dansk Folkeparti, Venstre og Det Konservative Fol-keparti meget på sinde, at det essentielle altid må være, atborgeren behandles korrekt, og at det ikke må ende med, atman for at leve et liv med kvalitet og med socialt samværmed andre dømmes for at være social bedrager.Enhedslisten fastholder forslaget, da der ikke under de-batten af forslaget er fremkommet konkrete argumenter im-od dette udover vage bemærkninger om, at reglerne ogsåkan blive for klare og enkle. Det er positivt, at regeringen vilindskærpe Ombudsmandens udmærkede retningslinjer overfor Udbetaling Danmark (men dog bemærkelsesværdigt, atregeringspartierne ikke nævner, at det også skal indskærpesover for kommunerne, som trods alt stadig varetager hoved-parten af sagsbehandlingen). Det er positivt, at Venstre,Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti eventueltvil se på mere ensartethed i sagsbehandlingen og eventuelleændringer af forskrifter og kontrolvejledninger. Men ingenaf delene er tilstrækkelige. Det er nødvendigt at erkende, atde gældende regler åbner for vilkårlighed i forvaltningen,for unødig mistænkeliggørelse af borgerne og for, at kom-munerne bruger alt for mange ressourcer på kontrol. Det ergrundlæggende reglerne, det er galt med, hvis man vel atmærke ønsker at styrke borgernes retssikkerhed i forbindel-se med anklager om socialt bedrageri. Derfor skal reglerneklargøres. Det er dobbelt vigtigt, når man ser på ændringer-
AX015183
2
ne af kontanthjælpssystemet, som vil medføre, at mangeflere tusinde kontanthjælpsmodtagere vil blive udsat forkontrol af, om de lever i et »ægteskabslignende forhold«.Enhedslistens forslag er klart og enkelt, nemt at administrereefter, til gavn for borgernes retssikkerhed og kommunerneskontrolarbejde.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Uffe Elbæk (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)Anne Baastrup (SF)fmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V)Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 62Bilagsnr. Titel11. udkast til betænkning22. udkast til betænkning