Tak for det, og tak for alle de faldne bemærkninger.
Det er vigtigere end nogen sinde, at vi har øje for de danske virksomheders konkurrenceevne og dermed mulighederne for at vækste og skabe job.
Det har den nuværende regering også et eller andet sted erkendt med den vækstplan, som regeringen lagde frem forleden dag.
Men der er flere måder, vi kan angribe den her problemstilling på, og en af dem er, at vi har opmærksomheden rettet mod de administrative byrder.
Jeg er helt med på, at der er forskellige former for byrder, og der er også nogle byrder, som kan have en positiv effekt, også for erhvervslivet, men det, vi her har fokus på, er altså de administrative byrder, dem, der ikke umiddelbart er forbundet med en konkurrenceforbedring eller en produktivitet.
Dette at beskæftige sig med de administrative byrders reduktion er en uhyre vigtig opgave.
Det er en central del af at forbedre virksomhedernes konkurrenceforhold og rammevilkår.
Det er en helt nødvendig proces, og jeg tror også, man må erkende, at det er en fortløbende proces.
Med det her beslutningsforslag stiller Venstre og Konservative en betydelig mere ambitiøs målsætning på det her område, end den nuværende regering har stillet i udsigt.
I dag har regeringen kun som målsætning, at de samlede administrative byrder skal være lettet i 2015, og man må sige, at formuleringen »skal være lettet« rummer meget elastik, det er ikke forpligtende.
Med det her beslutningsforslag foreslår V og K en konkret målsætning.
Vi ønsker nemlig at optimere indsatsen og strategien for at lette erhvervslivets administrative byrder, og vi foreslår, at byrderne reduceres med 10 pct.
inden 2015 målt i forhold til 2011.
Da Venstre og Konservative var i regering, arbejdede vi målrettet med at nedbringe virksomhedernes omkostninger i forbindelse med opfyldelsen af de administrative pålæg.
Også dengang iværksatte vi tiltag for at forbedre konkurrenceevnen og frigøre ressourcer til virkelyst og produktudvikling.
Det er stadig vores hensigt at arbejde ad det spor.
Og det arbejde, vi dengang satte i gang, lykkedes i høj grad.
Ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsens officielle tal er virksomhedernes administrative byrder faldet med 24,6 pct.
målt ved den såkaldte AMVAB-metode.
Byrderne faldt fra et niveau på 30,9 mia.
kr.
i 2001 til 23,3 mia.
kr.
i december 2010.
Det er et godt resultat, men ikke nok, og vi skal videre.
Det lykkedes VK-regeringen at nedbringe de administrative byrder for erhvervslivet med ca.
7 mia.
kr.; oversat til en jobstatistik betyder det 19.000 frigivne fuldtidsstillinger.
De frigivne ressourcer har været med til at skabe øget vækst og velstand.
Nu skal vi fastholde de opnåede resultater, og vi skal fortsætte med at lette de administrative byrder for virksomhederne.
Det er på tide, at der opstilles en ny kvantitativ målsætning for reduktion af administrative byrder.
Naturligvis er vi mange, som sætter pris på, at regeringen nu har sat fokus på erhvervslivets rammebetingelser, men vi mener, at man skal gøre mere for at øge regelforenklingen og lette de administrative byrder for dansk erhvervsliv.
Vi ser også positivt på, at regeringen har nedsat et virksomhedsforum, som skal identificere problemer med bebyrdende regulering og komme med forslag til regelforenklinger, men vi mener ikke, at det initiativ kan stå alene.
Vi mener, at der fortsat er brug for et kvantitativt mål, som kan være baseret på den såkaldte AMVAB-metode eller for den sags skyld en anden form for talmæssig måling.
Det mener vi af flere grunde.
For det første vil et kvantitativt mål sikre en reel fremdrift i regelforenklingsarbejdet, fordi det er en målsætning, som
skal
nås, og som de administrative systemer har som en rettesnor.
For det andet vil de konkrete mål give de enkelte ministerier noget at styre efter, de kvantitative mål vil således være med til at disciplinere fagministerierne og begrænse indførelsen af nye byrder.
For det tredje beskæftiger regeringens virksomhedsforum sig kun med eksisterende lovgivning, og med det fokus modvirker vi ikke i sig selv, at der indføres ny bebyrdende lovgivning.
Det problem kan vi undgå, hvis vi indfører et kvantitativt mål, der har et mere helhedsorienteret perspektiv, et kvantitativt mål kan virke som et værn mod ny bebyrdende lovgivning.
Endelig vil et kvantitativt mål give et incitament til at foretage en passende prioritering af regelforenklingstiltagene.
På den måde kan det tilgodeses, at der sættes ind der, hvor forenklingerne har størst effekt på de administrative byrder.
Jeg konstaterer i dag, at der i og for sig er en positiv stemning over for intentionerne i vores forslag, men jeg forstår bare ikke helt, at regeringen i forhold til de gode intentioner, som forslaget er udtryk for, er så afvisende.
Det er, som om man slår om på automatpilot og bare skal afvise, hvad der kommer fra oppositionen.
Jeg er helt med på, at AMVAB-metoden ikke er fuldstændig allround i forhold til at afspejle oplevelsen af eller for den sags skyld den reelle byrde af administrativ karakter for virksomhederne, men så kunne vi jo udvikle AMVAB-metoden, som det også er blevet foreslået heroppefra af fru Mette Bock.
Vi kunne udvikle et nyt system, som var mere dækkende og afspejlende virkeligheden.
Vi kunne også se hinanden i øjnene og konstatere, at vi sandsynligvis aldrig finder et system, som tager højde for alle problemstillinger samtidig, men at man udmærket kan køre flere indsatser sideløbende.
Vi anerkender jo, at det er en glimrende proces, som regeringen har sat i gang med virksomhedsforum og det, som det forum kan fremkomme med af nye ideer og tiltag, og som regeringen så vil tage til sig, det er glimrende, men det ene udelukker jo ikke det andet.
Det her er et forsøg på, at vi på det administrative niveau er mere ambitiøse end det, regeringen hidtil har signaleret, nemlig at vi sætter en procentsats på og så i øvrigt forfølger de andre spor samtidig.
Kendsgerningen er nemlig, at vi har for mange og for omkostningstunge administrative byrder i det her land.
De er med til at begrænse væksten for virksomhederne, og dermed er de også med til at hindre, at vi får skabt den værdi i erhvervslivet, som der potentielt er mulighed for, og det er også med til implicit at medføre, at vi ikke får de job i Danmark, som vi kunne have fået.
Vi har jo alle sammen, tror jeg i og for sig, den fuldstændig modsatte intention, og lad os da så prøve at være en lille smule konkrete og samarbejdsorienterede og i detaljen tage fat på det, som kan lette stenene fra virksomhedernes vej, sådan at de kan koncentrere sig om det, de er gode til, nemlig at skabe produktion, skabe udvikling, handle, i det hele taget skabe merværdi og job til gavn for os alle sammen og som forudsætning for velfærdssamfundet.
Jeg håber virkelig, at regeringen undtagelsesvis vil se en smule nuanceret på forslaget, selv om det er kommet fra oppositionen, og undlade den rene og skære automatpilotreaktion.
Tak.