Det her er en genfremsættelse af et beslutningsforslag fra sidste samling, og jeg forstår, at det bl.a.
skyldes, at man ikke nåede at få det færdigbehandlet i udvalget.
Det synes jeg sådan set er ganske fornuftigt, for med hensyn til det tema, som Enhedslisten her slår an – mener jeg at jeg husker fra førstebehandlingen – er vi alle enige i at der bør gøres noget.
Det er klart, at folk, der går på arbejde, og det gælder selvfølgelig også asfalt- og vejarbejde, skal føle sig trygge.
Og der er jo ingen, der er i tvivl om, at lige præcis jobbet med at forbedre og sikre vores veje er et udsat stykke arbejde.
Heldigvis er det sådan, at vores undersøgelser viser, at vi ikke kun har færre trafikdræbte, men at vi rent faktisk også har færre ulykker og personskader hos de mennesker, som udfører arbejdet.
Det er godt, at det er gået sådan, og det skal vi blive ved med at have fokus på, og derfor også tak til Enhedslisten, for at de sikrer, at vi fortsat har det.
En række af de initiativer, som der er i beslutningsforslaget, er der selvfølgelig fokus på, og det skal vi hele tiden forbedre.
Jeg vil godt sige, at et af de seneste initiativer, som er kommet til, siden vi sidste gang førstebehandlede forslaget, er, at Vejdirektoratet nu i alle de udbud, man har gennemført siden nytår, har indført en bod til entreprenører.
Hvis entreprenører ikke overholder kravene til afmærkning af vejarbejdet, kan de idømmes en bod på 10.000 kr.
pr.
påtale.
Det er altså, kan man sige, en form for forlængelse af den dialog, der var, da vi havde førstebehandlingen sidste gang.
Det er også sådan, at når det gælder ny teknologi, åbner der sig hele tiden nye muligheder.
Her skal vi også være opmærksom på det.
Det gælder GPS, det gælder smartphones og i det hele taget det at kunne kommunikere, at der nu er nogle vejstrækninger, hvor der sker det ene eller det andet.
Det skal bruges på en fornuftig måde, ikke så man spammer bilisterne, men så bilisterne kan være opmærksomme på det.
Kampagner er også vigtige.
Jeg tror, vi er mange, som så den sidste kampagne, som hed »Pas på min far« med plakater osv.
Det er også med til at få os alle sammen til at skærpe opmærksomheden som bilister i forhold til det.
Så er der uddannelsesdelen.
Også her er jeg glad ved at kunne sige, at den uddannelse, som vi kalder »Vejen som arbejdsplads« – altså et kursusforløb, der handler om både at afmærke vejarbejde og om den risiko, der er forbundet dermed – er i gænge, og der er en revision af det, som skal være mere målrettet de forskellige grupper af vejarbejdere.
Jeg forstår, at det kan være med til at give den enkelte gruppe bedre sikkerhed i forhold til det arbejde, de udfører.
Så er der det med at koordinere vejarbejdet.
Vi har meget vejarbejde rundtomkring, og netop det at kunne koordinere det, bruge de tekniske løsninger her, er afgørende, og der sidder vi faktisk i et fornuftigt samarbejde, hvor kommunerne også er inddraget.
Så er man i Vejdirektoratet gået sammen med bl.a.
Arbejdstilsynet, 3F, politiet og kommunerne om at revidere reglerne for sikring af arbejdspladser på vejene.
Her skal der selvfølgelig sættes fokus på de steder, hvor der rent faktisk er personer, der er i gang med at udføre et arbejde.
Det skal selvfølgelig være med til at sikre, at vi hele tiden har det optimale sikkerhedsudstyr, de optimale beskyttelsesforanstaltninger osv.
Så er der hastigheden.
Det er også en afgørende ting, at vi anvender de muligheder, der er:
bump, blinkende lamper, indsnævring af kørebaner osv.
Og som man ved, lancerede regeringen sidste år i august en trafiksikkerhedspakke, som bl.a.
indeholder en massiv forøgelse af politiets trafikkontrol.
Det gælder selvfølgelig også ved vejarbejde.
Der er altså en række tiltag, som er i gang, og det er godt, at de er i gang.
Vi skal fortsætte med at holde dem i gang, og derfor synes jeg, det er fint, at vi endnu en gang får mulighed for at diskutere det her emne i forbindelse med Enhedslistens beslutningsforslag.
Og jeg glæder mig sådan set også til at kunne bidrage til det udvalgsarbejde, som jeg tror går i gang efterfølgende, ved at svare på konkrete spørgsmål.
Jeg hilser det i hvert fald velkommen.