Tak for det.
Jeg skal lige indledningsvis sige, at jeg er her som stand-in for fru Mai Henriksen, vores egentlige ordfører på området.
Jeg har lovet at sige et par ord om forslaget her, da hun ikke kunne være til stede.
Indledningsvis synes jeg det er vigtigt at understrege, at der jo rent faktisk er en række kommuner ude i landet, hvor det her fungerer ganske fint.
Der er kommuner, hvor man har lagt kompetencerne ud til skolerne.
Der er mange steder, hvor det her fungerer i praksis, men det er jo ikke dem, vi ønsker at lovgive for; det er jo ikke dem, vi ønsker at ændre reglerne for.
Nej, det er jo der, hvor det ikke fungerer.
Det, der gør sig gældende, er, at beslutningsforslaget her netop lægger op til, at vi sørger for, at det er nærhedsprincippet, der gælder, altså at vi lægger ledelseskompetencen ud der, hvor ledelsen rent faktisk er.
For det er rigtigt, at kommunen er den ansættende myndighed, men det er jo skolelederen, skoleledelsen, der har ledelsesansvaret på den enkelte skole.
Og der er det altså ikke hensigtsmæssigt, at det så ligesom er en anden instans, der står for at ansætte og afskedige personale.
Det må være lederens ansvar at sørge for, at der er en god tone på skolen, havde jeg nær sagt, altså at der er et godt arbejdsmiljø, et godt arbejdsklima, og at eleverne lærer noget og rent faktisk får noget ud af at komme i skolen.
Derfor er det vigtigt, at man ligesom tager skridtet fuldt ud og ikke ligesom den radikale ordfører siger alle de rigtige ord, men så konkluderer forkert til sidst, altså at man alligevel ikke kan støtte forslaget.
Det er, som om man vil begge dele, men så ikke tør, når det kommer til stykket.
Det er jo lidt ærgerligt.
Det tør vi godt fra konservativ side.
Vi er helt enige med forslagsstillerne her.
Vi er sådan set lidt ærgerlig over, at det ikke er os, der er kommet med det her beslutningsforslag, for det er det rigtige at gøre:
at lægge kompetencen derud, hvor ledelsen er.
For så har ledelsen mulighed for at tilrettelægge dagligdagen og har muligheden for at ansætte det personale, man ønsker.
Her er det jo ikke mindst vigtigt, at en skoleledelse har mulighed for at ansætte nye lærere, nyuddannede lærere, der kommer med de rigtige kompetencer, der passer lige ind på skolen, altså så skoleledelsen kan sige:
Det er en rigtig god idé, vi vil gerne ansætte dig her på skolen.
Men i nogle kommuner foregår det jo på den måde, at der er sådan en pulje, en liste med lærere, som skal omplaceres.
Og hvad betyder det?
Det betyder, at hvis en lærer har været for dårlig til at være lærer på en skole og det er lykkedes skolen at komme af med den lærer, så ryger læreren på sådan en liste.
Og så kan man cirkulere rundt fra skole til skole i kommunen og se, om der ikke er et andet sted, man passer ind.
Det duer jo ikke.
Altså, hvis ikke man er egnet til at være lærer, skal man da finde på noget andet at lave, og så vil det da være godt, at skoleledelsen på den næste skole, hvor der er en ledig stilling, har retten til at ansætte en ny lærer, en ny frisk lærer, altså til at prøve noget nyt.
Det skal selvfølgelig være en, der har kompetencerne og passer ind i den profil, man har brug for.
Det skal altså ikke være sådan, at der er en aftale i kommunen om at sørge for at omplacere lærere, som ikke duer på skolerne.
Det er det, vi egentlig gør op med med det her beslutningsforslag, og det synes jeg er hensigtsmæssigt.
Så vi er fuldt ud tilfredse med det her beslutningsforslag, og vi støtter det fuldt ud.
Og så vil det i øvrigt også være af meget større betydning, være meget mere fornuftigt, at man afsætter 60 mio.
kr.
til ledelsesudvikling, for det er jo lederne, der skal have lov til at lede.
Det får de lov til med beslutningsforslaget her, og det er derfor, vi støtter det.