Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
B 30 Bilag 9
Offentligt
1255779_0001.png
1255779_0002.png
1255779_0003.png
1255779_0004.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
01-06-13Børne- og Undervisningsudvalget har den 9. april 2013 afgivet beretningom forslag til folketingsbeslutning om forbedring af de frie grundskolersrammevilkår, B 30, fremsat af Liberal Alliance.Udvalgets beretning indeholder en række politiske tilkendegivelser fraforskellige mindretal i udvalget, som jeg vil forholde mig til i det følgen-de, idet jeg tager udgangspunkt i beslutningsforslagets fire elementer.

1. Tilbageførelse af koblingsprocenten til 75

Liberal Alliance ønsker, at den gradvise nedsættelse af koblingsprocentenfor de frie grundskoler standses, og at koblingsprocenten bringes tilbagepå 75.I beslutningsforslaget er der som begrundelse herfor bl.a. henvist til, atstandsningen af den gradvise nedsættelse af koblingsprocenten med 1procentpoint årligt frem til 2014 vil hindre, at frie grundskoler bliver foreliten.Regeringen betragter de frie grundskoler som et vigtigt alternativ, somforældrene skal kunne vælge til, uafhængig af deres baggrund. For at sik-re den målsætning er der på finansloven for 2013 en fripladspulje på 28mio. kr. årligt til de frie grundskoler.Den aktuelle økonomiske situation er imidlertid ikke nem, og det harderfor været nødvendigt på finansloven for 2013 at opretholde de bespa-relser i genopretningspakken på de frie grundskoler, som blev besluttetaf den tidligere regering. Det vil koste knap 230 mio. kr. i 2014 at hævetilskudsprocenten til 75.Spørgsmålet om koblingsprocentens størrelse fastsættes på de årlige fi-nanslove, hvorfor politiske forhandlinger herom bør ske i forbindelsemed de årlige forhandlinger om det kommende års finanslov. Regerin-
2gens forslag til koblingsprocenten for det kommende år vil som sædvan-ligt være indeholdt i det finanslovforslag, som finansministeren fremsæt-ter i august måned.

2. Lempelse af fristen for anmeldelse af frie grundskoler

Beslutningsforslagets andet element er et forslag om, at fristen for an-meldelse af nye skoleinitiativer skal rykkes ca. et halvt år tættere på skole-start end i dag.Efter de gældende regler skal en fri grundskole anmeldes ca. 1 år før sko-leårets begyndelse, nærmere bestemt den 15. august året før, hvis skolenønsker statstilskud. Siden august 2010 har fristen for kommunalbestyrel-sens endelige beslutning om nedlæggelse af en folkeskole været den 1.marts inden skolestart. Inden da lå fristen den 1. december i året forudfor begyndelsen af det skoleår, hvori nedlæggelsen skulle finde sted. Detvil sige, at fristen for anmeldelse af en fri grundskole ligger tidligere endfør, mens fristen for nedlæggelse af en folkeskole ligger senere end før.Enhedslisten opfordrer mig til at tage initiativ til en ændring af anmeldel-sesfristen, således at forældre ”får reel mulighed for at oprette en friskoletil erstatning for en folkeskole, som kommunalbestyrelsen beslutter atnedlægge”.De gældende frister udelukker ikke oprettelse af frie grundskoler med etstatstilskud. Til illustration heraf kan det anføres, at der i 2011 og 2012blev oprettet betydelig flere frie grundskoler end i det foregående år, idetder begge år blev oprettet 22 skoler mod henholdsvis 7 og 8 i de to for-udgående år. Ligeledes er reglerne for oprettelse af frie grundskoler me-get lempelige. Der er ikke krav om forudgående godkendelse, om doku-mentation for et lokalt skolebehov eller om, at initiativtagerne ejer skole-bygningerne.Det er dog klart, at de gældende frister gør det vanskeligere end tidligereat oprette en fri grundskole som en øjeblikkelig reaktion på, at f.eks. enfolkeskole lukkes. Det er også klart, at de gældende frister letter kommu-nernes mulighed for at foretage skolenedlæggelser med henblik på attilpasse skolestrukturen i kommunen, uden at kommunen samtidig risi-kerer, at det elevgrundlag, som hele planlægningen af den nye strukturhviler på, bliver udhulet som følge af, at en stor del af eleverne pludseligforlader folkeskolen til fordel for en nyoprettet friskole.Efter regeringens opfattelse er det vigtigt, at der består en fornuftig ba-lance mellem på den ene side hensynet til de forældre, som ønsker atbenytte deres grundlovssikrede ret til at oprette et alternativ til denkommunale skole med eget værdigrundlag baseret på særlige pædagogi-ske, religiøse eller andre principper, og på den anden side hensynet tilkommunernes planlægning af skolestrukturen.
3Jeg kan derfor ikke tilslutte mig dette element i beslutningsforslaget.

3. Lempelse af reglerne for depositum

Efter de gældende regler skal der i tilknytning til anmeldelsen af en frigrundskole betales et depositum på 30.000 kr. Depositummet falder i torater: Første rate på 20.000 kr. betales senest den 15. august i året inden,at skolen skal starte. Fristen for første rate er sammenfaldende med fri-sten for anmeldelsen af skolen. Anden rate, der er på 10.000 kr., betalessenest den 1. februar i det år, hvor skolen skal starte. Fristen er sammen-faldende med fristen for indsendelse af skolens vedtægter. Det fuldedepositum tilbagebetales, hvis skoleinitiativet kommer i gang i det pågæl-dende skoleår.Ifølge beslutningsforslaget skal reglerne lempes, således at depositummetogså tilbagebetales, selv om skoleinitiativet ikke bliver til noget. Enheds-listen tilslutter sig dette element.Den forholdsvis lette adgang til at oprette frie grundskoler er et vigtigtelement den danske friskoletradition, men uigennemtænkte skoleinitiati-ver kan hverken forældre eller børn være tjent med. Reglerne om deposi-tum opstiller et værn mod useriøse skoleoprettelser, idet der - i modsæt-ning til, hvad der gælder for frie kostskoler - ikke stilles krav om, at friegrundskoler f.eks. ejer deres egne bygninger. De gældende regler omdepositum kan også bidrage til dækning af de udgifter, som er forbundetmed sagsbehandling, selv om reglerne ikke er indført med dette mål forøje.Jeg kan derfor ikke tilslutte mig denne del af beslutningsforslaget.Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti har imidlertidi tilknytning til behandlingen af beslutningsforslaget bragt op, om mankunne overveje en mindre vidtgående lempelse af reglerne, således atdepositummet bliver lagt i et slags depot i f.eks. 2 eller 3 år og ikke skalindbetales igen, hvis det lykkes initiativtagerne at få skolen op at stå ianden omgang.Ministeriet har rettet henvendelse til KL og de frie grundskolers forenin-ger med henblik på en vurdering af, om en sådan ordning vil være lige såegnet som de gældende regler til at dæmme op for skoleinitiativer udenreel bæredygtighed.KL har tilkendegivet tilfredshed med de gældende regler, men også givetudtryk for forsigtig tilslutning til den af Venstre, Det Konservative Fol-keparti og Dansk Folkeparti skitserede ordning.
4Danmarks Privatskoleforening, Dansk Friskoleforening og Lilleskolernestøtter bestræbelser for at gøre de gældende regler om depositum smidi-gere og finder, at en ordning, hvorefter depositum skal gælde i 3 år, vilbidrage til, at skoleinitiativerne bliver seriøse og bæredygtige, idet skole-initiativerne derved får længere reaktions- og forberedelsestid.I lyset af de modtagne tilkendegivelser fra KL og de tre skoleforeningervil jeg positivt overveje en justering af reglerne om depositum ved an-meldelse af en fri grundskole i tråd med det, som Venstre, Det Konser-vative Folkeparti og Dansk Folkeparti har peget på som et muligt alter-nativ til denne del af beslutningsforslaget. Det vil i den forbindelse værevigtigt, at den løsning, som findes, ikke inviterer til omgåelse eller mis-brug.Jeg vender tilbage til udvalget, når jeg har afsluttet mine overvejelser.

4. Adgang for frie grundskoler til at oprette dagtilbud til børn i al-

deren 0 til 2½ år

Beslutningsforslagets fjerde element er et forslag om, at frie grundskolersadgang til at oprette privatinstitution og privat dagpasning skal udvides iforhold til i dag, så den fremover også omfatter børn under 2½ år.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har opfordretmig til redegøre for regeringens nærmere overvejelser, herunder hvilkelovgivningsmæssige initiativer det vil kræve at udvide frie grundskolersmulighed for at oprette dagtilbud til også at omfatte de mindste børn fra0-2½-årsalderen, samt hvornår et sådant lovgivningsmæssigt initiativ fraregeringen kan forventes.Jeg kan oplyse, at regeringen vil arbejde for en udvidelse frie grundsko-lers mulighed for at oprette dagtilbud til også at omfatte de mindste børnfra 0-2½-årsalderen, og at dette vil kræve en ændring af friskolelovens §36 a.Indholdet af regeringens lovprogram for næste folketingssamling er dogendnu ikke fastlagt.Med venlig hilsen
Christine Antorini