Tak for ordet.
Liberal Alliance har fremsat et forslag, som pålægger regeringen at fremsætte et lovforslag inden den 1.
juli 2013, og det er et lovforslag, som ifølge forslagsstillerne skal forbedre de frie grundskolers rammevilkår på fire punkter:
For det første skal den såkaldte koblingsprocent tilbage på 75.
For det andet skal fristen for anmeldelse af nye skoleinitiativer rykkes tilbage til den 1.
februar, hvilket er senere end i dag.
For det tredje skal det depositum, som stilles ved anmeldelse af en ny skole, tilbagebetales, hvis skoleprojektet ikke bliver realiseret.
Og for det fjerde skal de frie grundskoler, som i dag kan drive børnehave efter reglerne i dagtilbudsloven, også kunne drive vuggestue.
Jeg vil gerne gennemgå forslagene et for et.
Liberal Alliance ønsker for det første, at den gradvise nedsættelse af koblingsprocenten for de frie grundskoler standses, og at koblingsprocenten hæves, så den igen bliver 75.
Bare for dem, der måtte tænke, hvad en koblingsprocent er, synes jeg lige, at det skal nævnes her, at det er den procentsats, som de frie grundskoler får som procentdel af det, der er gennemsnitsudgiften for en elev i folkeskolen.
Forslagsstillerne henviser til, at standsningen af den gradvise nedsættelse af koblingsprocenten med 1 procentpoint årligt frem til 2014 vil hindre, at frie grundskoler bliver for eliten.
Den del af beslutningsforslaget om koblingsprocenten kan regeringen ikke støtte.
Jeg vil godt understrege, at regeringen ser de frie grundskoler som et vigtigt alternativ, som forældrene kan vælge til.
Vi er også enige med forslagsstillerne i, at de frie grundskoler er og skal vedblive med at være skoler for alle børn uanset social baggrund.
For at sikre den målsætning er der på finanslovforslaget for 2013 en fripladspulje på 28 mio.
kr.
årligt til de frie grundskoler.
I november måned har vi i regeringen indgået en aftale om finansloven for 2013, og den finanslov for 2013, som vi forventer vedtaget i næste uge, er udtryk for regeringens samlede udgiftspolitiske prioriteringer.
Og på grund af den økonomiske situation, vi er i, og som ikke er nem, har vi måttet opretholde de besparelser i genopretningspakken på de frie grundskoler, som blev besluttet af den tidligere regering.
Det vil koste knap 230 mio.
kr.
i 2014 at hæve tilskudsprocenten til 75.
Hvis vi går over til det næste forslag om, at fristen for anmeldelse af nye skoleinitiativer skal rykkes, så mener forslagsstillerne, at det skal rykkes til at være ca.
et halvt år tættere på skolestart end i dag.
Begrundelsen for forslaget er, at forslagsstillerne mener, at der bør vises større hensyn til nye fri- og privatskoleinitiativer.
I dag er det sådan, at en fri grundskole skal anmeldes ca.
1 år før skoleårets begyndelse, nærmere bestemt den 15.
august året før, hvis skolen ønsker et statstilskud.
Siden august 2010 har fristen for kommunalbestyrelsens endelige beslutning om nedlæggelse af en folkeskole været den 1.
marts inden skolestart.
Inden da lå fristen den 1.
december i året forud for begyndelsen af det skoleår, hvori nedlæggelsen skulle finde sted.
Det vil sige, at fristen for anmeldelse af en fri grundskole ligger tidligere end før, mens fristen for nedlæggelse af en folkeskole ligger senere end før.
De gældende frister udelukker naturligvis ikke oprettelse af frie grundskoler med et statstilskud.
Hvis vi ser på tallene, blev der i 2011 og 2012 oprettet betydelig flere frie grundskoler end i det foregående år.
I begge år er der oprettet 22 skoler mod henholdsvis 7 og 8 i de to forudgående år.
Reglerne for oprettelse af frie grundskoler er også meget lempelige.
Der er ikke krav om forudgående godkendelse, dokumentation for et lokalt skolebehov, at initiativtagerne ejer skolebygninger osv.
Men det er klart, at de gældende frister gør det vanskeligere end tidligere at oprette en fri grundskole som en øjeblikkelig reaktion på, at f.eks.
en folkeskole lukkes.
Det er også klart, at de gældende frister letter kommunernes mulighed for at foretage skolenedlæggelser med henblik på at tilpasse skolestrukturen i kommunen, uden at kommunen samtidig risikerer, at det elevgrundlag, som hele planlægningen af den nye struktur hviler på, bliver udhulet, som følge af at en stor del af eleverne pludselig forlader folkeskolen til fordel for en nyoprettet friskole.
Efter regeringens opfattelse er det vigtigt, at der består en fornuftig balance mellem på den ene side hensynet til de forældre, som ønsker at benytte deres grundlovssikrede ret til at oprette et alternativ til den kommunale skole med eget værdigrundlag baseret på særlige pædagogiske, religiøse eller andre principper, og på den anden side hensynet til kommunernes planlægning af skolestrukturen.
Regeringen kan derfor ikke tilslutte sig denne del af beslutningsforslaget.
Så går vi over til det tredje element i forslaget.
Her mener Liberal Alliance, at et depositum stillet af en forældregruppe ved anmeldelse af en ny skole skal tilbagebetales, hvis skoleprojektet ikke bliver til noget.
Begrundelsen er, at ordet depositum giver en forventning om tilbagebetaling.
Der kan være flere årsager til, at et skoleinitiativ ikke gennemføres.
Det kan f.eks.
skyldes manglende egnede bygninger, uenighed blandt initiativtagerne om skolens profil, et utilstrækkeligt antal elever, eller at den lokale folkeskole ikke lukkes, som ellers forventet, og at der derfor ikke længere vurderes at være et behov for en lokal fri grundskole.
Efter de gældende regler skal der i tilknytning til anmeldelsen af en fri grundskole betales et depositum på 30.000 kr., og depositummet falder i to rater.
Første rate på 20.000 kr.
betales senest den 15.
august i året, inden skolen skal starte.
Fristen for første rate er sammenfaldende med fristen for anmeldelsen af skolen.
Anden rate, der er på 10.000 kr., betales senest den 1.
februar i det år, hvor skolen skal starte.
Fristen er sammenfaldende med fristen for indsendelse af skolens vedtægter.
Det fulde depositum tilbagebetales, hvis skoleinitiativet kommer i gang i det pågældende skoleår.
Den lette adgang til at oprette frie grundskoler er en forudsætning for den danske friskoletradition, men uigennemtænkte skoleinitiativer kan hverken forældre eller børn være tjent med.
Reglerne om depositum opstiller et værn mod useriøse skoleoprettelser, idet der modsat, hvad der gælder for frie kostskoler, ikke stilles krav om, at frie grundskoler f.eks.
ejer deres egne bygninger.
De gældende regler om depositum kan også bidrage til dækning af de udgifter, som er forbundet med sagsbehandling, selv om reglerne ikke er indført med dette mål for øje.
Regeringen er derfor ikke umiddelbart parat til at tilslutte sig denne del af beslutningsforslaget.
Så er der endelig forslaget om muligheden for drift af vuggestuer.
Liberal Alliance mener, at frie grundskoler skal kunne oprette vuggestuer, så det bliver muligt at integrere vuggestue, børnehave og skole i samme institution.
Frie grundskoler kan i dag varetage opgaver for børn over 2½ år som privat institution eller privat dagpasningsordning efter bestemmelserne herom i dagtilbudsloven for børn over 2½ år.
Regeringen vil gerne overveje, om de frie grundskoler fremover bør have adgang til også at oprette dagtilbud for børn i alderen 0-2½ år efter dagtilbudslovens regler.
Med de bemærkninger kan regeringen samlet set ikke støtte beslutningsforslaget, men er da som sagt positiv over for at kigge på den sidste del i forhold til adgangen til at drive vuggestue.