Jeg er jo en høflig ung mand, så derfor vil jeg godt sige tak for debatten, selv om jeg synes det er lidt bedrøveligt, at man heroppefra hører, at folk godt forstår, at der er adskillige tusind mennesker, som kommer til skade på arbejdet uden at få en erstatning på grund af 1-årsforældelsesfristen.
Vi stiller jo med det her beslutningsforslag for at rette op på den store uretfærdighed, der er overgået ca.
3.700 tilskadekomne, der er blevet ofre for arbejdsulykker i perioden 2003 til den 1.
juli 2007.
Disse mennesker er blevet snydt for deres erstatning, fordi deres arbejdsgiver ikke har anmeldt arbejdsulykken, så de er gået glip af erstatninger på op til flere millioner kroner.
Det strider imod enhver retfærdighedssans, at der ikke sker arbejdsgiveren – der har pligt til at anmelde arbejdsskaden, og som har forsømt at gøre det – noget, men at de tilskadekomne, som ikke har vidst, at skaden ikke var anmeldt, bliver straffet ved at miste adskillige millioner kroner i erstatning.
Disse tilskadekomne er uforskyldt kommet i klemme i systemet.
De fortjener, at der gives lovhjemmel til, at deres sager kan genoptages og anerkendes, og at de kan få udbetalt den erstatning, som de ville have haft krav på, hvis deres arbejdsgiver havde anmeldt arbejdsskaden til tiden.
De har alle troet, at arbejdsgiveren havde anmeldt arbejdsskaden.
Først da det går op for dem – mere end et år efter at skaden er sket, hvor de spørger til deres arbejdsskadesag – at arbejdsskaden ikke er anmeldt, får de at vide, at det nu er for sent, og at de ikke har ret til erstatning.
Helt tilbage fra 1970'erne og måske endnu længere tilbage har 1-årsreglen været administreret meget lempeligt.
Når den tilskadekomne blot kunne dokumentere, at der var sket en arbejdsskade, og at skaden ville udløse en erstatning, var der ikke noget problem med at få anerkendt arbejdsskaden, selv om der var gået flere år, efter at arbejdsskaden var sket.
Men i 2001 blev praksis ændret.
Det var ikke, fordi loven blev ændret, men fordi nogle embedsmænd i Ankestyrelsen fandt et gammelt cirkulære fra 1959 frem.
Ifølge dette cirkulære skulle der ud over dokumentation for, at der var sket en arbejdsskade, som ville udløse erstatning, være en rimelig grund, til at 1-årsfristen var overskredet.
Ankestyrelsen skrev betingelserne for anerkendelse, når 1-årsforældelsesfristen var overskredet, ind i en principafgørelse.
Herefter blev det gældende praksis, at betingelsen om en rimelig grund skulle fortolkes meget restriktivt, og det var årsag til stribevis af afslag på at anerkende arbejdsskadesager, efter at 1-årsfristen var overskredet.
I 2007 var der et politisk flertal for at ændre denne betingelse, som mange fandt var alt for restriktiv.
Efter lovændringen i 2007 bliver der dispenseret fra 1-årsfristen, når det er dokumenteret, at der er sket en arbejdsskade, og at tilskadekomne har ret til erstatning, men det gælder kun for skader sket efter den 1.
juli 2007.
Flere ordførere, deriblandt den socialdemokratiske ordfører, forsøgte forgæves at få loven ændret, således at den også skulle gælde for skader, der var sket før den 1.
juli 2007.
Vi ønsker, at Folketinget på samme måde ændrer loven, således at de tilskadekomne, der har fået deres sag afvist i perioden 2001 til den 1.
juli 2007 på grund af en restriktiv fortolkning af reglerne, kan få deres sag genoptaget og anerkendt og få udbetalt erstatning.