Forslagsstillerne foreslår, at Folketinget pålægger regeringen at ophæve den regel, der medfører, at studenter kan gange deres karaktergennemsnit med 1,08, hvis de søger ind på en uddannelse senest 2 år efter endt eksamen.
Beslutningsforslaget refererer udelukkende til universitetsuddannelsernes adgangsregulering, men jeg går ud fra, at forslagsstillerne også ønsker at ophæve de tilsvarende bestemmelser i reglerne for de øvrige videregående uddannelser.
Forslagsstillerne mener, at 1,08-reglen straffer de unge, der venter mere end 2 år med at søge ind på en videregående uddannelse, og desuden, at 1,08-reglen favoriserer ressourcestærke elever fra uddannelsesvante hjem, idet de typisk i forvejen har højere karakterer for studentereksamen og typisk er mere afklarede i deres uddannelsesvalg.
Regeringen er enig med forslagsstillerne i, at det er vigtigt, at optagesystemet til de videregående uddannelser fremmer lige adgang for alle og ikke opstiller barrierer for unge fra ikkeuddannelsesvante hjem, men regeringen kan imidlertid ikke tilslutte sig beslutningsforslaget.
Regeringen arbejder på et reformforslag, der skal fremme, at danske unge bliver tidligere færdige med en videregående uddannelse, og i reformarbejdet belyses en række forhold, herunder incitamentstrukturer for at få unge til at påbegynde en videregående uddannelse tidligere end i dag.
Regeringen vil derfor lade overvejelser om 1,08-reglen indgå i dette reformarbejde, der forventes afsluttet i foråret 2013.
1,08-reglen blev indført i 2006 for at tilskynde unge til at påbegynde en videregående uddannelse hurtigt.
Reglen havde virkning fra optaget i 2009.
På det tidspunkt var den gennemsnitlige startalder på op mod 26 år for nogle videregående uddannelsers vedkommende.
Der var derfor et meget presserende behov for at gøre noget.
Situationen er faktisk en anden i dag.
Andelen af optagne på de videregående uddannelser, der er under 21 år, er steget med 4 procentpoint fra 2007 til 2012, nemlig fra 27 pct.
til 31 pct., og gennemsnitsalderen ved studiestart er altså faldende.
Der er derfor behov for, at vi fortsætter i det spor.
Ifølge OECD 2010 har vi de fjerdeældste studerende ved studiestart i hele OECD-kredsen.
Gennemsnittet for færdiggørelsesalderen for professionsbachelorer og kandidater er 29 år, mens den er 26 år for de erhvervs- og økonomiuddannede.
Regeringens målsætning er altså, at dimittenderne på de videregående uddannelser skal være yngre, når de er færdige.
Især på universitetsuddannelserne er der i dag for få studerende, der formår at gennemføre deres studie på normeret tid.
Vi skal minimere studietidsforsinkelser, men det er også nødvendigt, at de unge kommer tidligere i gang med deres uddannelse.
En af de væsentligste årsager til den høje færdiggørelsesalder blandt danske dimittender er, at danske unge holder længere uddannelsespauser end unge i andre lande.
Hver gang én kommer tidligere i gang, betyder det flere år på arbejdsmarkedet i den anden ende.
Det er med til at mindske de økonomiske udfordringer i samfundet og til at sikre en højere livsindkomst for den enkelte.
Jeg er helt bevidst om de undersøgelser af frafald, der viser, at frafaldssandsynligheden for de, som har holdt sabbat, kan være lavere.
Sandsynligheden for frafald for personer med 2 sabbatår er dog ikke højere end for personer med 4 sabbatår.
Det betyder, at man ikke nævneværdigt reducerer risikoen for frafald ved at vente mere end de 2 år, som reglen her peger på.
Desuden er der altså markante forskelle mellem hovedområderne.
På universitetsområdet viser vores analyse, at det kun er på humaniora, at der kan ses et mønster mellem sabbatår og reduktion i sandsynligheden for frafald.
På de øvrige videregående uddannelser kan vi ikke se nogen signifikant sammenhæng mellem sabbat og risiko for frafald.
Vi skal også huske på, at størstedelen af de studerende jo rent faktisk ikke falder fra, heldigvis.
1,08-reglen betyder, at hvis man vil have mulighed for at opnå bonus, skal man i gang med at læse en videregående uddannelse inden for 2 år efter, man har taget sin gymnasiale eksamen.
Jeg tror i virkeligheden, at op til 2 år må være tilstrækkeligt for langt de fleste ansøgere til at blive afklaret om, hvad de gerne vil læse.
Som det er nu, er der forsat mulighed for at opnå indsigt og viden gennem andet end bøger og skolegang, og jeg vil gerne fremhæve, at indsigt og livserfaring også kan opnås under studiet ved eksempelvis at tage til udlandet og studere.
Desuden kan det være en fordel for den enkelte at komme relativt tidligt i gang, så man eksempelvis fortsat har sin matematik eller sine sprogkundskaber i frisk erindring.
1,08-reglen har kun direkte betydning for optagelsen på de uddannelser, hvor der rent faktisk er en adgangsbegrænsning.
I dag er det kun 37 pct.
af uddannelserne, som har en adgangsbegrænsning.
På over halvdelen af de videregående uddannelser kommer 1,08-reglen således ikke i spil.
Påstanden om, at det at fjerne reglen skulle give flere mulighed for at starte på en videregående uddannelse, bliver jeg nødt til at afvise.
Hvis vi fjerner reglen, vil det bare være en lille gruppe
andre
ansøgere, der kommer ind; der vil jo ikke komme
flere
ind.
Og det er som nævnt før kun ansøgere til adgangsbegrænsede uddannelser, der påvirkes direkte af reglen.
Her bliver der fyldt op, og der er ingen ledige pladser, uanset om der er fortrinsret eller ej.
En foreløbig evaluering af 1,08-reglen viser, at 500 ud af ca.
57.000 optagne i 2011 på baggrund af reglen blev optaget på en uddannelse på grund af fortrinsretten frem for ansøgere med en ældre adgangsgivende eksamen.
Det er altså relativt få ansøgeres sandsynlighed for at blive optaget, der bliver påvirket af reglen, og som altså kan blive sorteret fra eller til som konsekvens af reglen.
Men meget tyder på, at langt flere ansøgere påvirkes til at søge tidligere på grund af reglen end de, der rent faktisk påvirkes direkte af reglen.
1,08-reglen sender jo nemlig et klart signal om, at det er godt for både de unge og for samfundet, at de unge går tidligere i gang med at tage en videregående uddannelse, og ansøgerne er meget bevidste om den fortrinsret.
De opfatter den som et politisk signal om at påbegynde deres uddannelse hurtigere, og dermed er de også yngre, når uddannelsen er fuldført.
I praksis flytter reglen således på få ansøgere, i forhold til hvor stor en effekt reglen tilsyneladende har på ansøgeres valg af tidspunkt for studiestart.
Derfor er det også en meget begrænset fordel, reglen vil kunne give ressourcestærke unge i forhold til unge fra uddannelsesfremmede miljøer, som Enhedslisten har valgt at fremstille sagen i deres beslutningsforslag.
I den sammenhæng vil jeg også fremhæve, at 1,08-reglen jo ingen betydning har for kvote 2-ansøgere, og efter jeg har frisat fastsættelsen af kvotefordelingen, er andelen af kvote 2-pladser blevet hævet på en række uddannelser med adgangsbegrænsning.
Det er mit ønske, at der generelt skal være frihed i optagesystemet, så institutionerne i højere grad end i dag får frihed til at optage de mest egnede og mest motiverede studerende i forhold til den enkelte uddannelse og i forhold til det arbejdsmarked, de studerende efterfølgende skal ud at virke i.
Her ser jeg meget gerne øget brug af optagelsesprøver og samtaler i forbindelse med at optage via en større kvote 2.
Det er der gode erfaringer med fra udvalgte uddannelser i Danmark, ligesom det er langt mere udbredt i udlandet.
Jeg medgiver også, at der er ulemper ved reglen, f.eks.
at der optages en mindre gruppe nye studerende med lavere karakterer end dem, der eller ville være kommet ind, hvis reglen ikke havde spillet ind.
Der er desuden indikationer på, at reglen også opfattes som en politisk blåstempling af at holde 2 års sabbat, og det er jo sådan set ikke hensigten med reglen.
Så selvfølgelig er der både fordele og ulemper, og derfor er det også, at jeg siger i dag, at regeringen har overvejelser om at lade det her indgå i den samlede analyse af incitamentstrukturer i forhold til unges studieadfærd, som er en del af det reformarbejde, vi laver for at fremme, at flere studerende færdiggør deres uddannelse tidligere, end tilfældet er i dag.