Retsudvalget 2012-13
B 21
Offentligt
1224749_0001.png
1224749_0002.png
1224749_0003.png
1224749_0004.png
1224749_0005.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. marts 2013StrafferetskontoretJean Elisabeth Hørdum2013-0038-0010673280
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (B 21), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2013. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 (B 21) fra Folketingets Retsudvalg:

”I forlængelse af 1. behandlingen af B 21 om bogføringskrimi-nalitet den 25. januar 2013, bedes ministeren nærmere redegø-re for de prøvesager ministeren omtalte, herunder:– Hvorvidt prøvesagerne drejer sig om forsætlig eller groftuagtsom bortskaffelse af bogføringsmateriale?– Hvad prøvesagerne skal bevise?– Hvilke strafferammer der lægges op til i prøvesagerne -hvad er der nedlagt påstand om i de enkelte prøvesager?– Hvornår prøvesagerne forventes afsluttet?Ministeren bedes desuden sende Retsudvalget resultaterne afprøvesagerne, når de foreligger.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der i bogføringsloven er fast-sat en række bestemmelser om erhvervsdrivende virksomheders bog-føring. Disse bestemmelser har navnlig til formål at sikre gen-nemsigtighed, hindre eller standse misbrug og muliggøre effektivkontrol med og eventuel retsforfølgning af virksomheder.Det følger således bl.a. af bogføringslovens § 6, stk. 1, 2. pkt., atbogføringen skal tilrettelægges og udføres således, at regnskabsma-terialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom detskal sikres mod fejl og misbrug. Efter lovens § 10, stk. 1, skal denbogføringspligtige endvidere opbevare regnskabsmaterialet på be-tryggende vis i 5 år, og opbevaringen skal ske på en måde, som i he-le opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfin-ding af det pågældende regnskabsmateriale.Overtrædelse af de nævnte bestemmelser kan straffes med bøde.Herudover findes der i straffelovens § 302 en bestemmelse vedrø-rende særligt grove overtrædelser af lovgivningens bestemmelser omregnskabs- og bogføringsforpligtelser. Efter denne bestemmelsestraffes den, som særligt groft overtræder lovgivningens krav til bl.a.bogføring og opbevaring af regnskabsmateriale med bøde ellerfængsel indtil 1 år og 6 måneder. Begås overtrædelsen af grov uagt-somhed, er straffen bøde eller fængsel indtil 4 måneder.2

2.

Som justitsministeren nævnte i forbindelse med 1. behandlingen afbeslutningsforslaget, har Københavns Politi rejst tiltale i en rækkeprøvesager om grove overtrædelser af bogføringsreglerne omfattet afstraffelovens § 302. Formålet hermed er at få domstolenes stillingta-gen til strafniveauet i denne type sager inden for de gældende straffe-rammer. Anklagemyndigheden vil således i disse sager nedlægge på-stand om straffe, der er højere end den hidtidige praksis.Jeg har til brug for mit bidrag til besvarelsen af spørgsmålet indhen-tet en udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Interna-tional Kriminalitet (SØIK), der har oplyst, at der foreløbig er rejst til-tale i 7 prøvesager om grove overtrædelser af bogføringsreglerneomfattet af straffelovens § 302.Indtil nu er 5 af de nævnte prøvesager afgjort ved Københavns Byreti perioden fra den 23. til den 30. januar 2013. 2 sager er endnu ikkeafgjort. Den ene af disse sager er berammet til foretagelse den 6. juni2013, mens den anden endnu ikke er berammet.I alle sagerne er der rejst tiltale for forsætlig overtrædelse af straffe-lovens § 302.Sagerne drejer sig i alle tilfælde om enkeltstående overtrædelser be-gået af mindre virksomheder. Det er i forbindelse med tiltalerejsnin-gen lagt til grund, at overtrædelserne ikke er begået i den hensigt atskjule andre og grovere lovovertrædelser.Det er karakteristisk for sagerne, at bogføringen (således som sager-ne forelå oplyst på tidspunktet for tiltalerejsningen) enten aldrig erblevet lavet, har været stærkt mangelfuld eller efterfølgende er bort-skaffet.I en af prøvesagerne skete der af bevismæssige grunde frifindelse.I to af prøvesagerne valgte anklagemyndigheden under hovedfor-handlingen på grund af nye oplysninger at frafalde påstanden omdomfældelse for overtrædelse af straffelovens § 302 og i stedet påstådomfældelse for overtrædelse af bogføringsloven.
3
I den ene af disse sager skyldtes dette, at den tiltalte i forbindelsemed hovedforhandlingen kunne fremvise en stor del af bogføringen,og i den anden sag skyldtes den ændrede påstand, at bogføringen be-viseligt var bortkommet af grunde, som ikke kunne bebrejdes de til-talte (vandskade).I den fjerde sag skete der alene domfældelse for overtrædelse af bog-føringsloven, idet retten på baggrund af oplysningerne fra kuratorikke fandt det bevist, at al bogføringen manglede i forbindelse medkonkursen.I den femte sag blev der domfældt for forsætlig overtrædelse af straf-felovens § 302.I denne sag fandt retten, at tiltalte, der ikke tidligere var straffet, for-sætligt havde bortskaffet regnskabsmaterialet, efter at selskabet vargået konkurs. Det blev videre lagt til grund, at selskabet kun havdehaft en meget begrænset aktivitet, og at tiltalte ikke havde bortskaffetregnskabsmaterialet i den hensigt at dække over anden kriminalitet.Anklagemyndigheden nedlagde under sagen påstand om fængsels-straf. Tiltalte blev idømt 7 dages fængsel, der blev gjort betinget.Anklagemyndigheden har med henblik på at få landsrettens vurde-ring af strafniveauet anket denne dom med påstand om skærpelse.SØIK har desuden oplyst, at statsadvokaturen i øjeblikket efterfor-sker en større sag, hvor en person er mistænkt for på systematisk visat have påtaget sig mod vederlag at afvikle selskaber under omstæn-digheder, hvor myndighederne på grund af utilstrækkelig bogføringikke efterfølgende har kunnet kortlægge selskabernes økonomiskeforhold op til afviklingen.Hvis der på baggrund af efterforskningen findes grundlag for tiltale-rejsning i denne sag, forventes det, at tiltalen vil angå straffelovens §302. En dom i denne sag vil således kunne medvirke til at få fastlagtstrafniveauet i sager om grovere overtrædelser af straffelovens §302.

3.

Som det fremgår, har anklagemyndigheden ved de nævnte prøve-sager taget initiativ til at søge strafniveauet i sager om grove bogfø-4
ringsovertrædelser hævet. Hidtil er der kun afsagt domme ved byret-ten i et begrænset antal prøvesager, og ingen af sagerne har endnuværet forelagt højere retsinstanser.Rigsadvokaten vil i samarbejde med bl.a. SØIK fortsat følge behand-lingen af prøvesagerne om bogføringsovertrædelser tæt. I den for-bindelse vil det i lyset af afgørelserne i de ovennævnte sager blivevurderet, om der er behov for yderligere prøvesager med henblik påat søge strafniveauet i denne type sager hævet.Efter min opfattelse bør eventuelle overvejelser om at iværksætteyderligere initiativer på dette område fortsat afvente, at domstolenehar haft lejlighed til at tage stilling til et tilstrækkeligt antal egnedeprøvesager.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigsadvokaten.Justitsministeriet vil orientere Retsudvalget om de endelige resultater af deprøvesager, der endnu ikke er afgjort, når disse resultater foreligger.
5