Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
B 19
Offentligt
1179065_0001.png
1179065_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
15-11-2012I forbindelse med behandlingen af B19: Forslag til folketingsbeslutningom afskaffelse af bonus A-fag af Rosa Lund (EL) mfl. har FolketingetsBørne- og Undervisningsudvalg i brev af 2. nov. 2012 stillet mig følgen-de spørgsmål:Spørgsmål 1”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse af 1/11-12 fra ph.d.-stipendiat Bettina Buch, Århus Universitet, vedr. diskriminerende reglerom bonus A-fag, jf. B 19 – bilag 1.”Svar:Bonus A-ordningen indebærer, at elever, der tager ekstra fag på A-niveau, kan gange deres eksamenskvotient med henholdsvis 1,03 (et eks-tra A-fag) og 1,06 (to eller flere ekstra A-fag). Ordningen er såledesrelativi forhold til den gennemførte gymnasiale uddannelse, således at eleverneopnår bonus i hf og eux, når de har to fag på A-niveau, i htx når de harfire fag på A-niveau, og i hhx og stx når de har fem fag på A-niveau.Når ordningen er relativ, skyldes det ønsket om at belønne alle elever,der bruger tid og kræfter på den ekstra indsats, der kræver at gennemføreet ekstra fag på A-niveau.Bettina Buch finder, at bonus A-ordningen burde væreabsolut,dvs. atsamlede antal fag på A-niveau udløser samme bonus, i stedet for relativ.Det ville imidlertid indebære, at elever fra hf, htx og eux ikke i alminde-lighed ville få bonus, selv om de tager et ekstra fag på A-niveau. Detstrider helt mod ordningens intention, så det er ikke vejen frem.Uddannelsernes forskellighed bygger på ønsket om at bevare de gymna-siale uddannelsers forskellige profiler. Disse forskelle har blandt andetafstedkommet forskellige sammensætninger af uddannelserne, herunder
2antallet af fag og antallet af A-, B- og C-niveauer. Det vil derfor gribemeget ind i de gymnasiale uddannelses profiler, hvis der indføres et kravom ensartede antal fag på fx A-niveau. Det ser jeg ikke grund til at tageinitiativ til.På både ministeriets hjemmeside og på UddannelsesGuiden bliver ele-verne gjort opmærksom på eksistensen af bonusordningen og dens kon-sekvenser (forhøjet gennemsnit) samt på, at relativt flest elever fra htxbenytter ordningen. Dette er faktuelle oplysninger, eleverne kan anvendei forbindelse med deres valg, men der er ikke tale om at anbefale elevernebestemte gymnasiale uddannelser.Det skyldes, at ministeriet informerer om de forskellige gymnasiale ud-dannelser som ligeværdige veje til videregående uddannelser. En elevsvalg af gymnasial uddannelse skal naturligvis primært være knyttet tiluddannelsernes forskellige profiler, deres muligheder for at opnå fag ogniveauer, de skal bruge i forbindelse med optagelse på videregående ud-dannelser, samt deres vurdering af, om den enkelte gymnasiale uddannel-se som helhed sætter en god ramme for en målrettet og udbytterig ind-sats. Kun derved opnår eleven nemlig et godt eksamensresultat. Det vilvære meget betænkeligt, hvis taktiske uddannelsesvalg begrundet i denmåde bonusordningen fungerer på, får indflydelse på elevernes valg afgymnasial uddannelse.På nuværende tidspunkt har vi ingen præcis viden om, hvilken rolle bo-nus A-ordningen spiller for elevernes valg af ekstra fag på A-niveau.Der er foreløbigt ikke tydelige indikationer for, at bonus A-ordningengenerelt medfører social skævvridning. Jeg vil imidlertid iværksætte enundersøgelse af begge forhold, så vi kan få dokumentation for ordnin-gens nærmere konsekvenser.
Med venlig hilsen
Christine Antorini