Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
B 19 Bilag 1
Offentligt
Kære Alex AhrendtsenPiger diskrimineres groft på ungdomsuddannelserne!Jeg skriver til dig i din egenskab af børne- og undervisningsordfører, idet jeg går ud fra, atforhold vedrørende ungdomsuddannelserne hører herunder.Jeg har gennem den seneste tid undersøgt eksamenskrav i ungdomsuddannelserne ogadgangskrav til en række videregående uddannelser. Jeg er kommet frem til et forunderligt ogkedeligt resultat, at drenge favoriseres på bekostning af piger i de danskeungdomsuddannelser, der giver adgang til de videregående uddannelser. Jeg vil illustreremed et eksempel: lad os tage to danske unge, der gerne vil læse medicin på KøbenhavnsUniversitet. Det krævede i 2011 et gennemsnit på 10,9. Begge unge har valgt at lægge enekstra arbejdsindsats på deres ungdomsuddannelse, for at øge chancerne for at komme ind,ved at tage 5 A-fag. I så fald får de nemlig den såkaldte Bonus A. Det viser sig nu, at er du enpige, skal du have et gennemsnit på 10,6 for at komme ind på drømmestudiet, mens hvis du eren dreng, kan du nøjes med et snit på 10,3.KAN DET VIRKELIG PASSE?Nej, det kan det selvfølgelig ikke. DVS. JO, det kan det faktisk!Hvis pigen har valgt en studieretning på STS, der i forvejen har fire A-fag, så belønnes hunnemlig med en bonus A på 1,03, dvs. hun må gange sit gennemsnit med 1,03. Men hvisdrengen har valgt en ungdomsuddannelse/studieretning, der kun har tre A-fag, så belønneshan med 2 Bonus A som er på 1,06, han må altså gange sit gennemsnit med 1,06. Der er altsåtale om en (be)tydelig diskriminering! Det er selvsagt fuldstændig ligegyldigt, om der er taleom en dreng eller en pige, eksemplet blev blot tydeliggjort ved at fremhæve diskrimineringensom en kønsdiskriminering.Det, der reelt er tale om, er, at reglen for Bonus A errelativ.Den fungerer på den måde, at harman et A-fag ud over det, ens ungdomsuddannelse kræver, så må man gange sin kvotient med1,03. Men har man to A-fag ud over det, ens ungdomsuddannelse kræver, må man gange sinkvotient med 1,06. Problemet er, at der altså stilles forskellige krav til en studentereksamen,alt efter hvilken studieretning eller hvilken ungdomsuddannelse, man vælger, så nogle harmulighed for at opnå Bonus A ved fire A-fag, mens andre ikke kan det, eller at nogle kan få 2Bonus A ved 5 A-fag, mens dette er umuligt på f.eks. STX. Jeg har selv lige opdaget detteforhold og er selvsagt dybt overrasket og beskæmmet over, at der forskelsbehandles vedoptag på de videregående uddannelser.Bonus A ordningen burde være absolut, således at alle unge stilles lige i den hårdekonkurrence om de attraktive studiepladser. Det kunne man let gøre ved, at har man to til treA-fag, så må man søge ind på den rene kvotient, har man fire A-fag fåralle
en bonus på 1,03og vælger man at lægge den helt store arbejdsindsats, uanset om studieretningen i forvejenhar fire eller tre A-fag, ja, så belønnesalle
selvfølgelig med 2 Bonus A på 1,06. Det kan da ikkevære rigtigt, at nogle skal have en ekstra høj belønning for at have 5 A-fag, mens andre får en
mindre belønning for den samme indsats, eller at nogle belønnes for det, der er kravet foroverhovedet at få en studentereksamen for andre.Så kan man indvende, at der kun er tale om små forskelle, idet forskelleni eksemplet ligger påblot 0,3. Men når man i forvejen ligger oppe i toppen, er selv små marginaler krævende atjustere (at hæve sit gennemsnit med 0,3 betyder yderligere tre 10-taller skal ænders til 12-taller f.eks.). Og en forskel på 0,3 kan jo, for den enkelte, være præcis det, der skiller mellem atkomme ind på drømmestudiet eller se ens fremtidsdrømme ligge i ruiner.Ud over, at jeg naturligvis håber, at du og dit parti vil tage denne diskriminering af nogle ungeop og arbejde for at få bekendtgørelsen ændret, så alle unge stilles lige, så vil jeg gerne spørgeom nogle ting:Var du klar over, at reglerne om Bonus A diskriminerer nogle unge og favoriserer dem,der vælger ungdomsuddannelser, hvor det kun er obligatorisk med få A-fag?Hvis du var, og for så vidt også, hvis du ikke var klar over det, kan du så forklare migintentionen med denne diskriminering af nogle grupper af unge i Danmark?Eller er der i virkeligheden tale om en utilsigtet ’bivirkning’ ved reglen, som man ikkehar bemærket?Er du klar over, at den mulighed, man har åbnet for, at nogle unge altså har bedremuligheder for forhøje deres gennemsnit, når de søger ind på de videregåendeuddannelser, end andre, benyttes af hele 87 % af de unge på htx (Kilde: uvm.dk)?
Jeg ser frem til at høre dine svar på disse spørgsmål.Venlig hilsenBettina Buch