Så er vi kommet til det andet beslutningsforslag fra oppositionen om statslige arbejdspladser.
V og K opfordrer regeringen til som udgangspunkt at placere nye statslige institutioner uden for hovedstadsområdet og i videst muligt omfang at placere tilbageværende opgaver uden for hovedstadsområdet, når statslige enheder sammenlægges.
Som jeg nævnte under behandlingen af B 15 for lidt siden, er regeringen ikke modstander af at prioritere statslige arbejdspladser og heller ikke i landdistrikterne, tværtimod, selv om vi nok desværre må konstatere, at de kommende år i højere grad vil bestå af tilpasninger frem for oprettelse af nye arbejdspladser, når vi taler om det statslige område.
Det er jo, fordi det er en vanskelig økonomisk situation.
Vi står midt i en krise.
Vi overtog en økonomi med over 70 mia.
kr.
i underskud på de offentlige finanser, og derfor er der behov for, at vi fremadrettet sikrer en ordentlig økonomi.
Men udflytningen af statslige arbejdspladser skal som sagt ske på et økonomisk og fagligt forsvarligt grundlag, og det forstår jeg også at både V og K har ment hele tiden.
Jeg står her med den sidste landdistriktsredegørelse, der blev givet, da V og K var i regering, og der står præcis det samme som i beslutningsforslaget, og jeg citerer:
Nye statslige institutioner skal som udgangspunkt placeres uden for hovedstaden.
Der skal tages regionale hensyn ved effektiviseringer af eksisterende arbejdspladser.
Så siger man omme på side 77, og det er på siden lige efter:
Endelig er der det forhold i udviklingen af statslige regionale forvaltninger, at det også er vigtigt at være opmærksom på, at nye statslige arbejdspladser i et område ikke nødvendigvis skaber vækst ud over de pågældende arbejdspladser i sig selv.
Yderligere vækst skabes, hvis der kan opnås positive synergieffekter mellem den statslige institution og erhvervslivet.
Udflytning af statslige institutioner skal også ses i en sammenhæng med institutionernes rekrutteringsmuligheder, hvis de placeres i et nyt område.
Det er altså præcis det samme, som vi har sagt i dag, og jeg håber da også, at V og K står ved det, de mente, sidste gang VK-regeringen afgav en redegørelse om udviklingen i vores landdistrikter.
Udflytningen af statslige arbejdspladser skal, som jeg siger, bare ske på et forsvarligt økonomisk grundlag, og jeg synes også, at hensynet til landdistrikter skal indgå i regeringens overvejelser i sådanne situationer på linje med en lang række andre overvejelser.
Som jeg redegjorde for under behandlingen af B 15 rejser udflytningen af statslige arbejdspladser selvfølgelig væsentlige spørgsmål om erfaringen med effekterne.
Ud over de faktiske arbejdspladser, der flyttes, kan disse være tvivlsomme i nogle tilfælde, men i tillæg skal vi også se på, hvilken risiko der er for, at specialiserede medarbejdere ikke flytter med, men forlader virksomheden, som jeg redegjorde for under eksemplerne fra Stockholm.
Så det er det, vi skal tage med.
Lad mig så gå direkte til forslaget.
Venstre og Konservatives beslutningsforslag sparker på en eller en måde en åben dør ind, men som der siges i Bibelen, kendes træet som bekendt på frugten, og sådan er det også med mennesker.
Derfor vil jeg godt beskrive den omorganisering af statsforvaltningernes organisation, som vi gennemfører på grund af det hul, som der var i kassen efter den tidligere regering.
Det har været nødvendigt at frigøre ressourcer i den statslige administration, og den fremtidige bevillingsprofil på det her område medfører, at der vil ske en tilpasning af antallet af medarbejdere.
Da statsforvaltningen er en regional organisation, vil en del af medarbejdertilpasningen ske regionalt, og det gælder såvel den nuværende struktur som i den fremtidige struktur.
Løsningen er blevet, at alle fem regioner bærer en del af reduktionen i antallet af medarbejdere, men København og en lang række af de øvrige større byer tager den største andel af tilpasningen.
Her er der altså et klokkeklart eksempel på, at vi tager hensyn til vores landdistrikter.
En væsentlig del af ændringen af opgaverne ligger i forhold til borgerkontakten.
Alle opgaver, der ikke involverer direkte borgerkontakt, bliver specialiseret og samlet et sted.
De forskellige typer opgaver placeres på forskellige lokaliteter, herunder af hensyn til den regionale fordeling af statslige arbejdspladser.
Som udgangspunkt placeres ledelsen og hovedkontoret i Aabenraa, fællesjournalen i Ringkøbing, et callcenter på Bornholm, bidragssager vedrørende børneloven, forældremyndighed og navnesager i Ringkøbing, byggesager i Nykøbing Falster og kommunalt tilsyn i Ringkøbing.
Forslagsstillerne opfordrer i bemærkningerne til, at regeringen bruger placeringen af statslige arbejdspladser uden for hovedstadsområdet til at vise, at den tager sit eget regeringsgrundlag alvorligt.
Vi er i regeringen meget opmærksomme på, at betydningen af statslige arbejdspladser i landdistrikterne er stor, men det skal, som jeg har sagt nogle gange, foregå på en intelligent måde.
Placeringen af arbejdspladser skal ske der, hvor det økonomisk og fagligt er mest hensigtsmæssigt.
Så var der den tidligere diskussion om B 15.
Spørgsmålet er, om der er fremsat nogle lovforslag i Landdistriktsudvalget.
Der skal jeg gøre opmærksom på, at der er et byfornyelsesforslag og der er også et forslag på vej om friboliger.
Det er bare, så vi har lagt den ned, at der ikke er kommet nogle lovforslag.
Så synes jeg egentlig, at det er væsentligt, når vi diskuterer landdistrikterne og den sammenhæng, der skal være, at vi gerne vil skabe vækst og udvikling i hele landet, som S og SF skrev før valget, og der vil jeg godt sige, at det er vigtigt at se tingene i en helhed.
Vi er på vej med at fremsætte et forslag om ændring af planloven, hvor vi laver en ny landdistriktsbestemmelse, der giver mulighed for andet landbrug, gartneri og fiskeri til at være ude i vores landdistrikter.
Det forudsætter, at det er et landdistrikt i tilbagegang enten arbejdspladsmæssigt eller bosætningsmæssigt.
Jeg håber virkelig, at Folketinget bakker bredt om det her.
Der er i hvert fald et bredt forlig i Folketinget om det.
Vi sikrer også, at man kan bruge bygningerne til, at iværksættere kan komme i gang i vores landdistrikter, og det, der er afgørende i den her bestemmelse, er, at kommunerne ligesom har det med i deres plangrundlag.
I modsætning til den tidligere regering, som kun havde det i 29 kommuner, udbreder vi det til hele landet.
Jeg har noteret mig, at Venstres formand for Landsbyerne i Danmark, Carsten Abild, som jo bestemt ikke er socialdemokrat, siger, at det er et af de vigtigste forslag, der er kommet de sidste 30-40 år på landdistriktsområdet.
Det er bare for, at man lige har det med.
Vi er i gang og har lavet en udligningsreform med 400 mio.
kr.
Der er ændret i fordelingen til vores yderområder, til Vandkantsdanmark.
Vi kommer med et forslag om friboliger, der sikrer, at danskere, der har lyst til at købe sig en bolig uden for de større byer, nu får ensartede regler over hele landet.
Man skal ikke tilbage til den gamle energistandard, og Dansk Erhverv og Fritidshusudlejernes Landsforeningen vurderer, at det kan give helt op til 7.000 nye arbejdspladser i vores landdistrikter.
Vi kommer med et forslag om at få stoppet boligspekulanter, de her grove boligspekulanter, som Låsby Svendsen-typerne er, som udlejer boliger, der er kondemnerbare, til nomadefamilier og andre børnefamilier, som ikke selv går ind og protesterer over det.
Vi giver nu kommunerne muligheden for at indklage de her bolighajer, skruppelløse boligudlejere, for huslejenævnet – efter tre gange, hvor man får et påbud, som ikke efterfølges, kan man dømmes ude.
Vi har på transportområdet i forbindelse med den store infrastrukturpulje på 1 mia.
kr., der blev lavet, fået afsat over 57 mio.
kr.
om året til forsøg med udvikling af den kollektive trafik i vores yderområder.
Vi har lavet en bred aftale, som sikrer, at der bliver 10 MB-bredbånd i hele landet.
99,8 pct.
af landet bliver dækket ind med det, der hedder 10 MB.
Jeg forstår, at det er sådan, at man kan streame fjernsyn.
Det er noget, som virkelig betyder noget for vores yderområder, hvis iværksættere og andre end dem, der er derude i forvejen, skal bosætte sig dér.
Vi har, synes jeg, i fællesskab bidraget til, at der er kommet en helt anden debat og fokus på hele landdistriktområdet.
Derfor vil jeg også kvittere for, at V og K sætter det her på dagsordenen i dag.
Men som sagt har man jo ment det tidligere, og så er der alligevel sket voldsomme centraliseringer, og arbejdspladser er forsvundet.
Lad mig bare tage Udbetaling Danmark, der jo skar voldsomt ned på antallet af kommunale medarbejdere.
En indgang, en kommune, hele slagordet forsvandt jo, da man lavede Udbetaling Danmark, centraliserede voldsomt og flyttede medarbejdere fra kommunerne.
Nogle gange har det været fagligt forsvarligt, og i samme redegørelse, hvor man åbenbart har fundet teksten, som den tidligere regering jo kom med, skriver man, at det skal være fagligt forsvarligt, og der er jeg sådan set enig med V og K, men også med de initiativer, som jeg har redegjort for, som er en række af de initiativer, vi har taget i regeringen, hvor vi også har lavet en kickstart, et energiforlig, som jo efter alt at dømme vil betyde en række biogasanlæg landet over.
Jeg ved, at man arbejder med det i Holstebro, man arbejder med det i Tønder osv., og det vil give arbejdspladser.
Der synes jeg at vi er godt på vej.
Jeg synes, at vi har et helhedssyn på vore landdistrikter, og jeg synes, at vi har taget en lang række hensyn, og vi gør det stadig væk, og det er det, der er humlen i at have en minister for området og et landdistriktsudvalg i Folketinget, nemlig det, at vi kan tage det tværgående hensyn, hvor vi diskuterer de udfordringer, som der er i landdistrikterne.
I forhold til det, hr.
Leif Mikkelsen og andre sagde før, synes jeg alligevel, vi har præsteret en lang række nytænkninger, fjernet barrierer, forsøgt at give nogle ordentlige rammer i forhold til landdistrikterne.
Der kan sikkert tænkes endnu mere, men man skal huske, og det ved jeg at Liberal Alliance også er optaget af, at det skal ske under skyldig hensyntagen til den økonomi, som vi også har, hvor vi er inde i en benhård krise, og så ikke mindst, når man gør op, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har gjort, hvordan der er forsvundet private arbejdspladser.
Som jeg nævnte i den tidligere tale til det tidligere forslag, er der alene på Fyn forsvundet næsten 18 pct.
af de private arbejdspladser.
Så vores yderområder er ramt rigtig hårdt, og der har vi selvfølgelig en forpligtelse, også når vi skal kigge på, hvordan vi skaffer private arbejdspladser, som Bendt Bendtsen sagde tilbage i 2004, hvilket jeg citerede før, nemlig at det at lægge statslige arbejdspladser ud jo er et plaster på såret, men jeg vil medgive, at det ikke kan løfte de private arbejdspladser.
Der skal helt andre ting til, og der skal vi have gang og vækst i økonomien igen og styre vores egen økonomi.
Men statslige arbejdspladser er gode at have, fordi de også supplerer, som flere ordførere har sagt, det, at der kan være job til ægtefællen, det kan være højtuddannet arbejdskraft, som er der.
Med disse ord vil jeg afslutte min tale her.