Tak for en god debat og også positive kommentarer om turismens vilkår og muligheder i Danmark.
Sagen er, at jeg tror, vi godt kan blive enige om her i salen, at turismeerhvervet har et stort vækstpotentiale, og det er et vækstpotentiale, som gælder hele Danmark.
Det er ikke bare en sektor, som er i dele af Danmark.
Det her handler om hele Danmark:
udkantsområder, store byer, forskellige typer arbejdskraft – ikkeuddannet arbejdskraft, ufaglært arbejdskraft og helt op til uddannet arbejdskraft.
Vi ved også, at arbejdspladserne bliver i Danmark.
Vi taler meget om, at der bliver flyttet arbejdspladser ud af Danmark i øjeblikket, fordi konkurrenceevnen er så intensiv, som den er, skatterne er for høje, og afgifterne er for høje.
Men når der satses på turismeerhvervet, kommer folk jo til Danmark for at opleve Danmark, enten som turister eller som erhvervskunder, fordi de deltager i møder og konferencer, eller blot som almindelige besøgende til andre arrangementer, de har i Danmark.
Det vil sige, at omsætningen kommer til at ligge i Danmark – al omsætning kommer til at ligge i Danmark.
Det kan være overnatningen, det kan være bespisningen, det kan være forlystelserne, det kan være de ting, folk køber med hjem.
Så det er en kæmpe fordel for Danmark, hvis vi får flere til at komme til Danmark, og der ligger et stort uudnyttet potentiale i hele turismeindustrien.
Derfor kan der gøres rigtig mange ting, for at turismeerhvervet kan blomstre og boome mere i Danmark, og det er en hel flerhed af initiativer.
Diversiteten er meget bred på det her område, men et af elementerne er at forbedre de økonomiske rammevilkår for erhvervet.
Et af de elementer, man kan sikre i forbindelse med rammevilkårene, er, at der bliver en momsafløftning på 100 pct.
på hotelydelser.
Det vil ifølge Finansministeriet og Skatteministeriet koste ca.
230 mio.
kr.
årligt.
Vi har fra konservativ side anvist en finansiering af det – ved en gammel aftale, vi havde med regeringen omkring kantinemoms – så forslaget er fuldstændig finansieret.
Hvorfor foreslår vi så den fulde momsafløftning?
Først fordi vi så kan udnytte det potentiale, der ligger i hele denne industrien.
Der er ikke nogen tvivl om, at når konkurrenterne oplever, at der er nul moms i deres lande på det her område, er det nemmere for dem at tiltrække konferencer og møder.
Det siger sig selv, at når man laver et tilbud, og konkurrenterne så er 25 pct.
billigere, er det et ret afgørende parameter.
På trods af at også andre ting spiller en rolle, er det et parameter, der betyder noget, når man går ind og laver nogle tilbud i forhold til konferencer og møder.
Vi synes principielt set også, at der er en skævvridning her i forhold til de øvrige erhverv, og det var derfor, at jeg stillede skatteministeren de spørgsmål, som han så meget uforstående ud over for, for hvordan kan man sammenligne et kontormøbel med et møde?
Ja, jeg ved ikke, om det er, fordi skatteministeren ikke har været ude i en privat virksomhed, eller hvad det er, men for en privat virksomhed er en udgift en udgift.
Om man investerer i et møbel eller i en konference, om man investerer i en lampe eller i at kunne uddanne sine medarbejdere, så er det en udgift for virksomheden.
Og der må det være muligt at sige, at der er momsafløftning på 100 pct., uanset hvilken slags ydelse man køber som virksomhed.
Vi synes, at der skal være en ligestilling på det område.
Når vi også kan konstatere, at nabolandene afløfter momsen fuldt ud, hæmmer det altså Danmarks konkurrenceevne, når konferencer og møder skal placeres.
Erhvervsturisterne lægger mange penge i Danmark.
Hvis vi får flere af dem til Danmark, vil det også have afsmittende virkning hele vejen ned i værdikæden.
Vi kan også se af undersøgelser fra VisitDenmark, at der er en beskæftigelseseffekt:
Hver eneste gang, man får hævet omsætningen i turismeerhvervet med 1 mio.
kr., giver det halvanden arbejdsplads.
Når det så bliver muligt at få placeret nogle flere møder, aktiviteter og konferencer i Danmark, tror jeg også, man vil opleve, at ferieturismen vil blomstre som følge af det.
Det tror jeg er noget, vi selv er opmærksomme på:
Når man er ude med sin arbejdsplads forskellige steder og oplever de goder og værdier, der er det sted, man er, kan man også finde på at vende tilbage igen med sin familie som almindelig turist.
Så der er altså en dobbelt effekt.
Man kommer hertil som erhvervsturist, og så hiver man familien med bagefter.
Så der er dobbeltgevinst ved det.
Vi kan se med den momsafløftning fra de 25 til 50 pct., som vi lavede, og som havde effekt også sidste år, at det har givet en umiddelbar effekt.
Sammenlignet med 2010 er overnatningsantallet steget med 934.000 overnatninger.
Lige godt en halv million af dem er udenlandske overnatninger, som med en stigning på 10,10 pct.
virkelig får trukket væksten.
Det er det højeste antal udenlandske hotelovernatninger nogensinde.
Det giver en ekstra eksportindtægt på 794 mio.
kr.
til betalingsbalancen, ekstra indtægter til statskassen på 373 mio.
kr., og den samlede beskæftigelseseffekt af det øgede antal udenlandske overnatninger er 1.200 årsværk.
Så det
kan
altså betale sig at investere i øget momsafløftning.
Vi har hentet noget af det tabte tilbage, som vi har mistet i konkurrenceevne i løbet af de sidste 10-20 år, men vi halter altså stadig væk bagud i forhold til at hente f.eks.
forretningsovernatninger tilbage til Danmark fra det resterende Norden.
Tallene viser således, at den øgede momsafløftning fra 25 til 50 pct., som indgik i den forrige finanslov, er en del af forklaringen på den positive effekt.
Derfor er der al mulig grund til at tage det sidste skridt og lave en momsafløftning på 100 pct.
og så sørge for at stille turismeerhvervet bedre i konkurrencen med vores nabolande og få flere overnatninger til Danmark.
Jeg takker for støtten fra Dansk Folkeparti og Liberal Alliance og for de positive ord fra Venstre.
Jeg håber på, at regeringspartierne vil kunne se det fornuftige i det her for at skabe arbejdspladser og udvikling i hele Danmark, så de også til sidst kommer til at støtte beslutningsforslaget fra De Konservative.