Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
B 116
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 16. maj 2013Enhed: SundhedsøkonomiSagsbeh.: DEPLWKSags nr.: 1301895Dok nr.: 1213693
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. maj 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 4 (B 116) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål nr. 4’Vil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det vil have for de transkønnedesmuligheder for at få en kønsskifteoperation, hvis man fjerner dem fra syg-domslisten over psykiske lidelser?”SvarJeg har forelagt spørgsmålet for Sundhedsstyrelsen, der oplyser følgende:”En person behøver ikke nødvendigvis at være syg for, at der kan gives et til-bud om behandling af vedkommende i det offentlige sundhedsvæsen eftersundhedsloven.Det er dog en faglig forudsætning for, at sundhedsvæsnet tilbyder behandling,at der er foretaget en udredning, og at der er fundet indikation for behandlin-gen. En sådan udredning munder ud i et udredningsresultat, som benævnesdiagnose. Diagnosen sammenfatter resultatet af den faglige udredning og ergrundlag for, at der kan fremsættes et relevant behandlingstilbud. Diagnoserer således et nødvendigt fagligt arbejdsredskab. Uden relevant diagnose ogindikation vil det normalt være fagligt uforsvarligt at behandle.I forbindelse med stillingtagen til, om en kønsmodificerende behandling ellerkønsskiftebehandling må anses for at være en opgave for sundhedsvæsenet,vil det således have betydning, at der er en veldefineret diagnose og en klarog velbegrundet relevant indikation og dermed grundlag for de generelt bety-delige og oftest irreversible indgreb.I modsat fald har eventuelle indgreb ikke en lægefaglig begrundelse og vil så-ledes falde uden for de forpligtelser, der påhviler det offentlige sundhedsvæ-sen efter sundhedsloven. Det vil således indtage samme stilling som kosmeti-ske indgreb, hvor patienten selv stiller indikationen og betaler for ydelsen.Herunder vil det i givet fald forekomme vanskeligt at opretholde Sundhedssty-relsens tidligere vurdering af, at peniskonstruktion på baggrund af transseksu-alitet og gennemført kastration kan anses at være en nødvendig behandling ihenhold til bestemmelserne vedr. højt specialiseret behandling i udlandet jf.bekendtgørelse nr. 1439 af 23. december 2012 om ret til sygehusbehandling
Side 2
m.v., jf. § 27, i forbindelse med anmodning om godkendelse behandling i ud-landet på det offentliges regning.Sundhedsstyrelsen skal i øvrigt henvise til tidligere besvarelser.”Spørgsmålet giver mig i øvrigt anledning til at understrege, at diagnosentransseksualitet indgår i WHO-klassifikationssystemet ICD-10 under kapitel Vom psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser. Den er placeret i grup-pen F64 om ”kønsidentitetsforstyrrelser” under et afsnit, der omhandler enrække tilstande og adfærdsmønstre, som oftest er vedvarende og fremtrædersom udtryk for personens karakteristiske livsstil og holdning til sig selv. Diag-nosen indgår således ikke under et afsnit om psykiske lidelser.Danmark følger WHO-klassifikationssystemet, der er opbygget i en bestemtstruktur efter principielle og internationalt vedtagne faglige kriterier, af såvellægefaglige som statistiske og administrative grunde, og systemet betragtessom et fagligt professionelt og neutralt arbejdsredskab.Jeg har forståelse for, at placeringen under ”forstyrrelser” kan virke stødendeog har derfor for nogen tid siden bedt Sundhedsstyrelsen arbejde for en æn-dring heri. Der pågår pt. et arbejde i WHO-regi med en revision af klassifikati-onen, og i den forbindelse har Danmark i nordisk regi rejst spørgsmålet om di-agnosekoder, m.v. vedrørende transseksualitet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lise Wied Kirkegaard