Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2013Asyl- og VisumkontoretEBR/PBJ2012-0032-0481707299
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 92 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den14. november 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 92 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik:
”Det fremgår af side 53 i Justitsministeriets notat om visum-praksis af 25. oktober 2011, at personer, "der tidligere har be-nyttet et dansk Schengenvisum til at søge om videregåendeophold, dvs. har indgivet ansøgning om asyl eller opholdstilla-delse" som udgangspunkt ikke kan få Schengenvisum igen "ien karensperiode på tre år eller fem år fra udrejsen af Dan-mark". På den baggrund ønskes en redegørelse for, om karens-perioden i nogle tilfælde kan være længere end fem år, og omdet forholder sig sådan, at en tidligere indgivet asylansøgning ivisse sager i en længere årrække på otte-ti år efter udrejsen fraDanmark i praksis blokerer for udstedelsen af dansk Schen-genvisum.”Svar:
Bestemmelserne om visumkarantæne findes i udlændingelovens § 4c.Ifølge § 4 c, stk. 3, nr. 2, og stk. 6, kan en udlænding ikke få visum tilDanmark i en periode på 5 år, hvis udlændingen efter indrejsen her i landetsøger om asyl, medmindre udlændingen medvirker til sagens oplysning ogefter afslag eller frafald af ansøgningen om asyl selv udrejser eller medvir-ker til udrejsen uden ugrundet ophold.Ifølge § 4 c, stk. 3, nr. 3, kan en udlænding ikke få visum til Danmark i enperiode på 5 år, hvis udlændingen efter indrejsen her i landet søger om op-holdstilladelse på andet grundlag end asyl. Denne bestemmelse finder dogbl.a. ikke anvendelse, hvis ansøgningen om opholdstilladelse er indgivetmed henblik på familiesammenføring, og ansøgeren er den herboende per-sons ægtefælle, faste samlever eller mindreårige barn, jf. § 4 c, stk. 4, nr. 1og 2. Bestemmelsen finder heller ikke anvendelse,hvisudlændingen søgerom opholdstilladelse med henblik på studieophold i Danmark, jf. § 4 c, stk.4, nr. 3,hvisudlændingen søger om opholdstilladelse efter fribyordningen,jf. § 4 c, stk. 4, nr. 4, ellerhvisudlændingen indgiver ansøgning om og op-når opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, jf. § 4 c, stk. 4, nr. 5.Endelig finder bestemmelsen i § 4 c, stk. 3, nr. 3, ikke anvendelse, hvishensyn af humanitær karakter taler afgørende derimod, jf. § 4 c, stk. 4, nr.6.En udlænding kan således højst få visumkarantæne i 5 år. Dette gælder og-så for ansøgere, der har ansøgt om asyl under et tidligere visumophold. Ef-ter udløbet af karensperioden vil det forhold, at ansøgeren tidligere har2
søgt asyl i Danmark, således ikke i sig selv kunne begrunde, at ansøgerenmeddeles afslag på visum.Det kan dog forekomme, at en ansøger – ud over at søge asyl – også påandre måder har misbrugt det tidligere meddelte visum, f.eks. ved at holdesig skjult for myndighederne for at hindre en udsendelse.Sådanne omstændigheder kan indgå i myndighedernes vurdering af, omder er en formodning for, at ansøgeren vil benytte et nyt visum til at tagefast eller længerevarende ophold i Danmark eller et andet Schengenland,og vil i særligt grove tilfælde kunne begrunde, at ansøgeren meddeles af-slag på visum helt op til 8-10 år efter udrejsen af Danmark.Efter artikel 32, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets og Rådets forordningnr. 810/2009 om en fælleskodeks for visa skal der således gives afslag påvisum, hvis der er begrundet tvivl om ansøgerens hensigt om at forlademedlemsstaternes område inden udløbet af det visum, der ansøges om.
3