Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1203879_0001.png
1203879_0002.png
1203879_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
14. januar 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2012-0032-0462584369
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 69 (alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den15. august 2012 og på ny den 30. oktober 2012. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 69 (alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik:

”Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med Den Eu-ropæiske Menneskerettighedskonvention at give den 72-årigeLiudmila Vizhulina en femårig visumkarantæne på baggrundaf, at hun under et visumophold i Danmark har søgt opholdstil-ladelse? Spørgsmålet stilles på baggrund af artiklerne i Infor-mation den 10. august 2012 ”Russisk bedstemor må ikke besø-ge datter og børnebørn i Danmark før 2017” og 12. august2012 ” EL: Ikke engang VKO ville forhindre bedstemødrei at besøge deres børnebørn”. Spørgsmålet har tidligere væretstillet i folketingsåret 20111, jf. UUI alm. del - spm. 479.”

Svar:

Det fremgår af de omtalte artikler i Information, at Liudmila Vizhulina ermeddelt afslag på visum, idet hun under et tidligere ophold i Danmark haransøgt om familiesammenføring med sin datter og sine to børnebørn.Ifølge udlændingelovens § 4 c, stk. 3, nr. 3, og stk. 4, nr. 1 og 2, kan en ud-lænding ikke få visum til Danmark i en periode på 5 år, hvis udlændingenefter indrejsen her i landet ansøger om familiesammenføring, medmindreudlændingen er den herboende persons ægtefælle, faste samlever ellermindreårige barn under 15 år.Hvis en udlænding efter indrejsen her i landet søger om opholdstilladelsemed henblik på familiesammenføring med et herboende voksent barn, vilansøgningen således medføre, at udlændingen ikke kan få visum til Dan-mark i en periode på 5 år, medmindre hensyn af humanitær karakter afgø-rende taler for, at ansøgeren desuagtet får visum, jf. § 4 c, stk. 4, nr. 6.Det bemærkes, at der på ansøgningsskemaer om opholdstilladelse er for-trykt oplysninger om, at ansøgning om opholdstilladelse, der indgives efterindrejse her i landet, kan medføre, at ansøgeren ikke vil kunne få visum tilDanmark i en periode på 5 år.Justitsministeriet kan oplyse, at det kun i helt særlige tilfælde vil kunnevære i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention at med-dele en udlænding afslag på visum. Dette vil navnlig være tilfældet, hvisudlændingen og den herboende vurderes at have et beskyttelsesværdigtfamilieliv, og det må lægges til grund, at det vil være forbundet meduoverstigelige hindringer at henvise familiemedlemmerne til at udøve fa-2
milielivet i udlændingens hjemland, f.eks. som følge af alvorlig sygdomhos det herboende familiemedlem.Som udgangspunkt foreligger der alene et beskyttelsesværdigt familieliv,hvis der er tale om familiemedlemmer omfattet af den i den europæisketradition almindelige kernefamilie, dvs. far, mor og mindreårige børn.Herudover kan der i helt særlige tilfælde bestå et beskyttelsesværdigt fami-lieliv mellem f.eks. et voksent barn og dets forældre, hvis der konkret fore-ligger et afhængighedsforhold, der går ud over, hvad der følger af slægt-skabet i sig selv.På den baggrund finder Justitsministeriet ikke, at de omhandlede bestem-melser om, at udlændinge ikke kan få visum til Danmark i en periode på 5år, hvis udlændingen efter at være indrejst her i landet søger om opholds-tilladelse, er i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
3