Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1183568_0001.png
1183568_0002.png
1183568_0003.png
1183568_0004.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
23. november 2012Humanitært Ophold Ud-sendelser/Asyl og VisumSagsbeh: MRG/HBESagsnr.: 2012-0032-0460Dok.:545660
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 68 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 30. oktober 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johan-ne Schmidt-Nielsen (EL) og har tidligere været stillet i folketingsåret2011-2012, jf. UUI alm. del spm. 395.
Morten Bødskov
/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 68 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik (Alm. del):

”Hvordan forberedes udsendelsen af de børn, der har fået op-holdstilladelse efter § 9 c, stk. 3, nr. 1 og § 9 c, stk. 3, nr. 2 ef-ter den nye lovgivning om uledsagede, som trådte i kraft 1. ja-nuar 2011 (Lov nr. 1543 af 21/12/2010)?”

Svar:

1.

Det er Rigspolitiet, der drager omsorg for udsendelsen af en udlænding,der ikke har ret til at opholde sig her i landet, og som ikke udrejser frivil-ligt. Til brug for besvarelsen har Justitsministeriet derfor bedt Rigspolitietom en udtalelse. Rigspolitiet har oplyst følgende:”Udsendelsessager vedrørende udlændinge, hvis opholdstilla-delse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3, er udløbet, fordi ud-lændingen er fyldt 18 år, behandles som voksne udlændingesudsendelsessager og gennemføres efter de sædvanlige retnings-linjer for udsendelse af udlændinge. Politiet vil således, efterbortfaldet af en sådan opholdstilladelse – og når sagen er ende-ligt afgjort administrativt – påbegynde udsendelsesbestræbel-serne. Det tidsmæssige forløb af udsendelsessagen vil bl.a. af-hænge af udsendelsesdestinationen og den pågældende udlæn-dings medvirken. Der kan endvidere henvises til Rigspolitietshalvårlige statusredegørelse vedrørende arbejdet med udsen-delse af afviste asylansøgere.”

2.

Udlændinge, derharopholdstilladelse som uledsagede mindreårige efterudlændingelovens § 9 c, stk. 3, har frem til opholdstilladelsens udløb vedudlændingens fyldte 18. år mulighed for at få økonomisk støtte og rådgiv-ning efter repatrieringsloven i forbindelse med en frivillig tilbagevenden tilhjemlandet. Det er Social- og Integrationsministeriet, der administrererreglerne herom, og Justitsministeriet har til brug for besvarelsen afspørgsmålet bedt Social- og Integrationsministeriet om en udtalelse. Soci-al- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:”Repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 369 af 6. april2010, som senest ændret ved lov nr. 437 af 21. maj 2012, inde-holder regler om herboende udlændinges muligheder for at op-nå støtte og rådgivning i forbindelse med udlændingens frivil-lige tilbagevenden til hjemlandet eller et tidligere opholdsland.Kredsen af udlændinge, der kan modtage støtte efter repatrie-ringsloven, er fastsat i lovens § 3. Af bestemmelsen i § 3, stk.2, nr. 4, fremgår, at udlændinge, der er meddelt opholdstilla-2
delse efter udlændingelovens § 9 c, er omfattet af repatrierings-loven, når opholdstilladelsen er meddelt en udlænding, der harindgivet ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 7. En uledsaget mindreårig udlænding, der er meddeltopholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3, er såle-des omfattet af den personkreds, der kan modtage støtte efterrepatrieringsloven.Det bemærkes, at repatrieringsloven omfatter udlændinge, derhar opholdstilladelse her i landet, jf. repatrieringslovens § 3,stk. 2-4. En udlænding, der ikke har en gyldig opholdstilladelseher i landet, kan derimod som hovedregel ikke modtage støtteefter repatrieringsloven. En uledsaget udlænding under 18 år,der er meddelt opholdstilladelse efter den gældende bestem-melse i udlændingelovens § 9 c, stk. 3, er således omfattet afrepatrieringslovens personkreds frem til opholdstilladelsensudløb ved udlændingens fyldte 18. år. Herefter vil den pågæl-dende udlænding ikke længere være i besiddelse af en gyldigopholdstilladelse og dermed ikke være omfattet af repatrie-ringslovens personkreds, medmindre vedkommende erhververen ny opholdstilladelse omfattet af repatrieringslovens § 3. An-søgning om hjælp til repatriering skal derfor indgives til kom-munalbestyrelsen i bopælskommunen inden det fyldte 18. år,mens udlændingen stadig har opholdstilladelse efter udlændin-gelovens § 9 c, stk. 3.Efter repatrieringslovens § 7 kan en udlænding under 18 årmodtage op til 37.601 kr. (2012-niveau) i hjælp til repatriering.Herudover kan der gives støtte til udgifter til rejsen fra Dan-mark til hjemlandet eller det tidligere opholdsland samt trans-port af personlige ejendele og udstyr, der er nødvendigt for ud-lændingens erhverv. Der kan desuden ydes støtte til udgifter tilkøb af erhvervsudstyr, der vil være egnet til at fremme udlæn-dingens beskæftigelsesmuligheder og genopbygningen i hjem-landet eller det tidligere opholdsland samt til udgifter til trans-port af udstyret. Der kan endvidere gives støtte til udgifter tilsygeforsikring, medbragt lægeordineret medicin samt med-bragte nødvendige personlige hjælpemidler og hjælp til nød-vendige vaccinationer i Danmark.Det bemærkes endvidere, at støtte til repatriering efter repatrie-ringsloven forudsætter, at den enkelte udlænding frivilligt ven-der tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Enudlænding, som ikke er udrejst i overensstemmelse med enfastsat udrejsefrist m.v., kan ikke modtage støtte til repatrie-ring.”

3.

En udlænding, der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,stk. 3, får under opholdet i Danmark en række muligheder for at modtagehjælp og støtte, herunder tilbud om skolegang og kurser. Afhængig af den3
enkeltes baggrund og kompetencer kan kommunalbestyrelsen tilbyde for-skellig undervisning. Tilbuddene kan tilrettelægges med henblik på at sik-re, at udlændingen opnår bedst mulige forudsætninger for at kunne klaresig efter en tilbagevenden til sit hjemland ved opholdstilladelsens udløb. Ien række tilfælde vil undervisning i folkeskole m.v. være det mest hen-sigtsmæssige tilbud, således at udlændingens uddannelsesmæssige kompe-tencer styrkes, og den enkelte dermed får et godt udgangspunkt for gen-etablering ved en tilbagevenden til hjemlandet. I andre tilfælde vil f.eks.beskæftigelsesrettede tilbud som opkvalificerende kurser kunne bidrage tilat give den enkelte et forsørgelsesgrundlag efter en hjemvenden.
4