Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1303196_0001.png
1303196_0002.png
1303196_0003.png
1303196_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. november 2013StrafferetskontoretJean E. Hørdum-Axelsen2013-0032-0921916617
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 611 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 27. september 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 611 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder lovgivnin-gen indeholder i forhold til at forhindre den planlagte stormo-ské i Rovsinggades samarbejde med bl. a. Al-Aqsa TV, derejes af terrororganisationen Hamas? Spørgsmålet ønskes be-svaret inden besvarelsen af samrådsspørgsmål BC og BD.”

Svar:

1.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges tilstraffelovens regler om terrorisme. Justitsministeriet kan imidlertid ikke udfra spørgsmålet udlede bl.a., hvad der nærmere menes med ”samarbejde”.Justitsministeriet finder i øvrigt af principielle grunde ikke at burde udtalesig om et eventuelt konkret strafferetligt ansvar.

2.

Justitsministeriet kan om straffelovens regler om terrorisme generelt op-lyse følgende:Straffeloven indeholder i kapitel 13 bl.a. en række regler om terrorisme ogterrorlignende handlinger (§§ 114-114 a) samt regler om forskellige bi-standshandlinger til terrorvirksomhed i form af økonomisk støtte mv. (§114 b), hvervning (§ 114 c) og oplæring (§ 114 d) til terrorhandlinger oglignende samt fremme i øvrigt af sådanne handlinger (§ 114 e).Det følger af den almindelige medvirkensregel i straffelovens § 23, at be-stemmelserne omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvir-ket til de pågældende gerninger, forudsat at den medvirkende har handletmed den fornødne tilregnelse.Anvendelse af den almindelige medvirkensregel i straffelovens § 23 forud-sætter, at der er forsæt til at medvirke til at begå en konkretiseret handlingomfattet af den pågældende straffebestemmelse.Foreligger der ikke et forsæt til en konkretiseret terrorhandling eller terror-lignende handling, jf. straffelovens §§ 114 og 114 a, vil støtte til terror-virksomhed efter omstændighederne kunne falde ind under bestemmelser-ne om bistandshandlinger i straffelovens §§ 114 b-114 e. Disse bestem-melser er således forbeholdt tilfælde, hvor der ikke kan straffes efter §§114-114 e, jf. straffelovens § 21 om forsøg og/eller § 23 om medvirken,idet der ikke er forsæt til at forsøge og/eller medvirke til at begå en kon-2
kretiseret terrorhandling eller terrorlignende handling.Er der forsæt til ikke konkretiserede handlinger af den omhandlede beskaf-fenhed, f.eks. fordi der ydes økonomisk støtte til en terrorvirksomhed somsådan og ikke til udførelse af en bestemt terrorhandling, vil forholdet ek-sempelvis kunne falde ind under straffelovens § 114 b om økonomisk støt-te til terrorhandlinger og lignende.Den særlige medvirkensregel i straffelovens § 114 e kriminaliserer andreformer for støtte, der fremmer terrorisme, end de bistandshandlinger, derer omfattet af straffelovens §§ 114 b-114 d. Bestemmelsen fastsætter, atdet er strafbart i øvrigt at fremme virksomheden for en person, en gruppeeller en sammenslutning, der begår eller forsøger at begå handlinger om-fattet af straffelovens §§ 114-114 d.Bestemmelsen omfatter støtte til en person, gruppe eller sammenslutning,der begår eller har til hensigt at begå terrorhandlinger, terrorlignende hand-linger, terrorstøtte handlinger, eller hvervning til eller oplæring i de nævntehandlinger. Det afgørende er, at den pågældende handlemåde er egnet til atfremme den kriminelle virksomhed. Strafansvaret efter bestemmelsen for-udsætter, at den, der yder bistanden, skal have forsæt til, at personen,gruppen eller sammenslutningen udfører handlinger af den nævnte karak-ter (terrorhandlinger mv.) som en del af sin virksomhed eller som sit gene-relle formål.Det vil efter bestemmelsen f.eks. kunne være strafbart at fremme virksom-heden for en person, en gruppe eller en sammenslutning, der i strid medstraffelovens § 114 b yder eller har til hensigt at yde økonomisk støtte tilen terrorgruppe. I det tilfælde vil et eventuelt strafansvar forudsætte, at bi-standsyderen har forsæt til, at den person, gruppe eller sammenslutning,hvis virksomhed fremmes, yder eller har til hensigt at yde økonomisk støt-te som omfattet af straffelovens § 114 b.

3.

Et strafferetligt ansvar forudsætter bl.a., at der er et strafsubjekt.Det bemærkes i den forbindelse, at der i medfør af straffelovens § 306 kanpålægges selskaber, fonde, foreninger mv. (juridiske personer) strafansvarefter reglerne i straffelovens kapitel 5 for overtrædelse af straffelovens be-stemmelser.Det følger heraf bl.a., at strafansvar for en juridisk person forudsætter, at3
der inden for dens virksomhed er begået en overtrædelse, der kan tilregnesen eller flere personer knyttet til den juridiske person eller den juridiskeperson som sådan, jf. straffelovens § 27, stk. 1.
4