Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1306459_0001.png
1306459_0002.png
Administrationsafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
2. december 2013Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2013-0032-0925Dok.:920641
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 606 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 27. september 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 606 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Hvor stor er den samlede besparelse i kroner og øre i §11.51.22 i regeringens finanslovsforslag for 2014 (indkvarte-ring og underhold af asylansøgere), og hvor stor ville besparel-sen være, hvis man alene lagde forudsætningen om lavere be-boerantal pga. kortere sagsbehandlingstid og det sædvanlige toprocents rationaliseringskrav ind i budgettet, men undlod at fo-retage de budgetnedskæringer, der er en følge af McKinsey-budgetanalysen "Analyse af asylindkvartering" af 27. maj2013?”

Svar:

Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 604 (Alm.del) til Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik udgør reduktionenaf bevillingen på 11.51.22. Indkvartering og underhold af asylansøgerem.fl. 40,0 mio. kr. som følge af de effektiviseringer, der er identificeret ianalysen af asylindkvarteringssystemet, og 47,8 mio. kr. som følge af denkortere sagsbehandlingstid i Flygtningenævnet og Udlændingestyrelsensamt 12,8 mio. kr. som følge af det generelle effektiviseringskrav i staten.Dette giver en reduktion samlet set på 100,6 mio. kr.Den samlede reduktion af bevillingen på 11.51.22. Indkvartering og un-derhold af asylansøgere m.fl. ville dermed have udgjort 60,6 mio. kr., hvisman kun havde lagt det generelle effektiviseringskrav og den kortere sags-behandlingstid til grund.
2