Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1285714_0001.png
1285714_0002.png
1285714_0003.png
1285714_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. oktober 2013Asyl- og VisumkontoretJohan Unna2013-0032-0886888274
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 542 (alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 3. september 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra med-lem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 542 (alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Vil ministeren venligst forholde sig til artiklen ”Så let er detat snyde med de danske visumregler” fra Den Korte Avis den30. august 2013 samt tilkendegive, om artiklen giver anlednin-ger til politiske overvejelser i forhold til visumregler-ne?http://denkorteavis.dk/2013/sa-let-er-det-at-snyde-med-de-danske-visumregler/.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraUdenrigsministeriet, der har oplyst følgende:”Udenrigsministeriet er meget opmærksom på problemstillin-gen vedrørende brug af forfalskede dokumenter ved visuman-søgninger til Danmark. Udenrigsministeriets Borgerservice kandog ikke genkende, at problemet har et sådan omfang, som ergengivet i artiklen.Udenrigsministeriet har generelt stor fokus på at sikre kvalite-ten af den danske visumadministration og herunder at undgåmisbrug. Det udmøntes bl.a. gennem en intensiveret indsats iforhold til uddannelse af repræsentationernes visummedarbej-dere. Der er endvidere etableret en række kontrolmekanismer.Kravene til, hvilke dokumenter der skal vedlægges en visum-ansøgning, fastsættes i det lokale Schengen-samarbejde i et gi-vent land. Kravene varierer derfor fra land til land og kan inogle lande være mere omfattende som følge af lokale forhold,eksempelvis immigrationsrisikoen.Ved behandlingen af ansøgninger om visum på de danske re-præsentationer foretages altid en vurdering af den fremlagtedokumentation, herunder for at fastslå, om der kan være taleom forfalskede dokumenter. Efter omstændighederne inddra-ges fx lokale uafhængige eksperter med henblik på at foretageægthedsvurderingen. I lande med særlig risiko gennemføressærlige kontrolforanstaltninger i form af fx rekvirering af yder-ligere dokumentation, interviews af ansøgere og vurdering aftidligere rejsemønstre.Såfremt repræsentationen vurderer, at dokumentationen i envisumansøgning er falsk, forelægger repræsentationen ansøg-ningen for Udlændingestyrelsen med en indstilling om afslag.Udlændingestyrelsen træffer herefter afgørelse i sagen.2
Udenrigsministeriet gennemfører løbende kompetenceudvik-ling af visummedarbejdere på de danske repræsentationer medhenblik på at sætte dem i bedst mulig stand til at vurdere ægt-heden af den dokumentation, der modtages sammen med en vi-sumansøgning. I nogle tilfælde afholdes kurser med deltagelseaf eksperter fra Rigspolitiet som undervisere. I det lokaleSchengen-samarbejde udveksles endvidere løbende erfaringerom tendenser i relation til falsk dokumentation, ligesom derogså lokalt arrangeres kurser i behandling af dokumenter.Der udføres desuden kvalitetskontrol bl.a. gennem repræsenta-tionschefens årlige visuminspektioner med gennemgang af bi-lag til ansøgningerne samt Udenrigsministeriets årlige visum-inspektionsbesøg på udvalgte repræsentationer, hvorunder derogså lægges vægt på kontrollen af den dokumentation, der ved-lægges en visumansøgning. Endelig gennemføres der i Schen-gen-regi årligt evalueringsbesøg på EU-landenes repræsentati-oner, der har til formål at sikre repræsentationernes overhol-delse af Schengen visumkodeks og bl.a. se på kvaliteten af dendokumentation, der indleveres sammen med en visumansøg-ning. Der har ikke været eksempler på påtale af kvaliteten afdanske repræsentationers kontrol af dokumenter mv. ”Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at i de tilfælde, hvor der med envisumansøgning er indleveret forfalskede dokumenter, meddeler Udlæn-dingestyrelsen afslag på visum i medfør af visumkodeks artikel 32 (Euro-pa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 810/2009 af 13. juli 2009 om enfællesskabskodeks for visa). Det fremgår bl.a. af artikel 32, at der gives af-slag på visum, hvis ansøgeren fremlægger et falsk eller forfalsket rejsedo-kument, samt hvis der er begrundet tvivl om ægtheden af den dokumenta-tion, der er fremlagt af ansøgeren.Justitsministeriet bemærker, at der i den pågældende artikel anvendes eteksempel, hvor der indgives ansøgning om et forretningsvisum til Dan-mark.I henhold til gældende visumpraksis for forretningsbesøg skal der kunmeddeles visum, hvis der er tale om et reelt forretningsbesøg. Det skal iden forbindelse dokumenteres,atansøgeren som led i sit erhverv ønsker atkomme til Danmark for at handle, indgå aftale, besigtige produkter mv.hos en forretningsforbindelse i Danmark,atansøgeren er erhvervsdriven-de, ogatopholdet i Danmark har relation til det erhverv, som ansøgerendriver i sit hjemland. Det er samtidig en forudsætning, at der allerede føransøgerens indrejse består en aftale eller er etableret kontakt med forret-ningsværten i Danmark, ligesom forretningsværten skal bekræfte besøgetsformål. Der henvises til Justitsministeriets notat om visumpraksis som se-3
nest revideret ved notat af 11. januar 2013. Praksisnotatet findes påwww.nyidanmark.dk.I sager, hvor der er tvivl om, hvorvidt der er tale om et reelt forretnings-forhold, forelægges sagen for Udlændingestyrelsen af de danske repræsen-tationer med henblik på, at Udlændingestyrelsen træffer afgørelse i sagen.Som led i Udlændingestyrelsens sagsbehandling sendes en invitations-blanket til den inviterende forretningsforbindelse, hvor der anmodes ombesvarelse af visse nærmere angivne spørgsmål med henblik på at få fast-lagt parternes eventuelle forudgående forretningsmæssige kendskab tilhinanden, og hvorledes kontakten er blevet etableret samt formålet medbesøget. For at imødegå misbrug af forretningsvisum kan Udlændingesty-relsen stille krav om, at den i ansøgningen angivne vært møder personligtop i Udlændingestyrelsen, hvis værten bor i Storkøbenhavn, og ellers hosdet lokale politi.Justitsministeriet finder på den anførte baggrund ikke, at den omtalte arti-kel giver anledning til politiske overvejelser.
4